Preguntes i respostes sobre Consum i COVID-19

 

Persona directament afectada per COVID-19 abans de l'inici de l'activitat o servei. En aquest cas, ho considerem força major?, Si és així, qui ha d'assumir les despeses i quines serien aquestes despeses repercutibles?

L'usuari contagiat per COVID-19 tindrà dret a cancel·lar el contracte sense penalització quan alguna autoritat competent, en el sentit de l'article 36.1 del RD-Llei 11/2020, hagi decretat mesures que impedeixin gaudir del servei, com, per exemple, una obligació de confinament o de guardar quarantena.
Quan transcorregut un període de 60 dies des de la sol·licitud de resolució del contracte no s'hagi arribat a un acord entre les parts sobre una prestació substitutòria, el prestador del servei haurà de reemborsar a l'usuari “les sumes abonades pel consumidor o usuari, excepte despeses incorregudes”.

Pel que fa a les persones que han estat en contacte amb la persona directament afectada abans de l'inici de l'activitat i que han de posar-se en quarantena podem considerar que la prestació del servei és d'impossible compliment, però qui assumeix els costos?

En relació amb l'assumpció de costos, es procedirà d'igual manera que en el punt anterior, diferenciant entre costos potencialment incorreguts per a la prestació efectiva del servei objecte del contracte resolt i costos de gestió potencialment incorreguts per a la devolució dels imports abonats.
No obstant això, l'anterior, el prestador del servei objecte del contracte rescindit podrà repercutir sobre l'usuari les despeses de gestió en què hagi incorregut per a dur a terme la devolució, perquè és un servei (la pròpia devolució) que efectivament es presta. Aquest supòsit englobarà despeses de gestió com ara comissions bancàries.

Si la persona emmalalteix durant la prestació del servei, per exemple, en unes colònies infantils, un vol o un allotjament hoteler, com s'ha de procedir? I si a la resta del grup se l’ha de posar en quarantena en les mateixes instal·lacions de l'empresa, qui assumeix les despeses?

Podrà resoldre el contracte en relació amb la part no gaudida. D'igual forma ocorrerà amb tercers que es vegin afectats per les mesures decretades fins i tot no havent estat infectats pel COVID-19.
En aquests supòsits, si transcorreguts 60 dies des de la cancel·lació del contracte no s'hagués arribat a un acord entre les parts sobre una prestació substitutòria, el prestador del servei haurà de reemborsar als usuaris les sumes prèviament abonades per la part del servei no prestat ni gaudit.No obstant això, en els supòsits en què les persones que no puguin gaudir del servei hagin de romandre en quarantena en les instal·lacions del prestador del servei objecte del contracte resolt, aquest últim podrà repercutir sobre els usuaris en quarantena les despeses que generi aquesta quarantena, que hauran d'estar degudament desglossades i justificades i es corresponguin amb serveis no contemplats en el contracte.

Les despeses assumides per les empreses per a prestar els serveis contractats, com pot ser lloguer de locals, contractació de personal, transports, assegurances, etc., qui ha d'assumir-les?

En aquest sentit, i com s'ha assenyalat en els punts anteriors, en relació amb els serveis objecte del contracte que es resol, l'empresari només podrà repercutir sobre l'usuari els costos incorreguts per aquella part del contracte que efectivament s'hagi prestat, quan hi hagi hagut una prestació parcial. Això no ocorrerà quan la cancel·lació es produeixi de manera prèvia a l'inici de la prestació del servei.
Consegüentment, els costos preparatoris no podran ser traslladats a l'usuari quan no s'hagi prestat el servei, almenys, de manera parcial. En aquests supòsits, els costos hauran de ser assumits per l'empresari o per la companyia asseguradora en cas que aquests riscos estiguessin coberts per una pòlissa

Per ampliar la informació consulteu el document:

Informe sobre la aplicación del artículo 36 del Real Decreto-Ley 11/2020, de 31 de marzo, por el que se adoptan medidas urgentes complementarias en el ámbito social y económicos para hacer frente al COVID-19