2 desembre 2020 <10aL>Presidenta

La presidenta Armengol i el conseller Pons presenten el tramvia a Son Espases, que permetrà connectar el centre de Palma amb l’hospital en 15 minuts NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

La presidenta Armengol i el conseller Pons presenten el tramvia a Son Espases, que permetrà connectar el centre de Palma amb l’hospital en 15 minuts

La línia aprofita el traçat del tren de Sóller, amb el qual serà compatible, i unirà barriades com Son Oliva amb el centre

Connectarà des de la plaça d’Espanya amb la futura línia tramviària a l’aeroport i la zona turística de s’Arenal de Llucmajor

 

La presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, acompanyada del batle de Palma, José Hila, i del conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, ha presentat avui la proposta del projecte de tramvia que connectarà el centre de Palma amb l’Hospital Universitari Son Espases. A l’acte també hi han assistit el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu; el gerent de Son Espases, Josep Pomar, el gerent del Consorci de Transports de Mallorca, Maarten Johannes Van Bemmelen i el gerent de SFM, Mateu Capellà, entre altres autoritats.

La presidenta Armengol ha emmarcat aquest projecte dins el Pla de Mobilitat de les Illes Balears en què l’executiu treballa des de la legislatura anterior. Un pla que té com a eixos principals «el dret a la mobilitat sostenible i amb el menor impacte» i que ja ha desenvolupat projectes com l’electrificació de la xarxa ferroviària o la renovació total del servei de transport interurbà per carretera TIB, ha recordat la presidenta.

Armengol ha agraït la col·laboració de l’Ajuntament de Palma en el projecte que «aconseguirà transformar Palma a través d’una nova articulació i que posarà la mobilitat urbana al nivell que Palma es mereix».

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, ha destacat «les derivades positives de l’opció del tramvia». Així, Pons ha explicat que la idea de compartir el traçat amb el tren de Sóller permetrà «cosir la ciutat, donar accés a un transport públic de qualitat a zones que ara no en tenen i accés a equipaments de gran demanda», referint-se als polígons de Son Rossinyol i Son Castelló, com també a les piscines de Son Hugo o a l’IES Son Pacs.

El batle de Palma, Juan José Hila, ha descrit el projecte com una «oportunitat per connectar barris amb una opció de mobilitat sostenible i transformar espais urbans».

El tramvia a Son Espases permetrà arribar a l’hospital en 15 minuts, amb un recorregut de 4,7 quilòmetres i un total de 9 parades.

En el seu recorregut el tramvia passarà per les zones de Gaspar Bennazar, Plaça de Toros i Son Oliva i dotarà aquestes barriades d’un enllaç ràpid i directe amb el centre de Palma i amb l’hospital i altres serveis.

La línia connectarà també amb zones d’equipaments públics, com ara les piscines de Son Hugo i l’IES Son Pacs, i amb un gran pool econòmic que genera mobilitat laboral, com és el polígon de Son Rossinyol i el de Son Castelló. Igualment, el tramvia també avançarà per zones de nou creixement, com Son Ferragut o la barriada del Amanecer.

El tramvia a Son Espases enllaçarà amb la línia de metro de la plaça d’Espanya a l’aeroport i s’Arenal de Llucmajor i, progressivament, es podrà anar estenent a altres zones de Palma, com sa Vileta o Son Rapinya.

La línia de Son Espases formarà part d’un sistema tramviari més ampli que recorrerà gran part de la ciutat de Palma, acostarà els barris al centre i connectarà amb l’aeroport i la zona turística de s’Arenal de Llucmajor. Serà un salt de qualitat en la mobilitat de l’àrea metropolitana i una oportunitat de transformació de l’entorn urbà que travessi, alhora que cohesionarà la ciutat.

La previsió és que el tramvia a Son Espases tengui una demanda d’uns 4.000 usuaris al dia, que suposaria entre 1,2 i 1,5 milions d’usuaris anuals.

El seu pressupost inicial i estimatiu (que es concretarà amb el projecte constructiu) és de 51,6 milions (amb l’IVA exclòs).

