Es tracta d'un pla fruit d'unc procés obert i participatiu de la comunitat educativa i col·lectius específics
Més de 8 milions per a polítiques d'igualtat i coeducació durant els 4 anys d'aplicació del Pla
Es preveuen un total de 50 accions específiques a desenvolupar entre 2019 i 2022
183 centres ja compten amb agent de coeducació
Més d’un centenar de representants de la comunitat educativa, de les administracions i diferents col·lectius han participat avui a l’acte de presentació del Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022, celebrat al Consolat amb la presència de la presidenta del Govern, Francina Armengol, acompanyada del conseller d’Educació, Universitat i Recerca, Martí March, la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, la directora de Convivèxit, Marta Escoda, i una mestra del CEIP Gabriel Comas Ribas d’Esporles, Francisca Torres.
Armengol ha explicat que es tracta del primer pla d’aquestes característiques i “és el fruit d’un procés obert i participatiu” en el qual han col·laborat diferents agents de la comunitat educativa i que ha comptat amb el suport tècnic de persones expertes en coeducació i igualtat. Després d’un procés d’anàlisi de normativa, de les aportacions de diferents agents de la comunitat i l’Administració educativa, de salut, de serveis socials, i agents sociocomunitaris i de les esmenes aportades es va elaborar l’esborrany que finalment es va presentar als membres del Consell Escolar de les Illes Balears, de l’Institut Balear de la Dona i de la Direcció General de Drets i Diversitat, per fer la redacció final.
La finalitat del Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022 és aconseguir que l’acció educativa que es duu a terme als centres educatius de les Illes Balears estigui basada en els principis de la coeducació i de la igualtat d’oportunitats. Aquesta acció educativa requereix un canvi de mirada que permeti revisar l’enfocament dels continguts, els mètodes d’ensenyament i, també, els aspectes organitzatius per avançar en la construcció de models d’identitat no sexista. S’ha d’avançar cap a la igualtat afectivosexual per visibilitzar i donar valor a la diversitat que enriqueix i anar més enllà del sistema binari i heteronormatiu.
El Pla concreta cinc objectius i 50 accions temporalitzades que es desenvolupen amb responsables i indicadors d’avaluació. Finalment, es preveu fer-ne un seguiment i una avaluació. S’acompanya d’una memòria econòmica que facilitarà la previsió dels pressuposts anuals per desenvolupar-ne les accions. En total, la inversió prevista en el període de 2019 a 2022 és de 8.630.253,24 euros.
El Pla té com a principis fonamentals la transversalitat, la visibilitat i apoderament, la inclusió, la interseccionalitat, la paritat, els valors democràtics restauratius i els valors de la cultura de la pau i s’estructura en 5 objectius generals:
Un curs per a la coeducació
El curs 2019-20 té com a un dels objectius més destacats la posada en marxa del Pla de Coeducació de les Illes Balears.
Des del curs 2017-2018 s’ha inclòs en les instruccions dels centres una hora de coordinació per a l’agent de coeducació i s’han incorporat elements referents a la violència masclista en el protocol d’assetjament entre iguals, a més d’implementar el programa de formació i transferència als centres educatius «Coeducació als centres educatius». Actualment, 183 centres tenen agent de coeducació.
Per altra banda, les memòries dels centres recullen que en el curs 2018-19 més del 95 % dels centres valoren com a bona o molt bona tant la convivència global com les relacions entre professors i alumnes, les relacions entre l’alumnat, les relacions entre els docents i les relacions amb les famílies. Per tant, la percepció del clima de convivència en la immensa majoria dels centres educatius de les Illes Balears és bona o molt bona.
Els programes preventius per millorar la convivència augmenten cada any; el curs 2018-2019 n’hi ha sobre foment de la cohesió dels grups (240), educació social i emocional (190), programes de mediació (108) i formació de cibermentors (30).
Els centres també disposen de programes específics, especialment per al foment de la igualtat de gènere (233), el respecte a la diversitat sexual i la prevenció de l’homofòbia (128) i la prevenció de l’abús sexual (97).
Quant a la coeducació, els centres educatius han mostrat un dinamisme notable. Així:
Des del curs 2017-18 el CIFP Son Llebre imparteix el cicle formatiu de grau superior de Promoció de la Igualtat de Gènere, que permet programar, desenvolupar i avaluar intervencions relacionades amb la promoció de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes aplicant estratègies i tècniques de l'àmbit de la intervenció social, detectant situacions de risc de discriminació per raó de sexe i potenciant la participació social de les dones.
Per altra banda, la Memòria del curs 2018/19 de Convivèxit recull que els centres han posat en marxa 407 protocols per assetjament escolar, dels quals 23 estaven relacionats amb la violència masclista i 16 amb la discriminació LGTBI-fòbica.
Els programes preventius i específics per millorar la convivència i la coeducació augmenten cada any:
Dades violència masclista
Segons el Ministeri de Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat, des del 2003 fins al 23 d’octubre de 2019 s’han comptabilitzat 1.024 dones assassinades per violència de gènere. Cal esmentar, a més, que l’informe de víctimes mortals de la violència de gènere en l’àmbit de la parella o l’exparella entre els anys 2016-2018, elaborat pel Consell General del Poder Judicial, indica que es varen comptabilitzar 151 dones mortes (17 de les quals entre 16 i 25 anys), que van deixar 102 menors orfes, també considerats víctimes de violència masclista. Aquest informe indica que les Illes Balears, amb 7 dones mortes, presenta el doble de casos que la mitjana estatal.
Centres educatius, serveis i entitats que han participat en l’elaboració del Pla
El Pla de Coeducació de les Illes Balears ha estat possible gràcies a les aportacions de nombroses persones i col·lectius: