27 gener 2017 | <9ªL> Vicepresidència i Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme

7 de cada 10 menors de les Illes Balears xateja diàriament NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

7 de cada 10 menors de les Illes Balears xateja diàriament

El Govern avança resultats d’un estudi sobre l’ús d’internet per part dels joves que posa de manifest que 1 de cada 4 alumnes d'ESO de les nostres illes passa més de 4 hores al dia a internet, connectats sobretot a aplicacions com Whatsapp, Instagram i YouTube
Els directors generals d'Innovació i Recerca, Pep Lluís Pons, i el de Desenvolupament Tecnològic, Benjamí Villoslada, han presentat avui matí, en el marc de la inauguració del CentreBit Menorca, un avanç de l'estudi "Ús d'internet per part dels alumnes d'ESO de les Illes Balears", que elabora la Fundació Bit a través de l'Observatori Balear de la Societat de la Informació (OBSI).

Els objectius de la publicació es basen en analitzar l'ús de les TIC, especialment d'internet, que fan els alumnes d'ESO de les Illes Balears, aportant dades sobre el seu accés i ús d’internet i les seves competències digitals.

Les dades de l'estudi provenen de 2.696 respostes d'una mostra de 2.843 alumnes, d'entre 10 i 15 anys, de 1r, 2n, 3r i 4art d'ESO i de 30 centres educatius de les Illes Balears, mitjançant un qüestionari online realitzat presencialment durant els mesos d'octubre i novembre de 2016.

Quant als resultats de la publicació, xatejar és la tasca més realitzada fora del centre educatiu, amb un 71% de menors que afirma que xateja diàriament. La segueixen mirar vídeos i escoltar música (62,5%) i utilitzar les xarxes socials en tercer lloc, amb un 38,6%. Per tant, els usos estan més relacionats amb l'oci i la socialització, que no amb la formació o la curiositat.

Whatsapp, Instagram i YouTube són les aplicacions més visitades segons els alumnes. Tot i això, aquestes preferències van canviant molt ràpidament. És el cas d'aplicacions com Snapchat i Candy Crush, que s'estan deixant d'utilitzar en favor d'unes altres com Clash Royale. Els millors prescriptors d'aquestes aplicacions són els amics: més de la meitat confia en ells, i el 45% en les valoracions.

També destaca que el telèfon mòbil és l'aparell amb connexió a internet més utilitzat pels menors des de casa, relegant l'ordinador portàtil al segon lloc. Des del centre educatiu, els menors balears es connecten principalment des de micro-portàtils proporcionats pel Ministeri i amb ordinadors de sobretaula en segon lloc.

Entre les competències digitals dels alumnes d'ESO de les Illes Balears, destaca que 7 de cada 10 troben el que cerquen a internet de forma àgil i amb els resultats esperats. Un 35,8% declara que normalment és capaç de destriar si la procedència d'aquesta informació és de confiança i un 30,8% classifica els documents en carpetes per després poder localitzar-los quan els necessiti.

La majoria dels alumnes d'ESO de les Illes Balears declaren que són capaços de crear continguts digitals, editar imatges i vídeos i sobretot realitzar ajustaments a les aplicacions dels seus dispositius.

Respecte als coneixements informàtics, la majoria considera que són ells mateixos qui més en tenen (55%), seguits de les seves amistats (38%) i dels seus pares (37,6%). Més de la meitat demanaria ajuda a mares i pares per solucionar un problema tècnic, el 41% a les amistats, i només el 16,2% al professorat.

En temes de seguretat i de manera general, els menors tenen un alt coneixement sobre les conseqüències de fer un mal ús de la xarxa i tenen els dispositius protegits. Un 36,8% admet que a les xarxes socials només afegeix com a amics a persones que també coneix fora d'internet. En els seus perfils públics aporten majoritàriament el nom real i el primer llinatge i també una foto de perfil on se'ls reconeix. Només un 15% dels alumnes sí publiquen tant la seva edat com el centre on estudien.

Pel que fa al temps de connexió entre setmana, 1 de cada 4 alumnes passa més de 4 hores al dia a internet, mentre que els caps de setmana aquesta xifra arriba al 35,5% dels alumnes. A l'escola, la majoria hi passen menys de 30 minuts al dia. A més, el 28,4% dels joves admeten que normalment tenen el mòbil encès i un 27,3% que no l'apaga mai.

Segons dades de l'ONSTI i l'INE, 2016, el 65% de nines disposa de telèfon mòbil, front un 78% de nins. Si ho comparam amb la resta de comunitats autònomes, les Balears es troben en la penúltima posició, només per davant de Cantàbria, en el cas de les nines, però en la tercera posició en el cas dels nins, només per darrere del País Basc i Extremadura.

Emperò si el que s'analitza és l'ús d'Internet, el 99% de nines són usuàries, col·locant les Illes Balears en la tercera posició respecte la resta de comunitats autònomes, mentre que el nombre de nins usuaris d'Internet es situa a la cua, amb el 93%, només per davant d'Extremadura, La Rioja i Ceuta.

En l'elaboració de l'estudi han col·laborat l'Oficina en Defensa dels Drets del Menor (ODDM), l'Institut Balear de la Joventut (IB-Jove), l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar (Convivèxit), l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears, (ISPIB) i la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia.

Properament es té previst publicar l'estudi complet on, a més, s'aprofundirà en les situacions de conflicte relacionades amb l'ús de la xarxa i l'entorn del menor.