Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 12903
Ordre del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 17 de desembre de 2020 per la qual es modifica l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació de tot el professorat i una responsabilitat de les administracions educatives i dels mateixos centres docents. En l'article 103.1 determina que les administracions educatives han de planificar les activitats de formació del professorat, garantir una oferta diversificada i gratuïta d'aquestes activitats i establir les mesures oportunes per afavorir la participació del professorat en aquestes activitats.

El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 5.d) que un dels objectius de la formació permanent del professorat és acostar la formació als centres docents, per a la qual cosa cal comptar amb diferents nivells de planificació i gestió, així com reforçar la formació pràctica per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d'un mateix centre.

L'article 9 del mateix Decret 41/2016 determina que els centres de professorat  són centres per a la formació del professorat i que han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la formació permanent contextualitzada en la pràctica professional, especialment per mitjà de la formació als mateixos centres educatius o de centres en xarxa.

D'altra banda, l'article 10.1 del mateix Decret 41/2016 estableix que correspon a la Conselleria d'Educació i Universitat (actualment, Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca) planificar, crear i suprimir els centres de professorat, així com garantir-ne la coordinació, i l'article 10.2 determina que també ha d'establir l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears.

L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears (BOIB núm. 36, de 19 de març de 2016), estableix en l'article 2 els centres de professorat que constitueixen la xarxa de centres de professorat i l'àmbit geogràfic de cadascun dels centres.

L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2018 per la qual es modifica l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears (BOIB núm. 51, de 26 d'abril de 2018), ja va fer una primera modificació amb motiu de la creació del nou centre de professorat per a la zona de Calvià i Andratx i part dels municipis de la serra de Tramuntana. Amb aquesta modificació, es va incloure a la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears un nou centre de professorat (CEP de Calvià) i, com a conseqüència, es va redistribuir l'àmbit geogràfic de la xarxa de Mallorca.

El model de formació del professorat actualment vigent, que el Decret 41/2016 consolida, implica la priorització dels programes de formació als mateixos centres educatius, ja que els processos formatius dels docents han d'estar estretament vinculats als centres com a unitat bàsica de canvi. L'experiència d'aquests darrers anys ens demostra que és necessari un major acostament als centres, amb la creació de nous centres de professorat, i una major flexibilitat per poder crear/suprimir centres de professorat o redistribuir-ne els àmbits geogràfics d'incidència.

Aquesta disposició s'ajusta als principis de bona regulació en l'exercici de la potestat reglamentària que recull l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. S'ajusta als principis de necessitat i eficàcia perquè la iniciativa normativa queda justificada per fer possible una intervenció formativa més ràpida i més vinculada a les necessitats dels centres educatius, i al principi d'eficàcia pel fet que permet la creació de nous centres de professorat o la redistribució del seu àmbit geogràfic amb major agilitat, i propicia que un major nombre de centres docents tenguin programes de formació. Pel que fa al principi de proporcionalitat, aquesta norma conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que s'hi ha de cobrir i a la qual respon, després de constatar que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions a l'alumnat, a les famílies, al professorat, al personal d'atenció a les necessitats educatives dels alumnes i al personal no docent dels centres educatius. Aquesta iniciativa s'ajusta al principi de seguretat jurídica perquè s'adiu al que estableix l'article 10 del Decret 41/2016 sobre creació i supressió dels centres de professorat. Quant al principi de transparència, l'elaboració d'aquesta Ordre es duu a terme d'acord amb els criteris de transparència establerts en l'article 51 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. Les futures reestructuracions de la xarxa de centres de professorat hauran de ser dictaminades per resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i, per tant, conegudes per la comunitat educativa i alhora equilibrades entre el nombre de centres que cada centre de professorat té adscrits d'acord amb la seva tipologia. Finalment, s'ajusta al principi d'eficiència perquè, per tal de racionalitzar, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics, aquesta norma no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels seus objectius.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que les competències en matèria de formació permanent del professorat les exerceix la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca a través de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Per tot això, i en ús de l'atribució conferida per la disposició final primera del Decret 41/2016, dict la següent

ORDRE

Article únic

Modificació de l'article 2 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears

Els apartats 1 i 2 de l'article 2 de l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears queden modificats de la manera següent:

1. La xarxa de centres de professorat de les Illes Balears la constitueixen els centres que s'estableixin per resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

2. Els centres de professorat es classifiquen en tres tipus: III, II i I. La resolució esmentada en l'apartat anterior ha d'establir la classificació de cada centre.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta Ordre ha d'entrar en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 17 de desembre de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March i Cerdà