4 setembre 2022 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

Salut recomana comprovar que els productes cosmètics estan correctament etiquetats abans de comprar-los NNota Informativa

Els cosmètics que es presenten a la venda sense envàs previ han de disposar d’etiquetes que s’han d’aferrar en el moment de lliurar el producte

Salut recomana comprovar que els productes cosmètics estan correctament etiquetats abans de comprar-los

L’etiqueta contribueix a garantir la seguretat i la protecció de la salut, i a detectar i controlar possibles efectes adversos

La Conselleria de Salut i Consum, a través del Servei de Control de Medicaments i Productes Sanitaris, recomana als consumidors comprovar que els productes cosmètics que volen adquirir estan etiquetats correctament per garantir la seguretat i la protecció de la salut, i per detectar i controlar possibles efectes adversos.

Es considera cosmètic tota substància o mescla destinada a ser posada en contacte amb les parts superficials del cos (pell, cabells, ungles, llavis, etc.) o amb les dents i les mucoses bucals, amb la finalitat exclusiva o principal de netejar-les, perfumar-les, modificar-ne l’aspecte, protegir-les, mantenir-les en bon estat o corregir les olors corporals.

Alguns dels més habituals són els sabons, els gels, els xampús, les locions i laques, les cremes, els olis, els maquillatges i desmaquilladors o els productes de protecció solar.

El Servei de Control de Medicaments i Productes Sanitaris recorda que els productes cosmètics estan regulats tant a escala europea com nacional, i per ser comercialitzats han de complir una sèrie de requisits entre els quals destaquen:

-L’empresa que fabrica el producte a Espanya o que importa el producte ha de presentar una declaració responsable a l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS).

- L’empresa ha de disposar d’una persona responsable a la Unió Europea, que ha de figurar en l’etiquetatge.

- Els productes s’han de notificar al Portal de Notificació de Productes Cosmètics (CPNP) de l’AEMPS.

-Els productes han d’estar etiquetats adequadament. Per tant, en l’etiqueta ha de constar el nom, la raó social i l’adreça del responsable; el contingut nominal de l’envàs, en pes o volum; la data de caducitat o el símbol PAO (termini després d’obertura); les precaucions particulars d'ús; el número de lot de fabricació; la funció principal del producte (excepte si es desprèn de la presentació), i la llista d’ingredients.

Els cosmètics que es presentin a la venda sense envàs previ —que s’envasen en el lloc de venda a petició del comprador o s’envasen prèviament per a la venda immediata— han de disposar d'etiquetes o prospectes que continguin informació per al consumidor. Aquestes etiquetes s’han d’adherir als envasos dels productes cosmètics o acompanyar-los en el moment del lliurament.

Comunicació d’efectes no desitjats. Cosmetovigilància 2021

Els professionals sanitaris, els professionals que apliquen els cosmètics i els ciutadans tenen l’obligació de notificar qualsevol efecte no desitjat per conèixer-ne la naturalesa i freqüència, i poder prendre les mesures necessàries per protegir la salut i evitar que es torni a produir.

La notificació es fa a través de l’adreça web https://www.aemps.gob.es/vigilancia/cphp/notifica-efectos-nodeseadoscosmeticos/home.hym.

D’acord amb l’informe Cosmetovigilancia 2021, l’any passat es varen registrar a Espanya 64 notificacions relacionades amb 13 tipus de productes. D’aquestes notificacions, 24 varen ser greus i 40 no greus. La simptomatologia més habitual va ser la dermatitis.

La categoria amb més notificacions (amb un total de 24) va ser la de productes de cura personal, que inclou cosmètics destinats a mantenir la pell en bon estat, així com a decolorar el pèl i l’afaitat. La segona categoria amb més notificacions (10) va ser la de la cura del cabell, i la tercera (8), la de productes solars.

A les Balears, l’any 2021 només es va notificar un incident, el qual va estar relacionat amb una pasta dentífrica. L’incident es va comunicar a l’AEMPS, la qual és l’encarregada de dur a terme les investigacions oportunes.

L’etiquetatge correcte garanteix la traçabilitat dels productes i facilita la retirada del mercat en cas que sigui necessari.