La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural continua avançant en el projecte de renovació integral de la maquinària agroforestal de l’Institut Balear de la Natura (IBANAT), amb l’objectiu de millorar l’eficiència en les tasques de l’operatiu, garantir la sostenibilitat en el manteniment dels espais naturals de les Illes i estar més preparats per fer front als possibles incendis forestals.
En la presentació de les noves adquisicions, que s’ha fet a Na Burguesa (Génova), el conseller Simonet ha manifestat que l’execució del projecte d’inversió en maquinària agroforestal i de manteniment d’espais naturals, dotat amb 5,2 milions d’euros i finançat amb fons de l’impost de turisme sostenible (ITS), «continua segons el calendari previst i suma noves incorporacions a la flota». En aquest sentit, s’han presentat tres miniretroexcavadores JCB, adjudicades per 254.009,25 euros a l’empresa Geancar Maquinaria, SA, i tretze remolcs lleugers, amb un cost de 38.381,20 euros, adjudicats a Remotal, SA.
«Aquestes noves incorporacions reforcen, encara més, la capacitat de l’IBANAT per conservar i gestionar els nostres espais naturals de manera sostenible i eficient i poder fer front a nous episodis d’incendis forestals. A més, la renovació de la flota és una aposta clara per la modernització i per garantir la seguretat i l’eficàcia de les feines forestals i de manteniment», ha recalcat el conseller Simonet.
El conseller també ha explicat que, dins del mateix procés de renovació, està previst que el pròxim mes de març es recepcionin quatre tractors Valtra, de 167 CV, per un import de 653.400 euros (adjudicats a Comercial Cladera, SA). A més, actualment es troben en termini de presentació d’ofertes les licitacions de més envergadura del projecte, corresponents a l’adquisició de cinc autobombes forestals tot terreny (2.452.552 euros) i dos camions equipats amb grua (675.000 euros). Cal recordar que aquestes novetats se sumen a les adquisicions anteriors, ja en funcionament, que inclouen dos camions lleugers, una retroexcavadora, seixanta unitats de maquinària lleugera i un remolc de dos eixos, amb un valor superior a 390.000 euros, que se sumen als gairebé 300.000 euros de la maquinària presentada avui.
Per part seva, el gerent de l’IBANAT, Tomeu Llabrés, ha subratllat que, «amb cada nova adquisició, incrementam la productivitat i reduïm els costs de manteniment. La maquinària moderna és clau per afrontar tots els reptes ambientals que tenim a les Illes Balears».
Finalment, la directora general de Medi Natural i Gestió Forestal, Anna Torres, ha indicat que aquestes actuacions s’emmarquen en la política del Govern per modernitzar i millorar la infraestructura i els recursos de l’IBANAT, «amb la finalitat principal de garantir la conservació i protecció del patrimoni natural de l’arxipèlag».