12 juliol 2017 | <9ªL> Presidenta

Arrenquen les obres d'electrificació de la línia ferroviària Enllaç-sa Pobla NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Arrenquen les obres d'electrificació de la línia ferroviària Enllaç-sa Pobla

Les obres duraran un any i alhora s’habilitarà un aparcament devora l’estació de sa Pobla
L’any passat, el tren va assolir per primera vegada la xifra de 5 milions de passatgers

 
El Govern de les Illes Balears ha iniciat les obres d'electrificació de la línia ferroviària Enllaç-sa Pobla. La presidenta del Govern, Francina Armengol, acompanyada pel vicepresident, Biel Barceló, pel conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, i per la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, Catalina Cladera, ha assistit a l’acte d’inici dels treballs, que es perllongaran un any.
 
Aquest projecte, unit al que ja va començar el 28 de juny per electrificar el tram de tren fins a Manacor, és una «obra estratègica» que ha d’ajudar a fer que «de cada vegada siguin més els usuaris que utilitzen el tren, i que ho facin de la millor manera: amb més comoditat, més rapidesa i més garanties per al medi ambient», ha indicat la presidenta. Amb l’electrificació, el trajecte sa Pobla – Palma, que actualment dura prop d’una hora, serà deu minuts més curt.
 
Biel Barceló, per la seva banda, ha destacat que els dos projectes s’executen a parts iguals amb fons propis de la Comunitat Autònoma i fons europeus FEDER. El vicepresident ha indicat que el projecte aportarà eficiència energètica, «ja que suposarà menys emissions de CO2». Cal recordar que l’electrificació del tren disminuirà en un 60 % aquest tipus d’emissions.
 
El conseller Marc Pons ha anunciat que les obres duraran un any i que es construiran «dues subestacions elèctriques, 12 quilòmetres de catenària i també 12 quilòmetres de fibra òptica». D’altra banda, també ha destacat les bones xifres d’usuaris del tren a Mallorca, perquè l’any passat es va arribar per primera vegada a 5 milions de passatgers.
 
Les obres d’electrificació d’aquests 12 quilòmetres de via es duran a terme al vespre i, per tant, no afectaran la circulació dels trens. La inversió total és de 9,9 milions d’euros, més l’IVA, mentre que la d’Enllaç-Manacor és de 25,3 milions d’euros, més l’IVA. La inversió total, per tant, és de 35 milions (40 milions, IVA inclòs). Els projectes s’han adjudicat per un preu més baix del que estava previst en la licitació (50 milions).
 
L’electrificació del tram Enllaç – sa Pobla s’ha adjudicat a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) Azvi Eiffage i Telice, i el termini d’execució de les obres és de 12 mesos.
 
Aparcament de 50 places a l’estació
 
D’altra banda, Pons ha presentat el projecte per habilitar una zona d’aparcament a l’estació del tren de sa Pobla. Tindrà capacitat per a 50 places i ocuparà una superfície de 1.900 metres quadrats, aproximadament. El projecte està en fase d’expropiació de terrenys i està previst que les obres, que tindran un pressupost de 165.000 euros, s’adjudiquin l’octubre i comencin el desembre.
 
Aquest aparcament ha de tenir un efecte dissuasori en l’ús del cotxe, perquè facilitarà que la ciutadania pugui deixar el vehicle aparcat sense problemes i opti més fàcilment per agafar el tren. «Al tren hi has d’arribar de manera còmoda i fàcil», ha indicat el conseller.
 
A l’acte també hi ha assistit el director general de Mobilitat i Transports, Jaume Lladó; el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, Mateu Capellà; la consellera de Territori i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca, Mercedes Garrido, i els batles de sa Pobla, Biel Ferragut, i de Llubí, Magdalena Perelló, entre d’altres.