avisoCookies

Visualització del menú

Selector d'idioma

caes
|


Visualització del menú

Ruta de navegació

Torna

Publicador de continguts

La Conselleria d’Educació i Universitats consolida la figura del psicòleg educatiu als instituts en el primer curs d’implantació

La Conselleria d’Educació i Universitats consolida la figura del psicòleg educatiu als instituts en el primer curs d’implantació

Educació consolida la figura del psicòleg educatiu als instituts. 14/08/2025 (Act. 18/08/2025 05:17)

Durant el curs 2024-2025, la Conselleria d’Educació i Universitats ha implantat per primera vegada la figura del psicòleg educatiu als centres de secundària de les Illes Balears, una mesura pionera a tot l’estat que ha suposat un canvi estructural en l’acompanyament emocional de l’alumnat.

Els psicòlegs han desenvolupat la seva tasca en Instituts d’Educació Secundària (IES), Centres Integrats de Formació Professional (CIFP), Centres d’Educació Especial (CEE) i Centres Concertats (CC) sostinguts amb fons públics. En total, s’han atès 5.700 persones entre alumnat, docents i famílies, mitjançant intervencions individuals i grupals adaptades a les necessitats de cada comunitat educativa.En total, aquest curs hi ha hagut 76 psicòlegs educatius en els esmentats centres. 

Pel que fa a l’atenció individual, s’ha dirigit principalment a adolescents, amb una concentració destacada entre els 14 i 15 anys, especialment a 2n d’ESO, i amb una major demanda per part del col·lectiu femení. Els motius més habituals de consulta han estat la ansietat, les dificultats en les relacions interpersonals i les problemàtiques familiars, factors que incideixen directament en el benestar emocional i el rendiment acadèmic. De mitjana, cada centre ha atès 36 alumnes i 6 famílies, reconeixent el paper clau del suport familiar en el procés educatiu.

Un 38,8% dels casos han correspost a alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE), mentre que el 61,2% han estat alumnes sense NESE, evidenciant que la intervenció no només és especialitzada, sinó també preventiva, integral i universal. Entre les tipologies NESE més freqüents, destaquen els trastorns del desenvolupament del llenguatge i la comunicació, així com les dificultats d’atenció i d’aprenentatge.

Les intervencions grupals han estat diverses i adaptades a cada centre, amb accions que han abordat la gestió emocional, les habilitats socials i l’ansietat, entre altres temàtiques. Els professionals valoren que el 65,3% dels participants han experimentat una millora significativa després de les sessions grupals.

La coordinació amb Convivèxit, que ha liderat la implantació d’aquesta figura amb reunions mensuals, ha estat valorada molt positivament pels equips professionals, afavorint una col·laboració estreta i un compromís compartit amb tota la comunitat educativa.

Amb aquesta iniciativa, la Conselleria d’Educació i Universitats reafirma el seu compromís amb el benestar emocional de l’alumnat, consolidant la figura del psicòleg educatiu com un recurs estratègic i imprescindible dins els centres educatius. Les dades del curs 2024-2025 posen de manifest l’impacte positiu d’aquesta mesura, que aporta presència, eines i referents en un moment clau per a la salut mental a les aules.


Comparteix