15 d’abril 2024 Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació

El Govern incorporarà l’automatització intel·ligent a la gestió de prestacions i subvencions

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El vicepresident Antoni Costa s’ha reunit amb l’empresa adjudicatària del projecte, finançat amb fons europeus MRR, per conèixer les principals línies d’actuació

Es preveu que les primeres aplicacions d’aquesta tecnologia es duguin abans de la tardor amb la RESOGA, les pensions no contributives i les subvencions en energia

El Govern de les Illes Balears ha implantat una plataforma tecnològica que permet l’automatització robòtica de processos i que iniciarà la seva aplicació en un projecte pilot per automatitzar la gestió de prestacions i subvencions de l’Administració autonòmica. El vicepresident i conseller d’Economia, Hisenda i Innovació, Antoni Costa, i el director general de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital, Xisco Cánovas, s’han reunit aquest dilluns amb l’empresa adjudicatària del projecte, Servinform, per conèixer de primera mà les principals línies d’aquesta actuació, que té un finançament de 864.781,56 € a càrrec dels fons europeus del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR). Aquesta empresa és responsable també de projectes anàlegs en altres administracions autonòmiques.

El projecte s’iniciarà en tres casos concrets: la Renda Social Garantida (RESOGA), les pensions no contributives (PNC) d’invalidesa i jubilació, i les subvencions en matèria d’energia. Ara com ara, s’estan dissenyant els automatismes necessaris que permetin l’automatització d’aquestes prestacions i subvencions basant-se principalment en la tecnologia d’RPA (Robot Process Automation) combinada amb tècniques d’IDP (Intelligent Document Processing) i altres tècniques d’intel·ligència artificial (IA), que emularan el comportament de les persones en la realització de tasques repetitives.

Aquestes tecnologies faciliten gestionar de manera automatitzada i sense errors grans volums de tasques, com obrir fitxers, extreure’n dades, emplenar formularis amb elles o dur a terme tasques entre eines, per exemple. Al mateix temps, s’allibera el treballador públic per dur a terme tasques de major valor en les quals aplicar la seva experiència i coneixement, millorant el rendiment i la motivació. D’aquesta manera, s’augmenta la productivitat de l’Administració, es redueixen costos, temps i esforços, i es contribueix a millorar la qualitat de vida de la ciutadania de les Illes Balears.

A més, cal destacar que aquesta tecnologia és no invasiva ─ per tant, compatible amb els sistemes actuals ─, aporta un servei de 24 hores al llarg dels set dies de la setmana, té un ràpid retorn de la inversió ─ inferior a un any en la immensa majoria dels casos ─, facilita tenir una traçabilitat de totes les passes, i registra les evidències de totes les accions.

«Des del Govern de les Illes Balears tenim clar que la digitalització de l’Administració és un dels principals objectius de la legislatura. La intenció és estendre l’automatització i robotització de la gestió dels diferents tràmits fins allà on sigui possible, per guanyar rapidesa, millorar la relació entre els ciutadans i l’Administració, i optimitzar els esforços», ha declarat el vicepresident Costa.

El projecte té un termini d’execució de 31 mesos, que s’estén fins al maig de 2026.  Per part de l’empresa, han assistit a la reunió el cap del projecte, Juan José Caballero, i els analistes funcionals, Ramón Morillo i Marián Salas.