15/10/2024 El Comitè de les Regions de la Unió Europea recull les demandes del Govern de Balears per a fer avaluacions d’impacte territorial a les illes

 

El Ple del Comitè de les Regions (CdR) de la Unió Europea ha aprovat les 12 esmenes presentades pel Govern de les Illes Balears als projectes de dictamen que s’han debatut a la seu del Parlament Europeu.

Així, s'han aprovat les 3 esmenes presentades al projecte de dictamen sobre Protecció de les regions europees enfront de les pertorbacions: reforçar la resiliència econòmica local i regional en l'evolució estratègica del mercat únic i on el Comitè de les Regions assumeix el compromís de fer avaluacions d’impacte territorial per tenir en consideració les particularitats d’aquells territoris que, com les Balears, pateixen desavantatges naturals greus i permanents abans de l’aprovació de qualsevol política que pugui afectar-les.

El Ple del CdR també ha aprovat les dues esmenes al projecte de dictamen sobre Canvi demogràfic a Europa: conjunt d’instruments d’actuació, proposades per la Direcció General de Fons Europeus, i que destaquen els reptes que enfronten alguns territoris insulars amb la sobrepoblació i la forta pressió que aquest fet implica en el territori i els serveis públics.

Igualment, el Ple del Comitè de les Regions ha aprovat l’esmena al projecte de dictamen sobre Recomanacions pel pròxim Programa Marc d’Investigació i Innovació”, que subratlla la necessitat que, en el moment d’implementar el Programa Marc d’Investigació i Innovació de la Unió Europea, es contempli, per les característiques i necessitats especials de les regions insulars, la dimensió insular amb l’objectiu d’impulsar les polítiques de foment de la innovació a aquestes regions.

Finalment, també s’han acceptat les 6 esmenes presentades pel Govern al Projecte de resolució relativa a l’estat de les regions i ciutats a la UE i les orientacions polítiques per a la Comissió Europea 2024-2029. Aquestes esmenes aborden diferents temàtiques com la reconversió del turisme cap a un model més sostenible. Es sol·licitava també, fent incidència a les regions insulars mediterrànies, que a favor d’un habitatge assequible i accessible, es simplifiqui l’accés a les ajudes provinents de la UE en matèria de renovació energètica. A més, es plantejava la necessitat de que la UE afronti els reptes demogràfics també pel que fa a la sobrepoblació.

Aquestes esmenes també posen de relleu les especificitats dels territoris que pateixen desavantatges naturals i demogràfics greus especificades a l’article 174 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), entre els quals es troben les regions insulars, com son l’adaptació als efectes del canvi climàtic o la necessitat de realitzar avaluacions d’impacte territorial a favor de una subsidiarietat adequada.

Links d'interés: