20 d’agost 2018 | <9ªL> Conselleria de Salut

Consum proposa seguir la «regla de les cinc erres» per estalviar en les compres de material escolar NNota Informativa

Consum proposa seguir la «regla de les cinc erres» per estalviar en les compres de material escolar

Reflexionar, reciclar, reduir, reutilitzar i reparar és la recomanació de la Direcció General per racionalitzar els recursos econòmics
Reflexionar, reciclar, reduir, reutilitzar i reparar. És la regla de les cinc erres que la Direcció General de Consum anima a seguir per tal d’estalviar a l’hora d’adquirir els materials per a la tornada a les escoles. Així ho ha explicat el director general de Consum, Francesc Dalmau, el qual ha recordat que l’inici del curs escolar és una circumstància que, per a la majoria de les famílies, implica una despesa extraordinària en el pressupost habitual.
 
Per això, a fi de gestionar amb racionalitat els recursos econòmics i fer un consum responsable, sostenible i compromès amb el medi ambient, la Direcció General de Consum, que depèn de la Conselleria de Salut, recomana, principalment, revisar el material escolar de l’any anterior (motxilles, estoigs, quaderns, roba...), seleccionar el que es pugui tornar a fer servir i dipositar al contenidor corresponent el material que no es pugui reutilitzar. També es poden donar els productes que encara tenguin vida útil, com ara llibres o roba en bon estat que ha quedat petita del curs anterior, ja sigui a persones properes o a organitzacions socials.
 
Així mateix, a l’hora d’anar a comprar, s’aconsella a les famílies elaborar una llista dels productes realment necessaris i un pressupost adequat als recursos disponibles i a les necessitats que s’han de cobrir. També és recomanable comparar el preu i la qualitat dels articles en diversos establiments, per a la qual cosa és convenient «no deixar les compres per al darrer moment», indica Dalmau.
 
Consum proposa també comprar segons les necessitats de cada moment, especialment la roba i el calçat dels infants. Així, s’evitarà una despesa més gran en el desemborsament inicial i possibles problemes amb les talles de la roba a mesura que avanci la temporada.
 
Cal tenir present que demanar i conservar el tiquet o la factura de la compra és la garantia en cas de possibles problemes amb el producte adquirit. Així mateix, és important informar-se sobre la política de canvis i devolucions, atès que l’establiment no està obligat a canviar un producte si aquest està en perfecte estat.
 
Quant a les compres per Internet, Dalmau recorda que s’han de fer en llocs segurs (HTTPS, llocs amb cadenat tancat o amb una clau) i que el termini per desistir de la compra sense penalització i sense necessitat d’al·legar causa és de 14 dies.
 
 
A més, a l’hora d’adquirir un nou producte s’aconsella valorar altres factors com, per exemple, els seus efectes sobre el medi ambient o el corresponent etiquetatge acreditatiu d’avaluació europea de seguretat i salut. 
 
D’altra banda, la Direcció General de Consum recorda que totes les empreses han de disposar de fulls oficials de reclamació i remarca que escollir empreses adherides al Sistema Arbitral de Consum és sempre una garantia per a la persona consumidora.


Així mateix, es recomana a les famílies informar-se sobre el Programa de Reutilització de Llibres de Text i Material Didàctic per al curs 2018-2019. http://weib.caib.es/Documentacio/programa_reutilitzacio_llibres/inici1819_.htm
 
Per a més informació, els interessats es poden adreçar a:
 
Les oficines de la Direcció General de Consum:
 
— Palma: 971 78 49 96
— Maó: 971 36 04 26 / 971 36 87 03
— Eivissa: 971 30 67 00 / 971 30 67 64
 
A les xarxes socials: @IBConsum
 
Al telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00