19 juny 2020 Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

COVID-19: CONSELL DE GOVERN: EL PLA PER A LA NOVA NORMALITAT ESTABLEIX LES MESURES PER GARANTIR LA SEGURETAT I PREVENIR RISCS DE CONTAGI A PARTIR DE DIUMENGE CConsell de Govern

COVID-19: CONSELL DE GOVERN: EL PLA PER A LA NOVA NORMALITAT ESTABLEIX LES MESURES PER GARANTIR LA SEGURETAT I PREVENIR RISCS DE CONTAGI A PARTIR DE DIUMENGE

\ Es regula el Comitè d’Alerta i de Seguiment de la COVID-19 com a l’òrgan encarregat d’assessorar la presidenta sobre les actuacions a desenvolupar

\ L’ús de mascareta serà obligatori en espectacles culturals i esportius que es duguin a terme en espais tancats i a l’interior dels establiments comercials

 

El Consell de Govern ha aprovat avui el Pla de mesures excepcionals de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.

Aquest pla estableix mesures per tal de garantir, d'una banda, que la ciutadania eviti comportaments que generin riscs de propagació de la malaltia, i de l'altra que les activitats que puguin generar un risc més alt de transmissió comunitària de la malaltia es puguin dur a terme en condicions que permetin prevenir els riscs de contagi. Les mesures que s’adopten, a més, responen a l’equilibri entre la necessària protecció de la salut pública i l'increment en el nombre i intensitat de les activitats que afavoreixin la recuperació de la vida social i econòmica.

Les mesures incloses en el Pla són complementàries a les establertes pel Govern de l’Estat en el Reial decret Llei 21/2020 i han d’estar en vigor fins que el Govern central declari la finalització de la situació de crisi sanitària.

Aquest Pla es podrà modificar, adaptar i actualitzar per resolució de la consellera de Salut i Consum i les seves mesures seran objecte d’avaluació contínua. És per això que també es regula un Comitè d’Alerta i de Seguiment de la COVID-19 a les Illes Balears (CASCOIB). Aquest òrgan d’assessorament i consulta és l’encarregat d’assessorar la presidenta i el Govern de les Illes Balears sobre l’evolució epidemiològica de la COVID-19 a les Illes Balears i sobre les actuacions a desenvolupar per protegir la població. Estarà integrat per un mínim de 5 membres, designats per la presidenta, entre persones expertes en àmbits relacionats amb la gestió de l’epidèmia, que aportin una visió multidisciplinària tant des del punt de vista científic, com sanitari, econòmic i social.

L’acord aprovat avui també dona continuïtat a la Comissió de Seguiment del Pla, creada mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s’aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19, en la qual hi ha representades, a més de l'Administració autonòmica, les administracions insulars i municipals, i hi està convidada a participar l'Administració General de l'Estat.

A més a més, aquest Pla conté mesures específiques per a la prevenció de possibles rebrots per a la situació posterior a la finalització de l’estat d’alarma.

Mesures generals

En primer lloc, el Pla preveu una sèrie de mesures generals referides a la protecció, a la distància personal, als aforaments, a la higiene i prevenció, i també mesures per evitar la confluència massiva de persones en l'entorn laboral.

Algunes de les mesures destacades són el deure de cautela i protecció i de respecte de les mesures de seguretat i higiene exigible als titulars de qualsevol activitat, que a més han d’implantar plans de gestió del risc per a la prevenció del contagi de la COVID-19. A més, estableix que es podrà suspendre qualsevol activitat que a judici de l’autoritat competent pugui suposar un risc de contagi.

Pel que fa a l’ús de mascareta, s’estableix que, com fins ara, serà obligatori a la via pública, en espais a l’aire lliure i en qualsevol espai tancat d’ús públic o obert al públic, quan no sigui possible mantenir la distància interpersonal d’un metre i mig. La novetat en aquest aspecte és que l’ús de mascareta serà obligatori en els espectacles culturals i esportius que es duguin a terme a l’interior d’espais tancats, així com a l’interior de tots els establiments comercials, per a totes les persones majors de sis anys, excepte en els supòsits prevists en l’article 6.2. del Reial decret llei.

D’altra banda, els aforaments permesos en locals i establiments comercials per als quals no s’estableixin expressament condicions d’aforament en aquest pla ni en protocols o normativa específica, serà del 75%. Aquest màxim, però, no serà d’aplicació en establiments comercials de productes i béns de primera necessitat, com és el cas de farmàcies, òptiques o bugaderies, entre d’altres.

Així mateix, s’estableixen també mesures d’higiene de caràcter general, com ara assegurar que els treballadors tenen a la seva disposició sabó i aigua, disposar de solució hidroalcohòlica o l’organització de torns en els llocs de treball per tal de garantir, tant com sigui possible, el manteniment de la distància de seguretat.

A més de detallar aquestes mesures de caràcter general, el Pla estableix mesures específiques relatives a diferents tipologies d’activitats, les mesures principals de les quals són les següents.