Cal recordar que el tramvia a Son Espases forma part del conjunt de projectes de mobilitat sostenible que el Govern de les Illes Balears ha presentat perquè es financi amb fons europeus del Fons de Recuperació Next Generation.

Projecte de tramvia entre la plaça d’Espanya i l’Hospital Universitari Son Espases

La proposta defineix un projecte de tramvia que aprofita una part del traçat de la via del tren de Sóller i permet connectar en superfície el centre de Palma amb l’hospital de referència en un recorregut per on actualment ja hi ha una infraestructura ferroviària, fet que millora de forma important tot aquest recorregut, elimina barreres arquitectòniques i reformula el tram final del carrer d’Eusebi Estada, que es veurà clarament pacificat.

Descripció del traçat

La línia tramviària surt del carrer d’Eusebi Estada, just davant de l’edifici de l’Hostal Terminus i l’estació de ferrocarril del tren de Sóller. En aquest punt es proposa ubicar la primera parada.

Seguint el traçat del tren de Sóller el recorregut transcorre pel carrer d’Eusebi Estada fins a l’alçada del Pont des Tren, on s’ubica una segona estació.

Avança en aquesta direcció i s’endinsa pel carrer de la Concòrdia fins al Poliesportiu Son Hugo. En aquest tram s’ubicaran les estacions 3, 4, 5 i 6, així com un apartador que servirà per poder compatibilitzar les circulacions dels tramvies cap a Son Espases amb les del tren de Sóller.

El recorregut travessa la Via de Cintura (Ma-20) pel pas inferior existent i continua fins a l’Hipòdrom Son Pardo. En aquest punt es desvia de la línia de tren per anar cap a la carretera de Sóller, just a l’alçada del centre penitenciari.

Abans de travessar la carretera de Sóller se situa una nova estació que donarà servei al polígon de Son Rossinyol. En superfície, el traçat transcorre paral·lel a la carretera de Sóller fins a l’alçada de l’IES Son Pacs, on s’ubica una nova estació. Aquí el traçat gira de nou i enfila, vorejant la part sud de l’IES en direcció oest, cap a Son Espases.

L’encreuament de la carretera de Valldemossa es fa just abans de la rotonda existent, mitjançant un pas inferior. Aquest pas permet també superar el camí del Reis i deixar el tramvia a la zona d’accés a les urgències de l’Hospital Universitari Son Espases, amb l’estació final de recorregut.

Compatibilització amb el tren de Sóller

La proposta de tramvia compatibilitza les circulacions dels tramvies moderns, d’ample mètric, amb el manteniment del traçat de la via del tren de Sóller, d’ample iàrdic (0,914 m).

La solució tècnica suposa implantar una doble via per al tramvia a banda i banda de la via del tren de Sóller, amb el parament elèctric corresponent separat entre les tres vies, de manera que sigui compatible l’ús tant per al tren de Sóller com per al tramvia.

No serà possible que circulin al mateix temps, per a la qual cosa es crea un apartador a mitjan trajecte per poder separar els serveis i deixar un pas lliure perquè puguin coincidir.

Regeneració urbana: plataforma única i eliminació de la trinxera del carrer de la Concòrdia

El projecte de tramvia implica també la renovació i la millora de la trama urbana.

Així, la creació de plataforma única suposarà eliminar l’actual tram de balast i travesses de fusta que presenta tot el carrer d’Eusebi Estada, amb la qual cosa es deixarà el paviment a nivell, cosa que suposarà una millora pel que fa a l’accessibilitat i la permeabilitat d’aquest carrer, fet que redundarà alhora en una millora en termes de manteniment i circulació dels trens.

D’altra banda, el projecte suposarà també eliminar la trinxera del carrer de la Concòrdia, que actualment ha esdevingut una vertadera barrera urbana que separa les dues bandes de la via i genera problemes d’accés sobretot per a les persones amb mobilitat reduïda.

Hi haurà trams en què es farà una ampliació de voravies, com és el del final del carrer d’Eusebi Estada, entre l’estació del tren de Sóller i l’antic Hostal Terminus. En aquest punt s’eliminaran carrils de circulació de trànsit per substituir-los per la nova plataforma tramviària, cosa que també permetrà pacificar aquest tram final de carrer.