16 febrer 2022 <10aL>Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

L’112 Illes Balears va atendre 656.204 telefonades i va gestionar 117.073 incidents durant l’any 2021 NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

L’112 Illes Balears va atendre 656.204 telefonades i va gestionar 117.073 incidents durant l’any 2021

Marcar l’112 a qualsevol dispositiu telefònic és sinònim d’atenció urgent davant  qualsevol eventualitat. L’any 2021, l’112 va rebre un total de 656.204 telefonades i va gestionar un total de 117.073 incidents relacionats, principalment, amb emergències i consultes mèdiques, baralles, accidents de trànsit, agressions físiques, amenaces, conducció perillosa o animals a la calçada.

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, Mercedes Garrido, juntament amb el director general d’Emergències i Interior, Jaume Barceló, ha presentat avui les principals dades de l’activitat de l’112 Illes Balears el 2021, en el dia en què es compleixen 26 anys des que el servei va rebre la primera telefonada.

Precisament, Garrido ha valorat «la feina d’aquest servei públic essencial per a tota la població amb el qual es dona una resposta ràpida i efectiva a qualsevol emergència».

Les incidències ateses pels operadors d’emergències durant l’any 2021 són molt similars a les del 2020 (117.741). Per illes, a Mallorca es van gestionar un total de 92.655 emergències (el 79,14 %); a Menorca, 5.595 (el 4,78 %); a Eivissa, 17.182 (el 14,68 %), i a Formentera, 1.574 (l’1,34 %).

Els operadors del servei 112 han atès una mitjana diària de 1.798 telefonades i han tingut un temps mitjà de reacció de 4 segons per atendre-les, i les incidències qualificades de prioritat 1 i 2 (emergències vitals i no vitals) han requerit un temps d’1 minut i 45 segons per procedir a l’activació dels recursos necessaris per atendre-les. Per a la consellera, aquestes dades mostren «la rapidesa del servei a l’hora d’atendre les demandes de la ciutadania, perquè una resposta ràpida pot suposar salvar vides».

La majoria dels incidents atesos van ser relacionats amb l’activitat urbana i rural (36,39 %), el trànsit de persones (28,84 %), la seguretat ciutadana (28,99 %), la protecció de la natura (3,9 %) i l’activitat esportiva, l’oci i la cultura (1,79 %).

El major nombre d’incidències ateses van ser per emergències mèdiques a domicili (15.086), consultes mèdiques (15.086), incidents relacionats amb la seguretat d’altres (10.498), cremes controlades (8.059), baralles (4.888) i accidents de cotxe (4.259).

Quant a la mobilització de psicòlegs d’emergències per atendre les víctimes i els seus familiars, durant l’any 2021 s’han activat en 186 ocasions. Concretament, a Mallorca han intervingut en 133 emergències; a Eivissa, en 33; a Menorca, en 15, i a Formentera, en 5.

Cal destacar que, així mateix, l’112 ha rebut durant el 2021 més de 146.360 telefonades que no havien de menester cap servei de l’112. La gran majoria d’aquestes telefonades no procedents han estat errades de marcatge o les ha generat la mateixa xarxa telefònica, però 2.102 d’aquestes telefonades han estat bromes dels ciutadans.

Finalment, Garrido ha conclòs que «tenim un servei plenament consolidat, capaç de donar una resposta ràpida i efectiva a qualsevol emergència que tengui la ciutadania amb uns professionals excel·lents», i ha recordat que «en cas d’emergència, s’ha de telefonar a l’112».

Per part seva, el director general d’Emergències i Interior, Jaume Barceló, ha recordat que durant la pandèmia “s’ha mantingut l’operabilitat del sistema, gràcies al compromís dels treballadors i les treballadores de l’112”.

El director general ha fet referència també a les millores desenvolupades en els darrers anys, “incrementant el nombre de gestors passant de 59 a 81, amb l’objectiu de millorar el funcionament de l’112 no només en quantitat sinó en qualitat”.