29 d’octubre 2018 | <9ªL> Presidenta

Armengol: «Des d’avui els ciutadans compten amb un tren més àgil, més còmode i menys contaminant gràcies a l’electrificació del tram fins a sa Pobla» NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Armengol: «Des d’avui els ciutadans compten amb un tren més àgil, més còmode i menys contaminant gràcies a l’electrificació del tram fins a sa Pobla»

Durant la inauguració del tram, la presidenta també ha destacat que els usuaris s’estalviaran haver de fer un transbordament i que abans de final d’any estarà completada l’electrificació de l’enllaç a Manacor
«Des d’avui els poblers, llubiners, murers i inquers compten amb un tren més àgil, més còmode i menys contaminant gràcies a l’electrificació del tram fins a sa Pobla. Abans de final d’any estarà acabada l’electrificació de l’enllaç a Manacor i haurem complit un compromís de legislatura: electrificar tot el tren de Mallorca». La presidenta del Govern, Francina Armengol, ha fet aquestes declaracions durant l’acte d’inauguració del nou tram de tren a sa Pobla, ja en funcionament. Ha estat acompanyada de la vicepresidenta i consellera d'Innovació, Recerca i Turisme, Bel Busquets; del batle del municipi, Gabriel Ferragut; del director general de Mobilitat, Jaume Mateu, i de diferents representants municipals i d’altres empreses ferroviàries de l’Estat.
 
La presidenta ha destacat que l’electrificació del tren a sa Pobla permetrà assolir dos objectius. D’una banda, «modernitzar el transport públic i millorar la mobilitat dels ciutadans», que ara podran «anar directament al seu destí estalviant-se transbordaments; ho faran més de pressa i còmodes, i comptaran amb una nova freqüència a primera hora del matí». I, de l’altra, «avançar en sostenibilitat», donat que l’electrificació «redueix un 60 % les emissions de CO2, millora l’eficiència energètica i permet l’estalvi de recursos».
 
El director general de Mobilitat ha assenyalat que l’electrificació del tren a sa Pobla i Manacor suposa una inversió de 40 milions d’euros: «És la inversió ferroviària més important d’aquests tres anys». Així mateix, ha apuntat que una vegada completada l’electrificació del tren, el Govern ja treballa en el «Mapa ferroviari del futur. És clau completar-lo i incorporar noves línies perquè el tren cada dia arribi a més gent de l’illa i facilitar l’accés a Palma i la seva àrea metropolitana».
 
En aquest sentit, Mateu ha recordat algunes línies que inclou el Pla Director de Mobilitat, com la d’Alcúdia, Artà i Cala Rajada, el tram badia de Palma - aeroport o l’ampliació de la xarxa fins a Son Espases i el ParcBit. «Estam planificant en el curt i llarg termini, posant les bases perquè el transport públic no només sigui una opció, sinó la millor alternativa», ha afegit.
 
Durant aquesta legislatura, a més de les millores ferroviàries, també s’han posat en marxa nous serveis per carretera, com l’AEROTIB i els busos llançadora, per arribar a diferents punts de la costa (Formentor), i les noves concessions que s’estan cursant permetran incrementar les línies i les freqüències d’autocar. 
 
 
L’electrificació del tren a sa Pobla
Fins ara, la línia de tren Palma - sa Pobla combinava dos sistemes: el tren elèctric i el tren de gasoil. Els passatgers havien de canviar de vagó a l’estació de l’enllaç i fer el recorregut enllaç - sa Pobla en trens de gasoil, més renouers i menys còmodes.
 
Les obres d’electrificació, que començaren l’estiu de 2017, s’han completat i des d’avui la renovació del tram ja està en funcionament. S’han electrificat 14 km de recorregut, cosa que ha suposat una inversió de 9,9 milions d’euros, dels quals la meitat estan finançats amb fons FEDER.
 
El projecte ha inclòs la instal·lació de la catenària (cablejat elèctric) i s’han construït dues subestacions que subministren l’energia a la catenària. També s’ha instal·lat una estesa de fibra òptica per a la transmissió d’informació i dues connexions d’energia per nodrir les subestacions.
 
Una millora per als usuaris
Els usuaris milloraran en comoditat. S’estalvien el transbord que havien de fer abans i podran anar directament a la seva destinació. Així mateix, atès que els trens són elèctrics, se’n redueix el renou i les vibracions.
 
D’altra banda, s’ha afegit una nova freqüència, que partirà a les 6.05 del matí des de sa Pobla.
 
Una millora en sostenibilitat
Disminueixen les emissions acústiques i l’ús d’energies contaminants. Les emissions de CO2 es redueixen un 60 % (632,7 tones anuals menys) i l’electrificació del tram suposa un estalvi de 60.000 euros per a l’Administració, que guanyarà en eficiència energètica.
 
Un pàrquing intermodal que afavoreix l’ús del tren
S’ha adaptat un aparcament intermodal perquè els veïns i veïnes de la comarca puguin deixar el vehicle al pàrquing i agafar el tren des d’allà. L’objectiu és donar facilitats als usuaris i usuàries i afavorir l’ús del tren.
 
L’aparcament té una capacitat de 50 places, ocupa una superfície aproximada de 1.886 m2 i ha suposat una inversió de 165.020 euros.