Les brigades del projecte «Millora de la qualitat en espais de rellevància ambiental de les Illes Balears amb persones en risc d’exclusió social», finançat amb fons de l’impost del turisme sostenible (ITS), amb una dotació de dos milions d’euros i amb un termini d’execució fins al 2028, han finalitzat les actuacions previstes per a la temporada 2025-2026 després de vuit mesos de feina als principals espais naturals litorals de l’arxipèlag. L’objectiu d’aquesta iniciativa, impulsada pel Servei de Qualitat i Educació Ambiental de la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, és millorar la qualitat ambiental de les platges, cales i hàbitats litorals naturals, com també la conservació de les espècies que els ocupen, mitjançant tasques de neteja, manteniment i conservació en espais de gran valor ecològic, especialment en àrees integrades en la Xarxa Natura 2000 i en espais naturals protegits.
Durant aquesta temporada, les dues brigades que han operat a Mallorca i la brigada d’Eivissa i Formentera han retirat un total de 22.000 quilograms de residus abandonats al medi natural. Del conjunt de residus retirats, 16.000 quilograms corresponen a actuacions a Mallorca i 6.000 quilograms a Eivissa i Formentera. A més, les brigades han eliminat prop de 1.700 quilograms de plantes invasores i han recollit més de 27.000 llosques de cigarreta, un dels residus més abundants i persistents als ecosistemes litorals. També s’han duit a terme actuacions de millora ambiental en l’àmbit del Parc Natural de s’Albufera des Grau, a Menorca.
La directora general de Medi Natural i Gestió Forestal, Anna Torres, ha destacat que «aquest projecte és un exemple de com els recursos procedents de l’impost de turisme sostenible es transformen en actuacions concretes de conservació del patrimoni natural de les Illes Balears». Torres ha remarcat que «la retirada de residus, el control d’espècies invasores i la recuperació d’espais sensibles contribueixen de manera directa a millorar l’estat de conservació dels ecosistemes litorals i a preservar-ne els valors naturals».
La directora general també ha volgut fer valer la dimensió social de la iniciativa i ha assenyalat que «aquest programa combina la protecció del medi ambient amb la generació d’oportunitats laborals per a persones en risc d’exclusió social, fet que multiplica el retorn social i ambiental de la inversió pública».
Les actuacions han estat executades per entitats socials de referència a les Illes Balears: Aproscom Fundació, Amadip Esment, Estel de Llevant, Apfem Aktua, la Fundació per a la Discapacitat Illa de Menorca i Creu Roja Espanyola, que aporten equips formats per persones en risc d’exclusió social.
Les feines es duen a terme durant la temporada baixa, quan la menor afluència de visitants permet fer-les amb més eficàcia i amb un impacte mínim sobre els ecosistemes. La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural reprendrà les tasques de millora dels espais litorals de rellevància ambiental el pròxim mes d’octubre, amb l’inici d’una nova campanya d’actuacions destinada a continuar preservant els espais naturals més sensibles de l’arxipèlag.