El Consell de Govern ha autoritzat a la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia, una inversió de 3.000.000 d’euros per impulsar projectes solars fotovoltaics flotants sobre basses de reg de titularitat autonòmica, amb l’objectiu d’abaratir la factura elèctrica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquesta iniciativa s’executarà enguany a través de l’Institut Balear de l’Energia (IBE). El pressupost assignat procedeix de fons finalistes del Factor d’Insularitat FI024, a fi de posar en marxa el projecte de «Solarització de basses de reg».
Cal destacar que el Govern de les Illes Balears és titular d’una vintena de basses de reg per a usos agrícoles. D’aquest nombre, 15 són òptimes per acollir instal·lacions solars fotovoltaiques flotants, amb una superfície total de 374.583 m² i un potencial de generació de 18.723 kW.
Entre els principals avantatges d’aquest tipus d’instal·lacions destaca el fet que no consumeixen territori addicional i milloren l’eficiència en el maneig dels recursos hídrics, perquè entre altres qüestions, es redueix l’evaporació d’aigua a les basses. Així mateix, permeten un ús eficient de les plaques gràcies a la refrigeració que aporta la làmina d’aigua.
Aquest projecte respon a la vocació de maximitzar l’aprofitament de tots els espais de la CAIB, entre ells, basses de reg, oficines, centres educatius, centres sanitaris, estacionaments o depuradores, entre d’altres. A més, el projecte està previst al Pla d’Autoconsum de la comunitat autònoma.