2 d’agost 2019 Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

Consell de Govern: EL CONSELL DE GOVERN APROVA EL NOU DECRET D’ADMISSIÓ D’ALUMNES PER FOMENTAR UNA ESCOLARITZACIÓ MÉS EQUILIBRADA I EQUITATIVA CConsell de Govern

Consell de Govern: EL CONSELL DE GOVERN APROVA EL NOU DECRET D’ADMISSIÓ D’ALUMNES PER FOMENTAR UNA ESCOLARITZACIÓ MÉS EQUILIBRADA I EQUITATIVA

\ Es revisen els criteris de puntuació en l’admissió d’alumnes per garantir la igualtat i l’equitat

\ Es reforça l’escolarització equilibrada dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu


El Consell de Govern ha aprovat avui el Projecte de decret pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que substitueix el Decret 37/2008, vigent fins ara. La nova normativa s’aplicarà a partir del proper procés d’escolarització, és a dir, per al curs 2020-2021.

L’objectiu primer que té el nou decret és el d’adequar la normativa autonòmica d’escolarització a la realitat social del sistema educatiu de les Illes Balears. Cal tenir en compte que actualment, a les illes, a banda d’un increment constant de la població escolar, s’ha d’assumir un alt percentatge d’alumnes nouvinguts i la taxa d’alumnes estrangers escolaritzats més alta de l’Estat espanyol.

En aquest sentit, des de principis de la passada legislatura, s’ha treballat intensament en els processos d’escolarització equilibrada entre els centres escolars, tant públics com privats, especialment en els municipis on hi ha més dificultats per distribuir l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu (NESE), bona part del qual és alumnat nouvingut, de manera que s’afavoreixi la cohesió social i la igualtat d’oportunitats.

Un altre dels objectius és garantir una escolarització en condicions d’igualtat i més equitativa. En aquesta línia s’ha fet una revisió dels criteris de puntuació en l’admissió de l’alumnat, s’ha reforçat el paper de les comissions d’escolarització i s’ha millorat la transparència en l’accés al sistema educatiu.

El nou decret d’escolarització és fruit d’un treball compartit i un debat profund amb diferents sectors educatius, tant en reunions bilaterals com a través d’òrgans de consulta i participació.

Una escolarització més equilibrada
El nou decret estableix una reserva de places per a alumnes NESE fins al final dels períodes de preinscripció i matrícula, tant ordinària com extraordinària, a fi d’afavorir una escolarització equilibrada. A 4t d’educació infantil, el centre ha de reservar entre 4 i 5 places a cada grup per a alumnes NESE, i entre 5 i 7 a la resta de nivells (article 5 i disposició transitòria primera del decret).

La Conselleria podrà limitar l’escolarització fora de termini d’alumnes NESE en determinats centres amb un elevat nombre de famílies en situació de desavantatge social (article 5.5).

L’escolarització dels alumnes NESE es farà de forma equilibrada i equitativa entre els centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics, procurant que el nombre d’alumnes NESE no superi el 30 % de l’alumnat i vetlant perquè el nombre d’alumnes NESE no excedeixi un 10 % la mitjana d’alumnes NESE de la resta de centres educatius de la zona d’escolarització respectiva.

Els alumnes NEE seran escolaritzats de forma preferent en centres ordinaris, i només excepcionalment en unitats educatives específiques en centres ordinaris (UEECO) o en centres d’educació especial (article 6.2).

A l’efecte d’aplicar el criteri de proximitat domiciliària i vetlar per l’escolarització equilibrada dels alumnes NESE, la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca, amb la consulta prèvia als consells escolars insulars i, si escau, als consells escolars municipals, podrà definir zones escolars (article 8.1).

No es podran aplicar ampliacions del nombre màxim d’alumnes per aula no relacionades amb l’escolarització equilibrada d’alumnes NESE quan hi hagi centres a la zona amb vacants (article 12.3).