Mesures específiques relatives a les activitats de caire social

En aquest apartat es detallen les mesures sanitàries que s’han de prendre als parcs infantils, les platges, les piscines, les vetlles i enterraments, els llocs de culte, les cerimònies nupcials i altres esdeveniments socials, i les festes, atraccions de fira i festes populars.

Pel que fa a les platges, es considera que la superfície de platja a ocupar per cada usuari serà de quatre metres quadrats i que la distància entre grups (que seran d’un màxim de 25 persones) ha de ser d’un metre i mig. A més, es permet als ajuntaments establir limitacions d’accés i d’aforament per tal de respectar la distància interpersonal i establir límits de temps de permanència a les platges.

A les vetlles i enterraments, el límit de persones permeses és de 70 en espais a l’aire lliure i de 30 en espais tancats, siguin o no convivents. Pel que fa als llocs de culte, s’ha d’utilitzar mascareta a l’entrada i la sortida i no es permet l’ús d’aigua beneïda. A les cerimònies nupcials i altres esdeveniments socials, no es pot superar el 75% d’aforament, amb un màxim de 250 persones en espais a l’aire lliure i de 150 persones en espais tancats.

Pel que fa a la celebració de festes populars, revetlles, sopars a la fresca i altres esdeveniments populars, tant d’organització privada com municipal o insular, així com les atraccions de fira, poden reprendre la seva activitat a partir del dia 1 de juliol, sempre ajustant-se als requisits que s’estableixen per a la celebració d’esdeveniments i espectacles culturals, establint que el públic haurà d’estar assegut.

Gestió en matèria farmacèutica i mesures relatives al Servei de Salut

Per a les farmàcies, es podran establir mesures oportunes per dispensar medicaments en modalitat no presencial. D’altra banda, pel que fa a l’accés als recintes sanitaris, s’haurà de procurar l’establiment de sistemes de control de temperatura. A més amés, cal destacar que es manté l’organització amb doble circuit en l’Atenció Primària.

Mesures relatives a la comunitat educativa

En educació, es manté que els tràmits administratius s’han de dur a terme preferentment de forma telemàtica i s’estableix la represa de l’educació presencial per al curs que ve. Això no obstant, en els estudis d’educació secundària, batxillerat, formació professional, règim especial, i educació d’adults, segons l’evolució de la situació sanitària, es poden plantejar fórmules mixtes d’alternança de presencialitat i distància, en les condicions que es determinin mitjançant resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

També s’han de reprendre els serveis complementaris de transport, menjador escolar i escola matinera als centres que en disposin, i s’han d’adoptar les mesures necessàries perquè es puguin desenvolupar en condicions de seguretat.

Quant als centres de primer cicle d’educació infantil, s’han d’aplicar les ràtios màximes de 7 nadons en les aules per a menors d’un any, 9 nadons a les aules d’1 a 2 anys i 14 infants a les aules de 2 a 3 anys, tot i que aquestes ràtios es podran modificar per resolució del conseller d’Educació. A més a més, s’especifiquen les mesures a seguir en els ensenyaments universitaris, en acadèmies, autoescoles i centres privats d’ensenyament no reglats i centres de formació.

Mesures relatives als serveis socials

En aquest apartat es regulen els serveis i les prestacions en matèria de serveis socials de gestió del Govern de les Illes Balears, tot i que també seran d’aplicació amb caràcter general per a tots els centres i serveis mentre els consells insulars no en dictin de pròpies. També s’estableix l’obligació d’informació sobre l’existència o sospita de persones amb la COVID-19, l’elaboració de plans de contingència en serveis residencials i els d’estades diürnes per a persones grans, en situació de dependència o amb discapacitat; els serveis de promoció de l’autonomia personal per persones adultes, els serveis d’atenció primerenca, el règim de visites i sortides als serveis socials de tipus residencial i la inspecció i supervisió de les condicions sanitàries.

A més, es faculta la Conselleria de Salut per, en funció de la situació epidemiològica i assistencial de cada centre residencial i sempre atenent a principis de necessitat i de proporcionalitat, a intervenir els centres residencials, de caràcter públic o privat, i disposar d’un seguit d’actuacions en aquests, que poden consistir a assumir o controlar l’assistència sanitària de les persones residents amb el personal sanitari propi de la residència o traslladar a les persones residents a un altre recurs residencial, amb independència del seu caràcter públic o privat, entre d’altres.

Mesures relatives a les condicions en les quals s’ha de desenvolupar l’activitat esportiva

En aquest apartat es regula l’activitat física a l’aire lliure, que es podrà desenvolupar en grups de com a màxim 30 persones, tot garantint el distanciament de com a mínim un metre i mig entre els practicants, amb excepció de persones convivents. A més, es permet la pràctica esportiva individual i de modalitats de parella a les platges de les Illes Balears. També s’indiquen els aforaments màxims permesos en els espais esportius. Pel que fa als espectadors, hauran d’estar asseguts.

