E12 Modelo turístico y circularidad

E12 Modelo turístico y circularidad

Si bé el trànsit cap a un nou model econòmic passa en bona mesura per la diversificació de l’activitat econòmica i la reducció de la dependència del turisme, objectiu a què aspira aquesta Estratègia a partir de l’impuls de les diferents línies d’intervenció plantejades, això no és en cap cas incompatible amb la necessitat de potenciar el valor afegit que genera el turisme com a sector capdavanter de l’economia de les Illes Balears i amb aprofitar la posició d’avantatge competitiu que mantenim respecte a d’altres destinacions. Per això, l’aposta per la diversificació econòmica ha d’anar acompanyada necessàriament de la transformació del propi model turístic, de manera que s’abordin de forma decidida els desafiaments que presenta en matèria de competitivitat, estacionalitat, equitat i sostenibilitat.

Això implica preveure mesures tant des del punt de vista de reduir la petjada ecològica i adaptar-se a la capacitat de càrrega del territori, com també veure l’oportunitat que representa la circularitat per tal maximitzar el valor de les relacions entre l’activitat turística i el seu entorn, tant en termes econòmics (sinergies amb altres sectors) com socials i mediambientals. L’articulació d’aquestes relacions requereix, per tant, d’un canvi de paradigma sota patrons de sostenibilitat que redueixi les externalitats negatives del turisme, però també l’aposta per aquelles activitats que presenten un major potencial redistributiu dels seus beneficis entre el conjunt de la societat.

L’objectiu d’augmentar la competitivitat del turisme té a veure també amb la millora de la qualitat turística a través de l'especialització de les destinacions turístiques, amb l'estratègia per eliminar turisme d'excessos o amb la definició de productes turístics que contribueixin a la sostenibilitat en els seus tres vessants: social, mediambiental i territorial.

L'economia circular és un element fonamental en la transició de l'actual model socioeconòmic de les Illes Balears cap a una societat més equitativa i pròspera, que sigui eficient i sostenible en l'ús dels recursos, basada en relacions de proximitat i col·laboració entre els diferents sectors productius o que aposti per la mobilitat sostenible, alhora que generi les palanques de competitivitat necessàries per tal de maximitzar el valor generat a partir del seu principal sector productiu.

I és que l’economia circular representa una oportunitat per desenvolupar un model socioeconòmic més sostenible que impliqui la reducció de residus, el disseny de productes més sostenibles i el reciclatge o reutilització de productes per crear major valor afegit. D'aquesta manera, es pot reduir la pressió sobre el medi ambient, millorar la seguretat del subministrament de matèries primeres, estimular la competitivitat, la innovació, el creixement econòmic i l'ocupació verda.

Sota el paraigües de la circularitat hi tenen cabuda, per tant, un ampli espectre de projectes, des d'aquells que relacionats directament amb la millora de la sostenibilitat del model turístic, com d'altres més específics que posen en valor determinades activitats des de la seva interrelació amb d'altres sectors i amb el seu entorn.

Objectius de l’estratègia
  • Incrementar la productivitat i el valor afegit de l'activitat econòmica
  • Redefinir i modernitzar el model turístic sota patrons de sostenibilitat i digitalització
  • Fomentar la circularitat turística
  • Adequar del flux de turistes a la capacitat de càrrega del territori insular
  • Avançar en la reconversió de les zones turístiques madures
  • Generar sinergies entre diferents sectors econòmics
  • Allargar el cicle de vida dels productes
  • Promoure la sobirania i la seguretat alimentàries
  • Potenciar la indústria i els sectors tradicionals, en particular l'agroalimentari
  • Promoure l'economia social i solidària
Principals projectes o línies d’actuació identificats
  • Modernització i reconversió de les zones turístiques madures (Platja de Palma, Magaluf, Cala Millor, Sant Antoni de Portmany, Es Pujols) i de l’illa de Menorca que, tot i no ser una destinació madura, es troba en procés de transformació.
  • Impuls de centres de formació professional, com l’Escola d’Hoteleria d’Eivissa o del Centre Integrat de Formació Professional en Hoteleria i Turisme d’Alcúdia, i la formació dual.
  • Digitalització de la cadena de valor del sector turístic a través d’un sistema d’intel·ligència turística que faciliti la customització del producte turístic, la racionalització dels fluxos turístics, la promoció del turisme sostenible i els principis de l’economia circular.
  • Hub internacional d’innovació turística, amb l’objectiu de fomentar la transferència de coneixement científic i tecnològic, en el seu sentit més ampli, i la innovació en el sector turístic.
  • Observatori de Turisme Sostenible de Mallorca, com a eina que permeti la monitorització i el desenvolupament del turisme sostenible amb l’objectiu de trobar l’equilibri territorial de l’activitat turística a l’illa, que es basarà en la informació oferida a través dels sistema d’intel·ligència turística, amb l’objectiu final que la resta d’illes puguin desenvolupar un sistema similar en el futur.
  • Digital Travel Institute. Desenvolupament d’un escola de negocis digital i internacional sobre el sector travel, tourism & hospitality.
  • Promoure l’economia circular en el sector turístic, amb el foment de mesures destinades a estalvi i reutilització d'aigua, minimització de la producció i reutilització de residus, autoproveïment amb energies renovables i eficiència energètica, solucions de mobilitat sostenible o el proveïment a partir de la producció local.
  • Millora de la gestió dels residus, afavorint la realització d’inversions per part dels municipis en noves instal·lacions i en la implantació de noves recollides separades, i desplegament de plantes de compostatge per al tractament descentralitzat de la matèria orgànica a l'illa de Mallorca.
  • Projectes singulars innovadors basats en el reciclatge i en l’aprofitament dels recursos naturals: reciclatge de plàstics agrícoles per a fabricar mobiliari urbà; aprofitament de les restes de biomassa de les zones boscoses de la Serra de Tramuntana per tal de produir mobles, etc..
  • Microprojectes per a la transformació pilot de l’economia d’una Reserva de la Biosfera, que inclouen iniciatives que incideixen en diferents àmbits de la cadena de valor amb l’objectiu d’avançar cap a una economia més sostenible i competitiva.
Alineament estratègic

Eixos Estratègia d’Inversions Illes Balears 2030

Eix 3: Competitivitat

Polítiques palanca “España Puede”

  • II. Infraestructures i ecosistemes resilients
  • III. Transició energètica justa i inclusiva
  • V. Modernització i digitalització del teixit industrial i de la pime, recuperació del turisme i impuls d’una Espanya emprenedora

Components “España Puede”

  • C4: Conservació i restauració d’ecosistemes i la seva biodiversitat
  • C5: Preservació del litoral i els recursos hídrics
  • C7: Desplegament d’integració d’energies renovables
  • C14: Pla de modernització i competitivitat del sector turístic
Pressupost

460 M€

Contribució i impactes
  • Increment del valor afegit aportat per l’activitat turística
  • Disminució de la petjada ecològica
  • Reducció d'emissions de CO2
  • Augment del percentatge del consum energètic cobert per producció renovable pròpia (autoconsum)
  • Augment del total de residus reciclats o reutilitzats sobre els residus produïts
Indicadors
  • PIB a curt, mitjà i llarg termini
  • Llocs de feina de qualitat a curt, mitjà i llarg termini
  • Emissions de CO2
  • Ratio del total de residus reciclats o reutilitzats sobre els residus produïts
  • Percentatge del consum energètic cobert per producció renovable pròpia (autoconsum)