S’hauran de constituir comissions d’escolarització, que actuaran com a òrgans de garanties d’admissió i estaran formades per representants de la Conselleria, de l’Administració local, del professorat, dels centres educatius públics i dels privats concertats, així com dels pares, mares o tutors. També es podrà requerir l’assistència de tècnics o professionals que puguin ajudar en la presa de decisions.

Les comissions d’escolarització podran elevar els seus acords a la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca per tal d’autoritzar una disminució en el nombre d’alumnes per aula en zones amb sobreoferta de places en centres concrets, per tal d’ajustar oferta i demanda a la zona i garantir l’escolarització equilibrada d’alumnes NESE (disposició addicional primera).

Més transparència
Els centres docents han de facilitar al pare, mare o tutor, o a l’alumne en el cas que sigui major d’edat, informació objectiva i completa sobre el seu projecte educatiu, incloent-hi les normes d’organització i funcionament del centre, el projecte lingüístic, altres projectes, programes i activitats que se’n derivin, el seu caràcter propi, si escau, i si hi ha o no adscripció a altres centres escolars, així com sobre el règim legal de les aportacions econòmiques, especialment del seu caràcter voluntari i no associat a l’escolarització, així com del nombre de vacants de què disposa i de les que es vagin generant fins a l’inici del curs. Si el centre té pàgina web, haurà de publicar-hi aquesta informació (article 4).

La recollida, la gestió o la comunicació d’informació de les dades de caràcter personal queden subjectes al règim de tractament previst en el Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament i la lliure circulació de les dades personals (disposició addicional primera).

Igualtat d’oportunitats
Els centres públics o privats concertats no podran rebre quantitats de les famílies en concepte de matrícula o per reserva de plaça. Tampoc no podran imposar a les famílies l’obligació de fer aportacions a fundacions o associacions (article 2.5).

No es podrà exigir l’adquisició de material o equipament escolar en establiments determinats ni al mateix centre educatiu, ni la utilització de serveis obligatoris, associats als ensenyaments, que requereixin aportacions econòmiques per part de les famílies (article 2.5).

L’aportació, per part del sol·licitant, de dades o documents falsos o l’ocultació de la informació requerida per al procés d’admissió donaran lloc a la pèrdua dels drets de prioritat que li puguin correspondre, i l’Administració educativa actuarà d’ofici contra aquestes persones posant el cas en coneixement de l’òrgan judicial competent o davant Fiscalia. Les irregularitats comeses pels centres públics seran objecte de les corresponents sancions disciplinàries. En els centres concertats hi podrà ser d’aplicació el que preveu l’article 62 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, així com el que preveu el Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius (article 13.5).

Modificacions en el barem de puntuació
Per tal de garantir un procés d’escolarització més equitatiu i igualitari, s’han adoptat modificacions en el barem de puntuació. Entre les més destacades es troben les següents:

CRITERIS PRIORITARIS
* Passa de tenir la consideració de criteri complementari a prioritari la pertinença a una família nombrosa (tenint en compte que s’inclouen les modalitats de família nombrosa general, especial i la família monoparental assimilable a la família nombrosa). Una de les novetats és que s’assimila la condició de família monoparental a la família nombrosa com a conseqüència de l’aprovació de la Llei de suport a les famílies.
* A més, s’afegeix com a criteri prioritari la condició d’esportista d’alt nivell.

Es fan els següents canvis en la puntuació del barem:

Pel que fa a l’existència de germans matriculats al centre, o pares, mares o tutors que hi treballin, canvia el següent:
* Pel primer germà o germana al centre, es passa de 4 a 5,5 punts.
* Per cada un dels germans següents, es passa de 3 a 4 punts.
* Per pare, mare o tutor que treballi al centre, es passa de 4 a 5,5 punts.
* Si el pare i la mare, o ambdós tutors, treballen al centre, es passa de 7 a 9,5 punts.

