Torna

Portal Consum

 

 
Brou de peix?
, el curtmetratge guanyador en el concurs de Sant Jordi de l’IES Joan Alcover

Marta Vilallonga Llauger alerta de l’impacte dels plàstics a la mar Mediterrània

Na Marta Vilallonga Llauger, de desset anys, directora del curtmetratge Brou de peix?, ha estat la guanyadora del primer premi del concurs Sant Jordi de curtmetratges. Aquesta iniciativa parteix de l’IES Joan Alcover de Palma i està emmarcada dins l’assignatura optativa Comunicació Audiovisual de segon de batxillerat.

El curtmetratge pretén conscienciar el públic sobre l’ús dels plàstics i l’impacte d’aquests en el medi ambient, en concret a la mar Mediterrània.

Enregistrat a la badia d’Alcúdia, el vídeo és un toc d’atenció sobre el rebuig de plàstics a la mar. La preocupació de la jove cineasta és conscienciar els seus companys sobre el fet de llençar plàstics a la mar, l’alimentació i el medi ambient com un gran llegat.

Des de la Direcció General de Consum agraïm a na Marta Vilallonga Llauger aquesta reivindicació (#PlàsticsNoGràcies), que figura en el nostre objectiu de conscienciar i involucrar els consumidors perquè adoptin i promoguin pràctiques més sostenibles en l’ús de plàstics.

 

Consum s’adhereix al lema de la Unió Europea «Lluita contra la contaminació per plàstic» per commemorar el Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores

  • 15 de març Dia Mundial dels Drets del Consumidor
  • Objectiu: conscienciar i involucrar els consumidors perquè adoptin i promoguin pràctiques més sostenibles en l’ús de plàstics

La Direcció General de Consum s’adhereix al lema de la Unió Europea «Lluita contra la contaminació per plàstic» per commemorar el 15 de març Dia Mundial dels Drets del Consumidor.

L’objectiu és conscienciar i involucrar els consumidors perquè adoptin i promoguin pràctiques més sostenibles, i s’exigeix l’actuació dels operadors econòmics per minvar en l’ús de plàstics.

En aquest sentit, la Direcció General estendrà el lema triat a tot un any, amb activitats divulgatives a través de la campanya #PlàsticsNoGràcies. La campanya pretén conscienciar el consumidor responsable en l’ús dels plàstics d’un sol ús i potenciar l’economia circular estimulant el comerç de proximitat de les Illes Balears.

El plàstic és un material molt útil per a la vida quotidiana, però el consum i la producció, especialment pel que fa al plàstic d’un sol ús, han tornat insostenibles. Afecta els nostres ecosistemes, causant conseqüències ambientals negatives, incloent-hi la contaminació del medi ambient a escala local i global, i posa en risc la salut humana.

Entre les accions que es duran a terme hi ha les inspeccions sense sanció a partir del 20 de març, dia que entra en vigor la prohibició de comercialitzar determinats plàstics continguda a la Llei de residus de 2019. Aquesta Llei promou la desaparició progressiva dels plàstics d’un sol ús.
Els inspectors de Consum, juntament amb els inspectors de les direccions generals de Turisme, Comerç i de Residus i Educació Ambiental, vetlaran pel compliment de la normativa sense obrir, de moment, expedient sancionador.
El superheroi Ciber Consum en facilitarà la divulgació entre els joves, els quals rebran informació i consells sobre la lluita contra la contaminació del plàstic a través del concurs Consumópolis. Per a l’ocasió, el dibuixant Alex Fito ha creat una seqüència en què Ciber Consum ens recorda que hem de començar a dir NO als plàstics.

Ciber Consum també oferirà missatges de conscienciació de les bosses d’un sol ús a través de les xarxes socials.
Per apropar la campanya #PlàsticsNoGràcies al segment de població de més edat hi ha prevista una reunió amb la Federació d'Associacions de Persones Majors de les Illes Balears, en la qual se’ls lliuraran bosses de cotó.
El Dia Mundial dels Drets del Consumidor és un dia de conscienciació per promoure els drets bàsics de tots els consumidors, exigir que aquests drets siguin respectats i protegits i protestar pels abusos de mercat que els soscaven. És una ocasió anual important per mobilitzar l’acció ciutadana i la solidaritat dins del moviment de consumidors.


El perquè d'un dia mundial del consumidor

El 15 de març de 1962, el president dels Estats Units d’Amèrica, John F. Kennedy, va pronunciar un discurs en el Congrés en què reconeixia els drets bàsics dels consumidors a la seguretat, a la informació, a triar i a la representació.
En commemoració d’aquest dia en què el president nord-americà va signar aquesta declaració de quatre punts fonamentals dels drets dels consumidors, cada 15 de març, se celebra en tot el món el Dia Mundial dels Drets del Consumidor.

Aquesta declaració va ser adoptada per molts països i per les Nacions Unides en les Directrius per a la Protecció del Consumidor de 1985, en les quals s’estipula que tots els ciutadans, sense distinció dels ingressos o origen social, tenen determinats drets fonamentals com a consumidors.

Per a més informació www.portalconsum.caib.es i a les nostres xarxes socials @IBConsum.

Día Mundial de los Derechos del Consumidor
Ministerio de Consumo

 

INFORMACIÓ RELACIONADA

Guia interpretativa de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats de les Illes Balears

Conselleria de Medi Ambient i Territori