30/10/2024 Arriba a Mallorca el darrer dels cinc nous trens adquirits amb els fons europeu REACT-EU

 

Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) ha rebut el darrer dels cinc nous trens adquirits pel Govern de les Illes Balears per reforçar la flota de l'empresa ferroviària i donar continuïtat a les millores del transport públic. Amb l'arribada d'aquesta unitat, l'empresa ferroviària ja disposa en les seves dependències de tots els nous trens adquirits.

Dels cinc nous trens, un es troba ja prestant servei des del passat 23 de setembre en la línia de metro Palma-UIB en la franja horària de major demanda. Altres dos es troben en aquests moments en l'última fase de proves, les conegudes com a «marxes en blanc», que consisteixen a anar fent quilòmetres en els trajectes habituals de la xarxa, però sense passatge. Aquests tests serveixen per comprovar el funcionament correcte de tots els sistemes dels nous trens en la xarxa en què prestaran servei, així com per a la formació en la conducció dels nous combois per a tots els maquinistes en plantilla.

Quant al quart nou tren, que va arribar a les instal·lacions d’SFM a Son Rutlan el passat 17 de setembre, es troba en una fase més inicial de les proves pertinents que han de passar totes les unitats abans d'entrar en servei, a les quals aviat se sumarà aquest darrer rebut avui.

Les noves unitats adquirides per SFM han de seguir un rigorós i llarg procés fins a la posada en servei, que suposa superar les primeres proves de funcionament en les instal·lacions de l'empresa fabricadora CAF al País Basc i després iniciar un període en el qual es continuen efectuant diferents proves de circulació conforme als estrictes protocols de seguretat, per finalitzar amb aquesta última fase de la «marxa en blanc», que, una vegada completada de manera satisfactòria, permet ja l'entrada dels nous trens en servei.

El contracte amb Construccions i Auxiliar de Ferrocarrils (CAF) per a la fabricació dels cinc trens elèctrics, de quatre cotxes cadascun, i el manteniment d’aquests durant el termini de garantia, han suposat una inversió de 54.653.612 euros (amb l’IVA exclòs), dels quals el 90 % prové de fons europeus REACT-EU.

Es tracta de trens d'última generació, formats per quatre cotxes (vagons) cada un i que disposen d'avanços en molts aspectes respecte els de la flota actual d’SFM.

Són trens més sostenibles pel menor consum d'energia i quatre metres més llargs, amb la qual cosa ofereixen una mica més de capacitat respecte dels de la flota actual. Disposen de més espais reservats per a bicicletes a l’interior i una diferència significativa respecte dels anteriors és que disposen de tres portes d'entrada per cada costat del vagó, la qual cosa facilita l'accés del passatge i una major agilitat en la càrrega i descàrrega dels viatgers.

Electrònicament més avançats, també estan dotats de millors sistemes de seguretat elèctrica i s'han millorat igualment els dispositius interiors d'informació al viatger, així com els sistemes de videovigilància interior de les unitats.

Cal destacar també que alguns dels avanços electrònics que inclouen les noves unitats es podran replicar als trens de la flota actual, la qual cosa suposarà que tota la flota millorarà en aspectes de seguretat i fiabilitat.

Links d'interés: