El Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC) ha notificat avui matí l’aixecament de la suspensió que hi havia sobre la contractació dels lots 1 i 3 de les noves concessions d’autobús per carretera de Mallorca.
El TACRC dóna via lliure a la contractació de les empreses que resultaren adjudicatàries en desestimar el recurs que havia presentat una empresa que havia estat apartada del concurs per oferta temerària i, també, en desistir una altra que havia presentat recurs contra l’adjudicació del lot 1.
Així ho ha explicat avui el conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, durant la reunió del Consell Balear de Transports, que reuneix tot el sector de transports i les institucions de les Illes.
Durant la reunió, també s’ha abordat la redacció de la futura Llei de Mobilitat Sostenible de les Illes Balears, en la qual el conseller ha demanat la implicació de tot el sector de transport.
També s’ha explicat el procés de preparació de l’aplicació mòbil per al sector del taxi, les noves tarifes i altres millores de servei com l’obligatorietat de pagament amb targeta i altres sistemes telemàtics per part dels clients.
Igualment, s’han analitzat els efectes de la fallida de Tomàs Cook i les seves repercussions en el sector del transport. El conseller ha recordat les ajudes directes del Govern de les Illes Balears destinades al sector de transports i distribució per abordar les factures impagades.
Respecte de les concessions, amb la decisió del tribunal, tot el procés es pot completar ara. En aquests moments ja està firmat el contracte del Lot 2, que ha de cobrir la zona Nord de Mallorca, i ben aviat amb l’aixecament de la suspensió dictaminada pel tribunal ara es podran signar els contractes amb les empreses adjudicatàries dels lots 1 (zona Ponent) i lot 3 (zona Migjorn i Llevant).
El conseller ha destacat que, de la mateixa manera que va passar amb el primer recurs (el referit al lot 2), el tribunal valida el procés seguit per la Mesa de Contractació de CTM i les decisions preses respecte de cada un dels lots.
En aquest sentit, el conseller ha assegurat que ha estat un procés molt complex, en ser la de les noves concessions de transport per carretera de Mallorca una de les primeres adjudicacions d’un concurs d’aquest ordre en tot l’Estat espanyol amb la nova llei de contractes.
A més a més, la seva elevada quantia econòmica (uns 479 milions en total) ha fet que totes les empreses concurrents (en l’exercici dels seus legítims drets i interessos) hagin presentat tots els recursos al seu abast en no haver resultat adjudicatàries.
“Ara el procés continua amb la signatura dels dos contractes que falten i la preparació de la posada en marxa del servei el 2020.”, ha afirmat el conseller.
La previsió és que el nou servei entri en funcionament en el segon semestre de 2020.
El conseller ha insistit en el fet que la preparació del servei per part de les empreses concessionàries requereix també temps, per exemple per encarregar la fabricació dels nous busos. “Serà el servei dels propers 10/ 15 anys, per tant s’ha de posar en marxa amb totes les garanties”, ha apuntat.
El conseller ha recordat que el nou servei suposarà una millora importantíssima respecte del servei actual, “servei amb més freqüències, més connexions i més sostenible”.
Entre les millores que incorporaran les noves concessions de bus, el conseller ha destacat:
-Increment de més del 50% de l’oferta de freqüències
Es passa de 10,9 milions a 16,5 milions quilòmetres anuals recorreguts, que representa un increment del 51% respecte de la situació actual.
Es passa de 360 mil a 550 mil freqüències anuals, que representa un increment del 53% respecte de la situació actual.
-Renovació total de la flota: 220 busos nous. Això suposa un 100% de la flota nova.
Del total de la flota, 217 són vehicles amb propulsió sostenible, el que representa el 99%. I només 3 busos es mouen amb dièsel (1%). D’aquests, 197 són de Gas natural comprimit (90%), 9 són 100% elèctric (4%), 9 són Híbrids-elèctrics (4%) i 2 vehicles són Híbrids GNC (1%). Només 3 busos es mouen amb dièsel (1%).
El servei divideix en tres zones, cada una de les quals s’ha adjudicat a una empresa o UTE diferent:
Lot 1: Zona Ponent. Adjudicatari: Sarfa, Autocares Seco Rodríguez, Marfina (Moventis Mallorca).
Aquest lot cobreix Calvià, Andratx, Estellencs, Banyalbufar, Esporles, Palma.
Lot 2: Zona Nord: Ja signat el contracte entre l’empresa adjudicatària Empresa Martín, SA (Grupo Ruiz), i el Consorci de Transports de Mallorca (CTM).
Aquest lot 2 correspon a la zona Nord i cobrirà el servei en els següents municipis: Puigpunyent, Marratxí, Bunyola, Valldemossa, Deià, Sóller, Escorca, Fornalutx, Alaró, Consell, Pollença, Selva, Lloseta, Campanet, Mancor de la Vall, Inca, Costitx, Sencelles, Santa Eugènia, Muro, Alcúdia, Santa Margalida, Llubí, Sa Pobla, Búger, Artà, Capdepera, Palma.
Lot 3: Zona Llevant/Migjorn. Adjudicatari: Barcelona Transport, SL (Empresa participada per Sagalés i Autocares Caldent