12 desembre 2018 | <9ªL> Conselleria d'Educació i Universitat

Un milenar de docents participaran en el Congrés d’Innovació Educativa de les Illes Balears NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Un milenar de docents participaran en el Congrés d’Innovació Educativa de les Illes Balears

\ Els centres, tant públics com privats, seran els protagonistes del Congrés i mostraran les seves experiències innovadores 
 
\ El 25 i el 26 de gener, al Palau de Congressos de Palma, 129 centres presentaran 173 projectes i exposaran 24 experiències a taules rodones
 
El conseller d’Educació i Universitat, Martí March, ha presentat el Congrés d’Innovació Educativa a les Illes Balears: de la Innovació a la Transformació, que se celebrarà el 25 i el 26 de gener al Palau de Congressos de Palma. L’ha acompanyat el coordinador general del Congrés, Tomeu Barceló.
 
El conseller ha explicat que “en aquest congrés hem volgut presentar la idea de que són els centres educatius de Balears els que parlen en primera persona i expliquen el que fan,  quines experiències de bones practiques apliquen, quines innovacions pedagògiques estan introduint i quins resultats estan obtenint amb aquests processos de canvi. Pensam que en aquest congrés assistiran un milenar de docents i hi participen tant centres públics, com concertats com privats”.
 
March ha recordat que “vàrem entrar a la Conselleria en un moment de conflicte, i hem passat del conflicte a la normalitat i de la normalitat a la innovació per entrar en un procés progressiu de transformació de les escoles de Balears”. El conseller ha afegit  que “l’educació a les Illes Balears necessita millores importants i significatives i per això cal un full de ruta, que hem tengut,  i per aplicar-lo necessitàvem estabilitat i continuïtat.  L’estabilitat s’ha aconseguit i la continuïtat progressivament l’estam aconseguint”.

El Congrés s’ha organitzat en tres línies: ple general, taules rodones i exposició de projectes. En total es preveu la participació de 129 centres, que presentaran 197 experiències: 173 pòsters i 24 experiències a les taules rodones. Del total de centres participants, hi ha 90 centres públics, 36 de concertats i 3 de privats. Per illes, hi ha 104 centres de Mallorca, 11 centres de Menorca, 12 centres d’Eivissa i 2 centres de Formentera. Va destinat a docents de les Illes Balears, estudiants universitaris dels graus d’Infantil i de Primària i del Màster en Formació del Professorat de secundària. Es preveu que hi assisteixi un milenar de persones.
 
La celebració d’aquest Congrés respon a la voluntat de la Conselleria d’Educació i Universitat de mostrar el moviment innovador que es viu actualment als centres educatius de les Illes. El sector educatiu de les Balears ha demostrat en els darrers anys una extraordinària capacitat per respondre a la diversitat que es viu a les aules, que s’ha reforçat a través del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
 
El Pla és una aposta clara per substituir la formació individualitzada per cursos temàtics als mateixos centres educatius, fent un esment especial a la metodologia i tenint en compte no només els continguts, sinó també l’aplicació pràctica i l’avaluació de l’impacte educatiu d’aquesta formació. Bona part d’aquesta feina ha suposat un increment de projectes d’innovació a la majoria de centres i ha potenciat la socialització del coneixement a través de l’intercanvi d’experiències i la difusió de bones pràctiques.
 
En el tram final del Pla Quadriennal es considera especialment convenient la convocatòria d’un congrés que permeti reflexionar sobre diferents pràctiques educatives, avaluar-ne el resultat i facilitar la difusió de bones pràctiques.
  
Els centres com a protagonistes        
 
El Congrés d’Innovació Educativa està organitzat de manera que prioritza la presentació d’experiències i el debat sobre la innovació. D’una banda, hi ha el ple general, que inclou una conferència inaugural a càrrec de Francesc Pedró i Garcia, analista de polítiques al Centre de Recerca i d’Innovació Educatives de l’OCDE (CERI), a París; la projecció d’un documental sobre innovació educativa; una taula rodona amb experts en processos de formació i innovació, i un debat general de conclusions i propostes de futur.
 
