L’Agència Balear de Digitalització, Ciberseguretat i Telecomunicacions (IB Digital) i la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) han firmat tres convenis estratègics que faciliten l’adhesió dels ajuntaments a les xarxes de comunicació del Govern de les Illes Balears: la xarxa TetraIB, que potencia la cobertura per assegurar les comunicacions i la coordinació dels cossos de seguretat en situacions d’emergència; i la xarxa IoTIB, que ofereix un servei de comunicació de llarg abast i baix consum, a partir de sensors que recullen dades a distància. Dos projectes que estan cofinançats amb els Fons Europeus de Desenvolupament Regional (Feder), dins el marc del programa Feder Illes Balears 2021-2027.
D’aquesta manera, la firma dels convenis milloren substancialment les capacitats municipals en matèria de seguretat, digitalització i gestió eficient. “No només simplificam la burocràcia entre administracions, sinó que reforçam la seguretat ciutadana i obrim la porta a què qualsevol municipi, gran o petit, pugui formar part activa del territori intel·ligent que estam construint a les Illes Balears”, ha afirmat el gerent d’IB Digital, Miquel Cardona.
Una xarxa d’emergències per a tots els municipis
El primer dels convenis permet als ajuntaments adherir-se a la xarxa TetraIB, destinada als serveis de seguretat i emergències. Utilitzada per cossos com la policia local, protecció civil o bombers, aquesta xarxa ofereix comunicacions segures, prioritzades i resistents inclús en situacions crítiques.
L’acord contempla també un Servei d’Atenció als Usuaris, la cessió temporal de terminals, i la possibilitat d’utilitzar torres de telecomunicacions mòbils per reforçar la cobertura en grans esdeveniments municipals. També s’ofereix l’accés a la plataforma EMERGEO, una potent eina de coordinació per als responsables de seguretat local.
“La col·laboració entre administracions és clau per oferir un servei més eficaç a la ciutadania. El conveni ens permet millorar la coordinació dels cossos de seguretat i actuar amb més eficiència davant qualsevol situació d’emergència en els nostres municipis”, ha destacat el president de la FELIB, Jaume Ferriol.
Sensors per a un territori més intel·ligent
El segon conveni impulsa la incorporació dels municipis a la xarxa IoTIB, una infraestructura de comunicació de sensors que permet monitorar dades en temps real sobre qüestions clau com el medi ambient, el consum d’aigua o la gestió de residus, entre d’altres. Els ajuntaments podran utilitzar el IoTIB LAB Avançat, un entorn de proves i aprenentatge desenvolupat per IB Digital junt amb la UIB.
Aquesta xarxa és la porta d’entrada al concepte de Territori Intel·ligent, una visió de futur on totes les administracions públiques comparteixen dades, es coordinen millor i prenen decisions basades en informació objectiva.
Espais municipals al servei de la connectivitat
El tercer acord cerca facilitar la cessió d’espais per part dels ajuntaments perquè IB Digital pugui instal·lar antenes de telecomunicacions, permetent estendre la cobertura en xarxes essencials com TetraIB o IoTIB a tot el territori, incloent-hi zones rurals o amb dificultats orogràfiques.
Tecnologia al servei de les persones
“Aquests convenis no són papers, són eines reals per transformar els nostres municipis. Volem una Administració més àgil, més segura i més connectada”, ha subratllat Cardona, qui ha destacat la importància de la cooperació interinstitucional i el rol clau de la FELIB com a pont entre el Govern i les entitats locals.
El Govern referma així la vocació que IB Digital sigui una empresa de serveis al conjunt de les administracions públiques, amb l’objectiu de resoldre problemes comuns, millorar els serveis a la ciutadania i avançar cap a una administració més moderna i eficient.