25 febrer 2019 | <9ªL> Presidenta

L’ampliació del metro al Parc Bit preveu incrementar 225.000 usuaris i connectar la zona amb el centre de Palma en 15 minuts NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

L’ampliació del metro al Parc Bit preveu incrementar 225.000 usuaris i connectar la zona amb el centre de Palma en 15 minuts

La presidenta i el conseller han presentat el projecte d’ampliació, que finalment eleva el pressupost fins als 11,6 milions d’euros per incrementar les freqüències mitjançant una doble via
“L’ampliació del metro fins al Parc Bit és un exemple més de l’aposta d’aquest Govern per la mobilitat col·lectiva. Amplia la xarxa de transport públic i la integra en la de l’àrea metropolitana. Molta gent guanyarà en temps i comoditat, ja que connecta el Parc Bit i el centre de Palma en només 15 minuts. I s’estima que aquesta ampliació incrementi fins a 225.000 el nombre d’usuaris”. La presidenta del Govern, Francina Armengol, ha fet aquestes declaracions durant la presentació del projecte d’ampliació del metro al Parc Bit, acompanyada del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons; la consellera de Serveis Socials, Fina Santiago, i el rector de la UIB, Llorenç Huguet.
La presidenta ha explicat que finalment el pressupost s’eleva fins als 11,6 milions d’euros (enfront dels 6,9 milions d’euros inicials), amb l’objectiu que hi hagi dues vies i no una, i així “incrementar el nombre de freqüències i donar més facilitats als ciutadans”.
“Ara mateix tenim un metro que connecta la ciutat amb la UIB i a molt poca distància de la nostra universitat hi trobam el Parc Bit –ha afegit Armengol. Un espai al qual diàriament es desplacen 3.000 persones, el 86% de les quals ho fan amb vehicle privat. Aquesta ampliació, juntament amb l’extensió del metro a Son Espases i el tram badia de Palma, connecten plenament amb els objectius de mobilitat d’aquest Govern: ampliar la xarxa de transport col·lectiu i donar alternatives reals i factibles a l’ús dels vehicles motoritzats”.
La titular de l’executiu ha emfatitzat que mesures com l’electrificació del tren, la integració tarifària, l’ampliació de les línies de bus, l’Aerotib, les extensions del metro i l’ampliació  de la Targeta Jove o la creació de la Targeta Infantil gratuïta fan que “aquesta legislatura sigui també la del transport de tots”. “Aquestes mesures donen compliment a les promeses que férem: han millorat i estès el transport públic que teníem i ja estam redibuixant el mapa de mobilitat del futur”.
“Seguirem fent feina perquè aquesta filosofia, aquesta aposta ferma per la mobilitat pública i sostenible, tengui continuïtat en el futur. Un objectiu que tenim més a prop gràcies a un REIB que ens garanteix més inversions i recursos per reforçar el nostre transport, donar alternatives als ciutadans i seguir guanyant en qualitat de vida”, ha afegit.
D’altra banda, el conseller Marc Pons ha destacat la “gran acollida” ciutadana  que han tingut les mesures en matèria de transport posades en marxa els darrers 3 anys i ha exposat l’important creixement de l’ús del transport públic, que “ha guanyat un milió d’usuaris cada any”:
  • Metro: 300.000 usuaris més i un increment del 29% en 3 anys, fins a arribar a un total de 997.000 usuaris l’any 2018.
  • Metro + tren: 1,7 milions d’usuaris més i un increment del 43% en 3 anys.
  • Metro + tren + bus (usuaris totals del transport públic autonòmic): 3 milions d’usuaris més i un increment del 23,4% en 3 anys. S’ha passat de 12,8 milions d’usuaris als 15,8 milions de 2018.

El projecte d’ampliació al Parc Bit
L’ampliació va ser aprovada en el Consell de Govern l’11 de maig de 2018 i s’emmarca en el Pla de Mobilitat. El Parc Bit genera el desplaçament diari de 3.000 persones, el 86 % de les quals empra el vehicle privat i motoritzat per arribar-hi i un 11% utilitza el bus de l’EMT.
 
Es calcula que la línia podrà connectar el centre de la ciutat amb el Parc Bit en 15 minuts (2 minuts des de la UIB), sense transbord. Aquest avantatge de temps és clau per atreure els usuaris, que s’estima que podrien ser 225.000 més i s’afegirien als 997.000 que el metro té en l’actualitat.
 
L’ampliació suposarà afegir una línia d'1,4 quilòmetres que continua la de la UIB. Tindrà diferents trams: un primer tram sota túnel, un segon tram en trinxera (destapat) i després ja en superfície fins a  arribar al Parc Bit, amb un nou baixador.
 
La inversió final estimada per a l’ampliació d’aquesta línia és d’11,6 milions d’euros, enfront dels 6,9 milions prevists abans de la redacció del projecte. Abans l’ampliació era de via única i ara s’ha incrementat el pressupost per incloure-hi doble via i augmentar les freqüències.
 
El Govern ho pagarà amb part dels romanents de la rebaixa del preu de l’electrificació del tren fins a sa Pobla i Manacor (10 milions d’euros). També es preveu comptar amb el cofinançament al 50% de fons FEDER i amb fons de l’Estat.
 
L’inici d’obres  s’hauria de situar a finals de 2019, amb un termini d’execució de 12 mesos.
 
El traçat transcorre paral·lel al Nord de la carretera d'accés al Parc BIT des de la UIB, fins que, al cap d’1 km de recorregut, fa un gir cap al sud per dirigir-se al punt final on es preveu fer l'abaixador, just al costat del pàrquing sud del Parc Bit.
Aquesta ubicació permet resoldre bé l'arribada al Parc Bit i la sortida en superfície, ja que l'orografia dificulta poder accedir a la zona més al nord del Parc en superfície.
Alhora, aquesta ubicació és coherent amb el futur creixement del Parc cap al sud; l'extensió del Parc prevista suposarà que l'abaixador del metro quedarà al punt central de tota la zona urbanitzada.
El projecte d'abaixador s'ha inclòs dins el concurs europeu de projectes EUROPAN 15, de joves arquitectes. D'aquesta manera els participants a aquest concurs tindran com a objectiu dissenyar l'abaixador i el seu entorn de manera que s'integri adequadament dins l'estil del Parc BIT.