Seguretat Social i assegurances

Des de l'1 de gener de 2024, tot l’alumnat que realitza estades formatives en una empresa o organisme equiparat (FEMPO) està inclòs en el sistema de la Seguretat Social.

Això significa que:

  • Comença a generar-se una carrera de cotització, que reconeix aquest període com a temps cotitzat de cara a la futura pensió.
  • L’alumnat està més protegit durant les estades formatives a l’empresa o organisme equiparat.

NAF: imprescindible abans de començar

Per poder iniciar la FEMPO, és necessari disposar del NAF (Nombre d’Afiliació a la Seguretat Social). Sense aquest número, no es podrà començar la formació a l’empresa o organisme.

Cobertura durant les pràctiques

L’alumnat està cobert en cas de:

  • Accidents durant la FEMPO
  • Danys a tercers ocasionats accidentalment durant les activitats formatives

Per a més informació sobre les assegurances de l’alumnat, podeu consultar en aquest apartat.

Cotització i Seguretat Social: que s'ha de saber
  • Si l'alumnat ja està d'alta a la Seguretat Social per qualsevol altre motiu (treball remunerat, prestació o subsidi per desocupació, baixa laboral, etc.), no cotitzarà com a alumne durant la seva estada a l'empresa o organisme equiparat.
  • La Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) determinarà els dies de pràctiques realitzats cada mes que s'han de cotitzar, evitant qualsevol coincidència amb altres altes amb obligació de cotitzar.
  • Cada dia de pràctiques formatives no remunerades es computa com a 1,61 dies cotitzats, amb el límit dels 30 dies naturals del mes.
  • Els períodes d'alta com a alumne i els dies de pràctiques cotitzats s'inclouran com a annexos especials a l'informe de vida laboral.
  • La cotització pot no aparèixer immediatament al final de l'estada, ja que la TGSS comunica els dies cotitzats per trimestres.
  • La cotització que veurà l'alumne al seu informe de vida laboral estarà associada al centre educatiu on està matriculat, no a l'empresa o organisme de pràctiques.

En cas de tenir més dubtes, es pot consultar l'apartat de Preguntes freqüents (FAQs) a la pàgina web de la Seguretat Social.

Guia per l'obtenció del NAF (Número d'Afiliació a la Seguretat Social)

Els alumnes de centres educatius públics NO poden tramitar el NAF a través d'una gestoria. La sol·licitud l'ha de realitzar l'interessat directament pels canals oficials de la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS).

Tramitació en línia

Per fer la sol·licitud en línia cal disposar del sistema Cl@ve, que permet accedir als serveis i tràmits electrònics de la TGSS.

Enllaç a la web de la Seguretat Social per poder sol·licitar el NAF o NUSS.

Alumnes amb DNI o NIE

Si ja disposeu de clau permanent, clau PIN o certificat digital, podeu sol·licitar el NAF en línia. Necessitareu:

  • DNI o NIE vigent
  • Telèfon mòbil personal
  • Correu electrònic
  • Domicili habitual

Alumnes amb passaport o NIE provisional

La sol·licitud en línia requereix:

  • Foto del document d'identitat
  • Adreça de correu electrònic
  • Dispositiu amb càmera (telèfon mòbil, tauleta, etc.)
  • Certificat del centre educatiu que acrediti la matrícula en FP i la necessitat de realitzar pràctiques no remunerades
  • Model TA.1
Tramitació presencial

Si ho preferiu, la sol·licitud també es pot fer de manera presencial a les oficines de la TGSS, aportant:

  • Certificat del centre educatiu que acrediti la matrícula en FP i la necessitat de cursar pràctiques no remunerades

Cita prèvia obligatòria:

Telèfons: 901 50 20 50 / 91 541 02 91

Guia per la utilització del marcatge d'assistència a la FEMPO a través del GESTIB

Calendari de pràctiques – GestIB, aquesta funcionalitat del GestIB permet a l'alumnat marcar i/o revisar els dies d'assistència a l'empresa o organisme durant el període de la seva estada formativa, mitjançant el calendari habilitat a tal efecte.

    1. Accés al “Calendari pràctiques”

El calendari és visible per a l'alumnat de FEMPO en les condicions següents:

      • L'alumnat major de 18 anys hi pot accedir amb el seu usuari i contrasenya de GestIB.
      • L'alumnat de 16 i 17 anys pot disposar d'un usuari específic que permeti l'accés a aquesta funcionalitat, sempre que el centre educatiu on està matriculat n'hagi autoritzat l'accés.

Una vegada dins el GestIB, s'ha d'accedir, des del menú lateral esquerre, a l'opció “Calendari pràctiques”.

    1. Funcionament del calendari

En clicar a “Calendari pràctiques”, s'obre una pantalla des de la qual l'alumnat pot:

      • Marcar en verd els dies d'assistència a l'empresa o organisme.
      • Consultar els dies que hagi marcat el tutor o tutora dual del centre educatiu, si escau.

Per registrar l'assistència:

      • Amb el botó “Present”, es poden seleccionar els dies d'assistència clicant damunt cada data corresponent.
      • Amb el botó “Paperera”, es poden eliminar els dies prèviament marcats, clicant damunt cada data que es vulgui suprimir.

A la part superior dreta de la pantalla es mostren les propostes de canvi destinades al tutor o tutora.

Per trametre-les, cal prémer el botó “Enviar canvis al tutor”.

    1. Validació per part del tutor o tutora

Una vegada enviades les aportacions, el tutor o tutora rebrà un avís dins el seu GestIB amb les “propostes de canvis al calendari d'assistència”.

Si el tutor o tutora accepta les propostes:

      • Els canvis es faran efectius en el calendari del tutor o tutora.
      • També seran visibles en el calendari de l'alumne o alumna.

Els dies validats seran els que es comunicaran a la Tresoreria General de la Seguretat Social i tindran efectes en la cotització de l'alumnat.

Què fer si hi ha discrepàncies entre la vida laboral i les estades de FEMPO

Si detectes que els dies o hores de les teves estades de FEMPO no coincideixen amb la informació reflectida a la teva vida laboral, segueix aquests passos:

    • Presentació de la reclamació

Qualsevol reclamació relacionada amb la cotització a la Seguretat Social s'ha de presentar, en primera instància, al centre educatiu.

El centre és el responsable de verificar la informació acadèmica i administrativa vinculada a les estades formatives.

L'alumnat ha de:

La direcció del centre ha de:

      • Revisar les dades de l'estada (període, hores, empresa o organisme equiparat, etc.).
      • Comprovar la informació registrada a l'aplicatiu corporatiu (GestIB).
      • Verificar que les dades trameses coincideixen amb la documentació acadèmica i amb la vida laboral aportada per l'alumne o alumna.
    • Resposta per part del centre docent

El centre docent, un cop realitzada la revisió, i haver realitzat els tràmits pertinent ha de donar resposta a la sol·licitud presentada per l'alumnat.