En relació amb el motiu del paràgraf anterior, també s’atorguen punts per centre educatiu adscrit, tal com segueix:
* Pel primer germà o germana al centre adscrit, 3,5 punts.
* Per cada un dels germans següents al centre adscrit, 2 punts.
* Per pare, mare o tutor que treballi al centre adscrit, 3,5 punts.
* Si el pare i la mare, o ambdós tutors, treballen al centre adscrit, 5,5 punts.

Pel que fa a la ubicació del domicili de l’alumne o del lloc de treball del pare, de la mare, dels tutors o del mateix alumne si aquest té l’edat legal de treballar, dins la zona d’influència del centre sol·licitat:
* Per domicili de l’alumne o, alternativament, lloc de treball del pare, de la mare, dels tutors o del mateix alumne si aquest té l’edat legal de treballar, es manté en 2 punts.
* Per un any complet de residència continuada i ininterrompuda, o any complet de treball continuat i ininterromput, dins la zona d’escolarització, es passa d’1,5 a 2 punts.
* Per dos anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona d’escolarització, 1,5 punts.

Pel que fa a la ubicació del domicili de l’alumne o del lloc de treball del pare, de la mare o d’algun tutor legal o del mateix alumne si aquest té l’edat legal de treballar, dins una zona limítrofa al centre sol•licitat:
* Domicili de l’alumne o, alternativament, lloc de treball del pare, de la mare, dels tutors o del mateix alumne si aquest té l’edat legal de treballar, es manté en 1 punt.
* Per un any complet de residència continuada i ininterrompuda, o any complet de treball continuat i ininterromput, dins la zona d’escolarització, es passa de 0,75 a 1 punt.
* Per dos anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona d’escolarització, 0,75 punts.

S’atorga la següent puntuació per la condició de família nombrosa, tenint en compte que una de les novetats és la puntuació que s’atorga a les famílies monoparentals:
* Família nombrosa especial, 2 punts.
* Família nombrosa general, 1 punt.
* Família monoparental assimilable a família nombrosa en virtut de la Llei de suport a les famílies, 1 punt.
* S’afegeix també l’acolliment familiar de l’alumne, pel qual s’atorga 1 punt.
* També atorga la mateixa puntuació el fet que l’alumne tengui la condició d’esportista d’alt nivell.

Criteris complementaris
S’ha actualitzat la llista de malalties cròniques i s’afegeix la circumstància que l’alumne tengui una malaltia crònica greu o una malaltia rara que requereixi una intervenció sanitària immediata específica. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant un certificat mèdic oficial, la validesa del qual serà valorada per una comissió tècnica de valoració salut-escolarització. En cas que es demostri que en l’emissió del certificat mèdic s’han produït irregularitats o s’han falsejat dades, el Servei d’Escolarització atorgarà a l’alumne una plaça d’ofici on quedin vacants.

S’afegeixen com a criteris complementaris les circumstàncies següents:
* Els alumnes l’escolarització dels quals estigui motivada pel trasllat de la unitat familiar a causa de la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares, 1 punt.
* Famílies en risc social i víctimes de violència masclista, 3 punts.
* Famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat, 2 punts.
* Famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, 2 punts.

Es determinen quines són les circumstàncies rellevants que poden ser apreciades per l’òrgan competent de cada centre educatiu, i que atorguen 1 punt en total i un màxim de 0,5 punts per criteri:
* Fills de famílies monoparentals (de les no previstes en la Llei de suport a les famílies, per tal d’evitar una doble puntuació).
* Germans de parts múltiples que sol·liciten plaça al mateix curs i nivell educatiu.
* Alumnes amb necessitats educatives especials de tipus motrius, sensorials i auditives que optin a ocupar una plaça en algun dels centres especialment dotats i adaptats per atendre les necessitats educatives especials associades a aquestes tipologies.
* Per al 1r curs del 2n cicle d’educació infantil, haver estat escolaritzat en una escoleta de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca, o en una escoleta de 1r cicle d’educació infantil autoritzada (EI, CEI).
* S’elimina la possibilitat d’assignar punts al criteri de ser fills d’antics alumnes del centre.