A més, en aquest apartat també es regula el funcionament del Centre de Tecnificació Esportiva de les Illes Balears.

El pla també estableix mesures relatives a les condicions en què s’han de desenvolupar les activitats de temps lliure destinades a la població infantil i juvenil i les condicions per a l’execució de mesures de justícia juvenil, establint el reinici de l’activitat d’execució de mesures no privatives de llibertat del sistema de justícia juvenil en la seva totalitat.

Mesures relatives a les condicions en què s’han de desenvolupar les activitats culturals

Cada equipament cultural ha de redactar un pla d’actuació actualitzat a la nova normalitat, en el qual s’han de determinar els serveis i les mesures a prestar, així com els protocols de seguretat que s’han de seguir. A més, els béns culturals de valor històric o artístic no s’han de desinfectar, sinó que s’han de sotmetre a quarantena i s’ha de promoure la prestació de serveis de manera digital.

El pla regula les condicions en què s’ha de desenvolupar l’activitat de les biblioteques, arxius, museus i sales d’exposicions, per als quals les visites poden ser de grups de fins a vint-i-cinc persones, sempre que es mantengui la distància de seguretat interpersonal d’1,5 metres; i en la visita a monuments i altres equipaments culturals.

Pel que fa a les mesures a prendre en cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, així com a recintes a l’aire lliure i a altres locals i establiments destinats a espectacles públics i activitats recreatives, les butaques hauran d’estar preassignades, sense superar el 75% d’aforament.

Els altres recintes, locals i establiments destinats a esdeveniments públics i activitats recreatives poden desenvolupar la seva activitat sempre que el públic estigui assegut i que no se superi el 75% de l’aforament permès, amb un límit màxim de 300 persones per a llocs tancats i de 1.000 persones si són d’activitats a l’aire lliure.

A més, el pla també estableix mesures específiques per als col·lectius artístics i en la producció i rodatge d’obres audiovisuals.

Pel que fa als espectadors, l’ús de mascareta serà obligatori en els espectacles que es duguin a terme en espais tancats i s’ha de facilitar l’agrupació de convivents, mantenint la deguda distància de seguretat amb la resta d’espectadors.

Mesures específiques relatives a les activitats turístiques

En aquest apartat s’estableix que els establiments que exerceixin l’activitat de restaurant o de bar-cafeteria han de limitar el seu aforament al 75% en espais interiors. A més, tots els establiments d’entreteniment i restauració (restaurants, bar-cafeteria, bars de copes, discoteques, cafès concert, clubs de platja, sales de festa, sales de ball o similars) tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, sense que en cap cas es pugui superar les 02.00 h.

D’altra banda, es permet el consum en barra només als establiments que duguin a terme l’activitat de bar-cafeteria, sempre que es garanteixi una separació mínima d’un metre i mig entre clients o, si escau, grups de clients. Aquest ús de les barres només estarà permès fins a les 22.00 h.

Pel que fa a les sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concert, clubs de platja i bars de copes, no es permet obrir els locals que tenguin un aforament superior a les 300 persones. La resta, hauran de tenir inhabilitada la pista de ball, on sí que es podran posar taules i els clients hauran d’ocupar plaça d’asseguts.

Les zones comunes dels hotels i dels allotjaments turístics no poden superar el 75% del seu aforament i les activitats d’animació o classes grupals s’han de dissenyar i planificar amb un aforament màxim de 25 persones.

D’altra banda, a les zones a què es refereix el Decret llei 1/2020 contra el turisme d’excessos per a la millora de la qualitat a les zones turístiques, i que corresponen a Magaluf, el West End de Sant Antoni i determinades zones de la Platja de Palma, es prohibeix l’obertura de tot tipus de locals d’oci nocturn que, això no obstant, sí que podran obrir les seves terrasses, amb l’aforament permès legalment, sempre que no se superin les 100 persones assegudes i es respecti la distància interpersonal de seguretat. En aquestes zones sí que es permetrà l'activitat de bars, cafeteries i restaurants.

El pla també estableix les condicions per a les activitats de turisme actiu i de naturalesa, per a l’activitat de guia turístic, per als centres recreatius turístics, parcs zoològics i aquaris (amb aforament de màxim un 50% i d’un terç del total en atraccions i espais tancats); les condicions per a la celebració de congressos, trobades, reunions de negoci, conferències i esdeveniments, i les condicions per l’obertura dels locals d’oci infantil.

Altres mesures

Aquest pla també estableix mesures relatives al transport públic terrestre i transport privat particular; mesures per a les convocatòries d’exàmens per obtenir titulacions de transport marítim, mesures específiques relatives als espais recreatius i de medi ambient i mesures relatives a establiments de joc i apostes.

Pel que fa a les mesures relatives al transport marítim de passatgers de caràcter turístic o recreatiu, es prohibeixen les party boats.

Pel que fa a les mesures per al comerç, les fires i els mercats, destaca el fet que l’aforament de les zones comuns en centres i parcs comercials serà de màxim el 50%.