21 novembre 2022 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

La Direcció General de Consum ofereix 10 consells davant l’arribada del Black Friday NNota Informativa

La Direcció General de Consum ofereix 10 consells davant l’arribada del Black Friday

Moltes famílies aprofiten per fer compres de Nadal

La Direcció General de Consum ofereix 10 consells per promoure un consum responsable davant l’arribada, el 25 de novembre, del Black Friday. Atès que moltes famílies aprofiten les nombroses ofertes i els descomptes en establiments físics i plataformes de comerç electrònic per fer compres de Nadal, i ara que les campanyes publicitàries inunden el mercat, la Direcció General de Consum proposa:

1. Revisar les decisions de compra: es recomana comprovar allò que ja hi ha a la llar per poder decidir si realment fa falta adquirir un determinat producte. Convé elaborar una llista i un pressupost tancat.

2. Comparar és estalviar: convé comparar els preus habituals dels productes de la llista per comprovar que el descompte aplicat és real. També és recomanable comparar marques i companyies per saber les característiques que s’ofereixen en productes similars i quin s’ajusta més bé al que es necessita.

3. Encara que sigui un període de rebaixes, les garanties són les mateixes. L’establiment està obligat a oferir el mateix servei postvenda: una rebaixa en el preu no implica una rebaixa en els drets del consumidor. Els productes oferts tenen les mateixes garanties legals de sempre.

4. El preu baixa, però la qualitat ha de ser la de sempre.

5. S’ha de demanar i conservar el tiquet o la factura, ja que és la garantia de la compra, i s'ha de consultar sobre la possibilitat de canviar l’article perquè l’establiment no té l'obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, tret que així ho anunciï.

6. Convé comprar productes de consum preferentment en establiments adherits al sistema arbitral de consum, ja que aquesta circumstància constitueix una garantia addicional per a la resolució de l'hipotètic problema que es pogués tenir. 

7. Si es compra a través d’Internet, es recomana fer les compres sempre en llocs segurs. Si en una adreça web s’observa «https» en lloc de «http», la «s» significa que el lloc és segur. Una altra manera d’identificar una pàgina segura és l’aparició en la pantalla d’un cadenat tancat o una clau. Si es fa doble clic sobre el cadenat o la clau, apareixerà informació sobre el seu certificat de seguretat.

8. A la web també s’aconsella comprovar el preu original del producte, si inclou l’IVA i si té despeses d’enviament o no, de manera que es pugui identificar quin és realment el descompte que es fa. És important assegurar-se de poder identificar la persona o entitat responsable de la pàgina web o entitat proveïdora (nom, domicili, CIF).

9. El consumidor té dret de desistiment, del qual ha de ser informat. Això li permet, sense necessitat d’al·legar cap motiu i sense penalització, cancel·lar el contracte durant un termini mínim de 14 dies naturals, comptadors des del dia de la recepció del producte.

10. S’ha de guardar una còpia de les operacions de compra fetes. En acabar l’ordre de compra, ha d’aparèixer una pàgina que resumeix l’operació (és aconsellable que els compradors es quedin una còpia, fins i tot en cas que es produeixi algun tipus d'incidència o operació fallida per error informàtic). Així mateix, en la legislació europea existeixen una sèrie de normes, reflectides en el Codi de drets en línia de la UE, que protegeixen els consumidors durant tot el procés de realització de la transacció en línia.

La Direcció General de Consum anima a tenir en compte altres elements a l’hora de comprar els productes, com ara valorar si en la producció s’han aplicat criteris de sostenibilitat, els efectes sobre el medi ambient, si l’etiqueta té informació mediambiental, si estan fets amb materials reciclables, l’embalatge, si s’ha usat impremta ecològica, etc. Optar pel producte local estimula el comerç de proximitat i augmenta la competitivitat del comerç i del sector primari de les Illes Balears.

Així mateix, recorda que totes les empreses han de disposar de fulls oficials de reclamació/denúncia i que és una garantia triar una empresa adherida al sistema arbitral de consum.

Si la persona resideix a Espanya però vol reclamar contra una empresa d’un altre estat membre de la UE, Noruega o Islàndia, pot fer-ho a través del Centre Europeu del Consumidor.

Per a més informació:

Portal Consum

Xarxes Socials: @IBConsum

Telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00

Oficines de la Direcció General de Consum

Palma: 971 17 79 79

Maó: 971 17 73 33

Eivissa: 971 17 70 67