7 febrer 2022 <10aL>Conselleria de Mobilitat i Habitatge

CONSELL DE GOVERN: S’APROVA UN DECRET QUE PERMETRÀ ALS CONSELLS COMPENSAR LES EMPRESES DE TRANSPORT REGULAR PER LES MESURES ANTI COVID-19 CConsell de Govern

CONSELL DE GOVERN: S’APROVA UN DECRET QUE PERMETRÀ ALS CONSELLS COMPENSAR LES EMPRESES DE TRANSPORT REGULAR PER LES MESURES ANTI COVID-19

\ Entrà en vigor l’ 1 de febrer i permetrà a les empreses afectades sol·licitar el reequilibri dels seus contractes durant 2021

\ Aquest procediment dona resposta a la petició formulada per part dels consells insulars de Menorca i d’Eivissa

 

El Consell de Govern ha aprovat un decret llei de mesures urgents que permetrà als consells de Menorca i d’Eivissa poder pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 en les empreses que presten els serveis de transport públic regular de passatgers per carretera mitjançant concessió.

El Decret llei va entrar en vigor el dia 1 de febrer. A partir d’aquesta data les empreses concessionàries han de presentar la sol·licitud de reequilibri corresponent a l’exercici de 2021 en el termini d’un mes des de l’aprovació del Decret.

Malgrat durant l’any 2021 hi ha hagut un inici d’activitat econòmica, l’Administració ha continuat imposant restriccions per intentar controlar les onades successives de la pandèmia. Així mateix, l’activitat econòmica i el turisme no han obtingut les xifres d’abans d’aquesta.

Com a dades significatives de l’activitat econòmica es pot tenir en compte la comparativa de la taxa d’atur, que a les Illes Balears durant l’any 2019 va ser del 9 %; durant l’any 2020, del 17,3 %; en el primer trimestre de 2021, del 18,8 %, i en el segon trimestre de 2021, del 15,2 %. Per tant, durant el segon trimestre de 2021 hi ha hagut una petita recuperació de l’activitat laboral; no obstant això, en el primer trimestre la pujada de l’atur va ser superior a la mitjana de l’any 2020.

Quant a les limitacions imposades per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, durant l’any 2021 cal destacar les que es varen aprovar mitjançant l’Acord del Consell de Govern d’11 de gener de 2021 (BOIB núm. 5, de 12 de gener de 2021), en què es va recomanar no fer servir el transport públic col·lectiu si es forma part d’un grup de risc enfront de la COVID-19; l’Acord del Consell de Govern de 5 de maig de 2021 (BOIB núm. 60, de 8 de maig de 2021), que va limitar els desplaçaments i la circulació entre les 23.00 i les 6.00 hores, per realitzar les activitats essencials que s’hi s’enumeren; i els acords del Consell de Govern de 27 de setembre (BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2021) i de 4 d’octubre de 2021 (BOIB núm. 136, de 5 d’octubre de 2021), pels quals s’aprova el Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, que determinen: «Els serveis de transport públic de viatgers subjectes a contracte i servei públic poden ajustar el volum de l’oferta a l’evolució de la recuperació de la demanda. Les administracions competents poden establir mesures per tal de garantir un servei suficient i el funcionament correcte».

La necessitat de mantenir un servei públic de transport i la baixada d’usuaris ha tingut efectes negatius en les empreses concessionàries, amb un increment extraordinari del dèficit d’explotació dels serveis de transport.

Aquest dèficit justifica que les administracions assumeixin un reequilibri econòmic mitjançant una compensació econòmica extraordinària dels contractes de concessió de serveis de transport públic regular d’ús general. Aquesta compensació és exclusivament per a aquelles empreses que tenen contractes dels anomenats a compte i risc i que no tenen formalitzats contractes programa a partir dels quals l’Administració ja compensa (en el marc del contracte) el dèficit d’explotació.

Per tot això, el Govern de les Illes Balears ha considerat necessari habilitar els consells insulars de Menorca i d’Eivissa per establir un procediment per tal que els concessionaris puguin sol·licitar reequilibrar econòmicament els seus contractes.