E05 Movilidad sostenible y descarbonizada

E05 Mobilitat sostenible i descarbonitzada

El Pla Director de Mobilitat Sostenible de les Illes Balears constata un excés de desplaçaments en vehicle privat, que suposen el 55% del transport modal, i es planteja com a objectiu estratègic reduir 20 punts el seu pes, potenciant el transport públic i els desplaçaments a peu i en bicicleta, especialment en entorns urbans.

Aquesta estratègia preveu, d'una banda, impulsar aquestes modalitats alternatives de transport i, de l'altra, disminuir la petjada del transport en vehicle privat a partir de l'electrificació del parc de vehicles i del desplegament d'infraestructures de recàrrega.

Objectius de l’estratègia
  • Reduir les emissions de CO2
  • Incrementar l'oferta de transport públic d'alta capacitat
  • Reduir els problemes de congestió
  • Afavorir les modalitats de mobilitat sostenible i saludable
Principals projectes o línies d’actuació identificats
  • Desenvolupament del projecte del Tramvia de la badia de Palma i altres projectes per augmentar l’oferta de transport públic d’alta capacitat, tals com el projecte d’adquisició de nous trens elèctrics per millorar la qualitat dels serveis ferroviaris o diferents projectes d’ampliació de la xarxa ferroviària, com ara la connexió de la línia de Metro fins al Parc BIT.
  • Desenvolupament d'infraestructures que, combinades amb les millores tecnològiques, permeten evolucionar el sistema de transport públic a partir del concepte de la mobilitat com a servei (MaaS - Mobility as a Service): creació de vies reservades per a transport públic per carretera; aparcaments disuasoris per descongestionar els nuclis urbans; eines tecnològiques que permetin combinar en una sola aplicació l'ús i el pagament dels diferents modes de transport, etc.
  • Desenvolupament de carrils bici i altres infraestructures necessàries (aparcaments, etc.) per a incrementar els desplaçaments en bicicleta com a opció alhora sostenible i saludable.
  • Promoure l'extensió del vehicle elèctric a partir de programes d'incentius destinats a promoure la mobilitat elèctrica, amb ajudes per a l'adquisició de vehicles elèctrics, per a la instal·lació de punts de recàrrega,, etc.
  • En el marc de la Reserva de la Biosfera, el projecte Menorca Smart Green Island planteja convertir l'illa de Menorca en un gran camp de proves en el qual introduir solucions de mobilitat elèctrica i de producció i gestió de l'energia renovable. Un dels seus principals objectius és aconseguir l'electrificació del 100% del parc de vehicles abans de finals de 2026.
  • Intercanviador modal a l’illa d’Eivissa, plantejat amb l'objectiu de minimitzar l'ús del vehicle privat i oferir a la ciutadania una opció que faciliti l’accés amb vehicle, en bicicleta o a peu, tot tenint en compte la distribució disseminada de la població característica de l’illa.
  • Formentera.eco, projecte que preveu impulsar la mobilitat sostenible a l'illa de Formentera i que inclou l’electrificació del parc mòbil públic, l’habilitació de llançaderes per accedir a determinats punts d’interès, la instal·lació de pèrgoles fotovoltàiques sobre circumval·lacions i de punts de recàrrega o la implantació d’un sistema públic de bicicletes elèctriques.
Alineament estratègic

Eixos Estratègia d’Inversions Illes Balears 2030

Eix 1: Diversificació econòmica

Polítiques palanca “España Puede”

  • I. Agenda Urbana i Rural, lluita contra la despoblació i desenvolupament d’agricultura
  • II. Infraestructures i ecosistemes resilients
  • III. Transició energètica justa i inclusiva

Components “España Puede”

  • C1: Pla de mobilitat sostenible, segura i connectada en entorns urbans i metropolitans
  • C6: Mobilitat sostenible, segura i connectada
  • C8: Infraestructures elèctriques, promoció de xarxes intel.ligents i desplegament de la flexibilitat i l’emmagatzematge
Pressupost

1.220 M€

Contribució i impactes
  • Equilibri territorial i cohesió social
  • Impuls de sectors emergents i desestacionalització
  • Increment de l’aportació de les energies renovables al consum en el sector del transport.
  • Reducció d’emissions de GEI (gasos d’efecte hivernacle)
  • Estalvis acumulats d’energia final derivats de la implantació del vehicle elèctric
Indicadors
  • PIB a curt, mitjà i llarg termini
  • Ocupació a curt, mitjà i llarg termini
  • % Reducció d'emissions de CO2
  • Quilòmetres del carril bici
  • Nombre de places d'aparcaments de bicis
  • Nombre de persones amb accés al centre en transport públic en menys de 30 min.
  • Nombre de places de transport públic