30 març 2023 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

El SAMU 061 completa la seva flota de transport sanitari aeri amb aeronaus que poden volar amb baixa visibilitat NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El SAMU 061 completa la seva flota de transport sanitari aeri amb aeronaus que poden volar amb baixa visibilitat

A partir d’abril, el personal sanitari del SAMU 061 que presti servei en els helicòpters ho farà en condicions de presència física

Les noves aeronaus de transport sanitari del SAMU 061, equipades amb instrumental per poder volar ens situacions de poca visibilitat, han entrat ja en funcionament, la qual cosa donarà un servei de més qualitat i amb més garanties a la població d’Eivissa i Formentera.

Amb la incorporació de dos helicòpters, que se sumen als dos avions nous, la flota ha quedat completada. El servei també guanyarà en eficiència gràcies a l’acord assolit amb els treballadors per tal que les guàrdies siguin presencials.

Així ho ha explicat avui a Can Misses, la consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez, durant la visita a una d’aquestes aeronaus per al transport de pacients. Durant la visita, l’han acompanyat el director general del Servei de Salut, Manuel Palomino, la gerenta de l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera, Carmen Santos, i el gerent del SAMU061, Eloy Villalba.

A més, el Servei de Salut ha acordat en el si de la Mesa Sectorial celebrada el dia 27 de març que el personal sanitari del SAMU 061 que presti serveis en els helicòpters ho faci en condicions de presència física, i no localitzada. Aquest acord permetrà millorar l’eficiència i els temps de resposta en els desplaçaments entre les illes. Una altra novetat és que les aeronaus incorporen un copilot.

L’any 2022, el SAMU 061 va dur a terme un total de 1.285 trasllats aeris urgents entre illes i amb la Península, la xifra acumulada més alta des de fa cinc anys. Aproximadament, el 30 % dels trasllats que es fan són en avió sanitari i el 70 % restant en helicòpter. El servei de transport sanitari aeri opera les 24 hores tots els dies de l’any.

El 10 de març es va complir el termini màxim d’execució efectiva del contracte de transport aeri, que va ser adjudicat ara fa un any pel Servei de Salut. L’empresa guanyadora, Avincis (antiga Babckok), disposava d’un any des de la signatura del contracte per posar en marxa el servei amb totes les exigències recollides en el plec de la licitació. El contracte es va adjudicar per quatre anys, prorrogables dos més, i pel valor de 24,9 milions d’euros.

El contracte de transport sanitari aeri inclou dos avions (un en servei i un de backup o substitució) i dos helicòpters (dos en servei). Els avions s’ubiquen a Menorca y Mallorca; pel que fa als helicòpters, un és a Mallorca i l’altre a Eivissa. La capacitat de les aeronaus és de dos pacients i quatre treballadors que integren la tripulació: dos tripulants aeris (pilot i copilot) i dos tripulants sanitaris (metge i infermer).

Totes les aeronaus estan equipades amb el material propi d’una ambulància de suport vital avançat o UVI mòbil: disposen de monitor desfibril·lador, cardiocompressor toràcic, respirador, bombes de perfusió, ecògrafs, etc.

L’Hospital Universitari Son Espases rep el 40 % dels trasllats i Can Misses, el 25 %. Altres destins, a més dels hospitals de les Illes Balears, són Catalunya, Madrid o València (Hospital Clínic, Guttman, Bellvitge, Vall d’Hebron, Gregorio Marañón, Puerta del Hierro, La Fe, etc.) o el centre de lesionats medul·lars de Toledo. La prestació del servei de transport aeri també inclou trasllats codificats com de complexitat alta; per exemple, trasllats de pacients amb oxigenació per membrana extracorpòria (ECMO), pacients receptors d’òrgans de trasplantaments, etc.