"LA LLENGUA CAMINA"

Programació de primavera 2025

 

«La llengua camina» és una iniciativa que pretén crear espais de socialització en què participin catalanoparlants i persones que volen practicar la llengua catalana. Amb aquesta finalitat, hem organitzat una sèrie d’excursions que serviran també per donar a conèixer elements del patrimoni natural i cultural de les Illes Balears. Alhora, es fa una aproximació a la tradició gastronòmica illenca amb un tast de productes típics.

 desc_llengua_camina_2025.jpg

MENORCA

Dissabte 26 d'abril 

Visita a l'illa del Llatzeret, Port de Maó

Aquesta excursió consisteix en una visita a l'illa del Llatzeret, situada a la bocana del port de Maó. Allà podrem conèixer les instal·lacions d'aquest singular recinte històric que es va començar a construir a finals del segle XVIII. Un guia professional ens endinsarà en l'organització de tot un sistema sanitari pensat per a prevenir la propagació de malalties infeccioses i epidèmies en territori nacional. Coneixerem també els reglaments que regien les quarantenes per a les tripulacions d'embarcacions que volien arribar a les costes espanyoles, el control sobre les mercaderies que transportaven i la desinfecció dels mercants.


Excursió matinal (franja horària: de 9 a 11 hores). Les places són limitades. Les persones admeses rebran un missatge de confirmació.


Sortida des del moll de Cales Fonts, as Castell. La puntualitat és important per no quedar en terra!

 

Inscripcions: https://forms.office.com/e/FCJ1BCXmWh?origin=lprLink

MALLORCA 

 Cases i possessió de Son Torrella: el cim de Mallorca (Escorca)

Diumenge 9 de març


Son Torrella és una de les possessions més belles i atractives de la geografia illenca pel que fa a situació, ja que ocupa el territori emplaçat a més altitud de Mallorca. Aquesta excepcional conjuntura l’ha fet singular en pràcticament tots els aspectes. La finca, estesa al llarg de pràcticament set quilòmetres, custodià fins fa cinc dècades la meitat de puig Major, el cim més alt de l’illa (1.445 m). Aquesta excepcional orografia, però, ha estat la causa directa de la marginalitat i de l’extrema duresa d’aquestes terres, el que condicionà directament l’arquitectura de les cases i la planificació del territori. Per altra banda, la possessió ha estat des de ben antic objecte científic, ja que per ella hi passaren des de cartògrafs, astrònoms, arqueòlegs, fet que incrementa de manera exponencial el seu valor immaterial. 

Amb aquesta ruta, a més de visitar les cases de la possessió i conèixer una de les històries més singulars de l’alta muntanya mallorquina, descobrirem un espai excepcional amb una visita a les rotes, tot just al peu del colossal Puig Major.

Excursió matinal (franja horària orientativa: de 8.30 a 14.00 hores)
Autobús opcional gratuït d’anada i tornada des d'Inca (estació de tren)

Enllaç al formulari d'inscripció:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSffnUsH7AiI9jT5us2iiivs0CEmec0kjSe9NxIOHerZFWi67A/viewform

Es Turassot i el castell d'Amós, Costitx

Dissabte 5 d’abril

Aquesta excursió consisteix en una caminada des del centre de Costitx fins al jaciment de navetes d’es Turassot i a la històrica possessió del castell d'Amós. El punt de trobada serà al centre de Costitx per iniciar una ruta circular de dificultat baixa que ens durà as Turassot. La tornada serà per un altre camí fins al mateix poble. Excursió matinal (franja horària orientativa: de 9.30 a 12.30 hores). Autobús opcional gratuït d’anada i tornada des d'Inca (estació de tren). Les persones que hagin estat admeses rebran un missatge de confirmació al correu electrònic.

* És necessari dur calçat de muntanya, berenar i aigua.

Inscripcions: https://forms.office.com/e/FCJ1BCXmWh

Pollença

Dissabte 24 de maig

Ruta amb motiu de l'Any Costa i Llobera per commemorar els 150 anys d’«El pi de Formentor».

Ruta a partir de la vida i obra del poeta Miquel Costa i Llobera en commemoració del 150 aniversari de la redacció del poema «El pi de Formentor».  Es visitarà la casa natal, la Plaça Vella, l’església parroquial, l’església del convent de Monti-sion i les escales del Calvari. Inscripcions a partir de dia 12 de maig.   

Excursió matinal (franja horària orientativa: de 10 a 12.00 hores) 

Autobús opcional gratuït d’anada i tornada des d’Inca (estació de tren). 

Inscripcions: https://forms.office.com/e/SZi9PBmibK
(Les persones que hagin estat admeses rebran un missatge de correu electrònic amb la informació sobre l’hora i el punt de trobada.)

EIVISSA

Diumenge 25 de maig

Visita guiada al Puig des Molins 

El Puig des Molins es situa a uns 500 m. a ponent del puig de Vila, al mateix lloc on està emplaçada la ciutat des de la seva fundació pels fenicis a la fi del segle VII aC. Es tracta de la necròpolis més extensa i millor conservada de la mediterrània, i  va ser el cementeri de la ciutat d’Eivissa durant tota l’antiguitat.  Es calcula que només comptant les tombes d’època púnica, els hipogeus, n’hi ha unes 3.000 sepultures. La major part estan excavades en la roca, encara que únicament son visitables els denominats hipogeus de la mula, que van ser trobats de manera fortuïta l’any 1946.

A més, durant la visita s'explicaran les diferents cultures (fenícia, púnica, romana, islàmica...) i els seus ritus funeraris. Al museu, que també visitarem, es mostren les col·leccions i peces del patrimoni arqueològic pitiús i, concretament, les troballes del mateix jaciment de la necròpolis des Puig des Molins, que va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 4 de desembre de 1999. La visita al jaciment i el museu ofereix una experiència única per conèixer el passat antic d’Eivissa.

Punt de trobada, plaça de Vara de Rey (davant el rellotge), Eivissa.

Sortida a les 10:00 h.  Durada aproximada de la visita guiada (amb explicacions en català) fins a les 11.30 h.

Per respecte al grup i a l'organització, la puntualitat és important.Es recomana dur calçat còmode.

Inscripció oberta fins dia 21 de maig: https://forms.office.com/e/FCJ1BCXmWh?origin=lprLink

(Places limitades. Les persones admeses rebran confirmació per correu electrònic.)