19 d’abril 2017 | <9ªL> Presidenta

L’ELECTRIFICACIÓ DEL TREN FINS A MANACOR PERMETRÀ REDUIR EL TEMPS DE VIATGE I AUGMENTAR FREQÜÈNCIES NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

L’ELECTRIFICACIÓ DEL TREN FINS A MANACOR PERMETRÀ REDUIR EL TEMPS DE VIATGE I AUGMENTAR FREQÜÈNCIES

Les obres començaran al juny i suposaran la contractació de 40 persones

La presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, acompanyada pel conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, i pel delegat per a Catalunya, Aragó i Balears de Siemens, José María Piqué, han presentat avui els detalls del projecte d’electrificació del tren fins a Manacor.
 
Les obres d’electrificació del tram Enllaç-Manacor han estat adjudicades per un import de 25,4 milions d’euros (més l’IVA) a l’UTE integrada per les empreses Siemens, Man i la mallorquina Sampol. El contracte d’obres es va formalitzar el passat dia 10 d’abril i està previst que durant el que queda d’aquest mes i el maig es facin els treballs preparatoris per començar les obres a principi de juny.
 
En l’acte de presentació del projecte tècnic que s’executarà hi han participat també el director general de Mobilitat, Jaume Mateu; el gerent d’SFM, Mateu Capellà; el gerent de l’UTE, Arturo Pérez, i treballadors d’SFM.
 
L’inici de les obres del tram Enllaç-Manacor coincidirà amb l’adjudicació i la signatura de les obres del tram fins a sa Pobla, que actualment està en fase de licitació per un màxim de 14,3 milions d’euros (més l’IVA).
 
Amb l’execució d’aquest projecte d’obres en el tram Enllaç-Manacor es comença a materialitzar el projecte prioritari que, en matèria ferroviària, havien fixat els Acords pel Canvi. L’electrificació completa de la xarxa actual és imprescindible abans d’abordar altres projectes de noves línies.
 
Les obres s’han posat en marxa perquè el Govern va decidir dur endavant l’electrificació amb càrrec als fons autonòmics amb la recuperació del 50 % mitjançant els fons europeus FEDER.
 
En aquest sentit, la presidenta de l’Executiu, Francina Armengol, ha destacat que l’inici de l’electrificació dona compliment als compromisos d’aquest Govern, que ha reprès en un temps rècord un projecte que s’havia abandonat durant la passada legislatura. Això demostra que “s’ha acabat l’època de l’austeritat mal entesa i tornam a la inversió pública, també per a crear llocs de feina i estimular l’economia”, ha dit Armengol.
 
Així, la presidenta ha assegurat que l’electrificació és imprescindible per a la millora del servei als ciutadans, que guanyaran en temps i comoditat en els seus desplaçaments i que la inversió que es durà a terme, un total aproximat de 47 milions d’euros, permetrà millorar un servei públic essencial per als ciutadans com és el transport públic.
 
«Els trajectes Palma-Manacor, que actualment es fan en 60 minuts, es podran fer en 50 minuts i les freqüències actuals cada 60 minuts es convertiran en freqüències cada 40 minuts», ha destacat Armengol. L’electrificació evitarà l’actual transbordament a l’estació d’enllaç.
 
Per la seva banda, el conseller Marc Pons ha afegit que l’electrificació també suposarà un estalvi econòmic: amb el dièsel es gasten 660.000 euros anuals en combustible. En canvi, amb la xarxa elèctrica el cost energètic serà de 600.000 euros. “Estalviarem un 10% de la despesa energètica”, ha dit el conseller, tot recordant també que es preveu “una reducció del 30% en les despeses de manteniment”.  Aquesta reducció de costos ens permetrà impulsar mesures com la de la baixada del preu del bitllet.
 
Així mateix, el conseller ha detallat les millores mediambientals que implica l’electrificació: es calcula que es reduiran les emissions de CO2 en un 60 % (632,7 tones anuals menys). També es redueixen les emissions acústiques i s’utilitzen menys lubricants contaminants.
 
A més de la reducció del temps del viatge, l’electrificació permetrà un viatge més agradable, atès que els trens elèctrics fan menys renou i vibren menys, ha afirmat el conseller.
 
El conseller ha recordat que les obres s’han adjudicat a la proposta que millor solució tècnica aportava i que, a més a més, ha ofert una rebaixa del preu, tot passant dels 32,4 milions màxims de la licitació a un pressupost de 24,3 milions d’euros.
 
Detalls tècnics
 
El gerent de l’UTE adjudicatària, Arturo Pérez, ha explicat els detalls del projecte d’electrificació Enllaç-Manacor. Entre altres detalls, ha comentat que s’instal·laran 34 quilòmetres de catenària flexible —que transmet l’energia per al funcionament del tren—; es construiran 4 subestacions de tracció d’1,5 kV i cinc centres de transformació d’energia —que alimenten la catenària. Així mateix, s’instal·laran unitats remotes de telecomandament d’energia i s’executarà un anell de mitjana tensió de 15 kV. Aquestes unitats permeten un seguiment permanent des del centre de control de l’Estació Intermodal i l’anell és un sistema de seguretat per si es produeix una fallada d’alimentació d’energia.
 
L’UTE ha assegurat que la tecnologia emprada permetrà un estalvi energètic anual del 25 % i una reducció del 30 % en els costs de manteniment dels trens per comparació als dièsels.
 
Pla d’actuació a SFM 2017-2019
 
L’electrificació forma part del pla d’actuacions que ha previst SFM per millorar el servei de tren i que inclou altres mesures, com ara:
 
— Novetats en el sistema tarifari amb reducció de preu i avantatges: a partir del mes de juny, el preu del bitllet senzill baixarà un 10 %. A més, posteriorment el sistema d’abonaments se substituirà per un sistema de targeta moneder que premiarà els usuaris fidels i determinats sectors socials —joves, gent gran, pensionistes, aturats.
 
— Comunicació amb els usuaris: ampliació del sistema de megafonia i introducció d’altres mitjans, com, per exemple, Whatsapp, informació presencial, cartells, etc.
 
— Revisió del reglament: es durà a terme un procés participatiu per introduir millores en els drets dels usuaris —com l’accés amb bicicleta o amb animals de companyia. Aquest procediment ja es va fer amb els usuaris dels autobusos interurbans.
 
— Sostenibilitat: gràcies al nou contracte de subministrament de la Comunitat Autònoma —que just empra energies netes—, actualment, la línia Palma-Enllaç ja funciona amb energia procedent de fonts renovables i, en estar enllestida, l’electrificació serà de tota la xarxa. També es posaran en marxa projectes de reutilització d’energia i d’eficiència i autoconsum.
 
— Recuperació de freqüències: el setembre ja estaran recuperades les que es varen reduir el març.
 
— Renovació de les estacions —aparcaments de bicicletes, punts de recàrrega de vehicles elèctrics, etc.
 
— Pla d’eliminació de passos a nivell.
— Estabilització de l’empresa, amb la incorporació de 25 nous maquinistes.