22 novembre 2019 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

Atenció Primària de Mallorca analitza l’estat actual de la situació de la seguretat del pacient a les Illes Balears NNota Informativa

Atenció Primària de Mallorca analitza l’estat actual de la situació de la seguretat del pacient a les Illes Balears

Prop de 150 professionals de la salut participen en una jornada en què es debaten qüestions com ara els errors de medicació en la pràctica clínica o les actuacions innecessàries en l’atenció primària

Prop de 150 professionals de la salut han analitzat avui l’estat actual de la situació de la seguretat del pacient a les Illes Balears. L’objectiu d’aquesta jornada, organitzada per Atenció Primària de Mallorca i que ha tengut lloc en el Parc de Tecnologies Ambientals de Mallorca (TIRME), és difondre l’estat actual del Pla Estratègic de Seguretat del Pacient 2019-2023 i crear un espai d’anàlisi i debat d’algunes de les qüestions més importants que afecten la seguretat del pacient. També es pretén valorar els avenços que s’han fet a la nostra comunitat i establir noves fites en la millora de la cultura de la seguretat del pacient.  

Experts en la matèria de les Illes Balears i d’altres comunitats autònomes han parlat sobre els sistemes de notificació d’esdeveniments de seguretat del pacient, els errors de medicació en la pràctica clínica, la comunicació amb el pacient davant un error de seguretat o les fórmules per evitar actuacions innecessàries.

És important recordar que a principis d’enguany es va presentar el Pla Estratègic de Seguretat del Pacient 2019-2023, que s’ha convertit en una estratègia prioritària per a Atenció Primària de Mallorca. El concepte de seguretat del pacient sorgeix de l’acceptació que els professionals es poden equivocar i que és necessari aprendre dels errors i establir mecanismes perquè no es tornin a produir. Situacions com receptar antibiòtics en infeccions víriques o que es produeixin confusions a l’hora de prendre la medicació quan es tracta de pacients amb més d’una malaltia crònica i polimedicats poden ser corregides amb una bona gestió de riscs. Es tracta de reduir el risc fins a un mínim acceptable.

Tot i que la pràctica sanitària en atenció primària és raonablement segura (amb una freqüència baixa d’incidents, la majoria dels quals són lleus) està demostrat que els que finalment es produeixen són evitables en un 70 % dels casos si es treballa en la millora de la seguretat del pacient i en la gestió de riscs (per exemple, una situació en la qual es prescriu penicil·lina a un pacient al·lèrgic es podria evitar si el sistema de recepta electrònica avisa el prescriptor que aquesta medicació és incompatible amb el pacient).

Un altre dels avenços més importants que s’ha fet enguany en matèria de seguretat del pacient ha estat la posada en marxa del sistema Not-i-fic, un sistema d’aprenentatge desenvolupat pel servei d’informàtica de l’Hospital Universitari Son Espases que facilita prevenir incidents que produeixen un dany involuntari al pacient. Not-i-fic recull els riscs de tots els processos assistencials, tant hospitalaris com de l’àmbit de l’atenció primària, i para especialment esment en els processos de continuïtat assistencial. Tot això ha estat  possible gràcies a la coordinació i col·laboració entre les dues comissions de seguretat del pacient que hi ha en ambdós nivells assistencials. La notificació d’incidents que els equips d’atenció primària introdueixen a Not-i-Fic es gestiona directament des de la Gerència.