Però també s’han organitzat taules rodones que es desenvoluparan de manera simultània als dos auditoris del Palau de Congressos. A les taules, diversos centres innovadors exposaran les seves experiències agrupats per temàtiques: Metodologies globalitzadores de l’aprenentatge; Processos de canvi sostenibles; Espais i ambients d’aprenentatge; Innovació tecnològica i professional; Processos de canvi: impacte en l’alumnat, i Foment de la convivència i la inclusivitat.
 
Finalment, i no menys important, hi ha un espai obert de grans dimensions perquè els centres educatius exposin les bones pràctiques que han dut a terme i els materials i recursos vinculats a aquestes pràctiques educatives. L’exposició està integrada per 173 pòsters de 129 centres educatius de totes les illes.
 
Ponent inaugural i taula rodona de cloenda
El Congrés s’inaugura amb la conferència «Tendències emergents en innovació educativa», a càrrec de Francesc Pedró. 
  • Francesc Pedró: catedràtic del Departament de Polítiques Educatives i Socials a la Universitat Pompeu Fabra, de Barcelona, i, actualment, cap de polítiques educatives a la UNESCO (París, França). Anteriorment, va treballar com a analista principal del Centre de Recerca i d’Innovació Educatives de l’OCDE. Els seus darrers llibres són: Connected Minds. Technology and Today’s Learners (2012), Le numérique: une chance pour l’école (2013), Tecnología para la mejora de la educación: experiencias de éxito y expectativas de futuro (2015), Digital Services for Education in Africa / Le numérique au service de l’éducation en Afrique (2015), i Policy Levers for Education 2030. The Untapped Potential of Governance, School Leadership, and Monitoring and Evaluation Policies (2018).
D’altra banda, la cloenda es farà amb la taula rodona «Els reptes de la innovació: cap on anam?», amb la participació dels experts següents: 
  • Francesc Imbernón: catedràtic de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona. Ha desenvolupat tasques en formació inicial i en la formació permanent del professorat de tots els nivells educatius, i en la formació de professionals de diversos sectors i formadors. Ha rebut diversos premis i compta amb publicacions sobre alternatives pedagògiques, innovació i formació del professorat, entre altres temes. És director del reconegut Grup de Qualitat de Recerca i d’Innovació sobre Formació Docent de la Universitat de Barcelona i de l’Observatori Internacional de la Professió Docent, així com professor visitant en diversos països europeus i llatinoamericans. 
  • Francina Martí Cartes: llicenciada en Filologia Catalana i professora d’educació secundària. Ha estat professora a diferents instituts de secundària, on ha assumit responsabilitats com a cap d’estudis i directora durant deu anys. Del 2008 al 2013 va treballar al Servei d’Innovació i de Formació del Professorat de la Generalitat de Catalunya. També ha estat formadora del professorat i ha publicat diversos llibres i articles relacionats amb el seu camp de recerca, que és la didàctica de la llengua i la lectura crítica en entorns digitals. Actualment és presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. 
  • Iñaki Monge Ganuzas: llicenciat en Sociologia. Expert Universitari en Formador de Formadors. Màster en Educació Inclusiva. Professor de formació professional, actualment és director del Centre de Professorat d’Eivissa. Professor associat al Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació de la UIB durant vuit cursos, on ha impartit classes en el grau d’Educació Infantil i en el Màster en Formació del Professorat. 
  • Myriam Fuentes: llicenciada en Filologia Anglesa. Ha ocupat diferents càrrecs dins equips directius docents. Des del curs 2006-2007 fins a l’actualitat, ocupa el càrrec de directora de l’IES Antoni Maura. És membre del Consell Escolar de les Illes Balears i membre fundadora de la Xarxa d’Instituts Connectats pel Canvi. 
  • Miquel Flexas: professor de ciències del Col·legi El Temple. Expert en Innovació, Metodologia i Avaluació a l’Educació. Guardonat amb el premi SIMO Educació 2017 a la millor experiència en ludificació a Espanya del 2017. Finalista als premis Educa Abanca al millor docent de secundària d’Espanya del 2017. Cap del Departament d’Innovació Educativa i Introducció de la Tecnologia dins l’Aula al Col·legi El Temple.
 Podeu consultar més informació al web del Congrés: ​http://congresinnovacioeducativaib2019.org