21 març 2023 <10aL>Conselleria d'Educació i Formació Professional

Balears i la Universitat de Jaén detectaran problemes emocionals entre l’alumnat de 12 i 18 anys de centres públics i concertats NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Balears i la Universitat de Jaén detectaran problemes emocionals entre l’alumnat de 12 i 18 anys de centres públics i concertats

La iniciativa PROCARE  avaluarà i proporcionarà estratègies psicològiques per enfortir emocionalment l’alumnat adolescent que ho necessiti

La Conselleria d’Educació i la Universitat de Jaén ja han signat el conveni de col·laboració que ho fa possible

 

Al llarg d’aquest mes de març, investigadors del Departament de Psicologia de la Universitat de Jaén (UJA) inicien un cribratge per detectar problemes emocionals en alumnat de 12 a 18 anys de les Illes Balears i poder contribuir a millorar la salut i el benestar emocional d’aquells que hi estiguin interessats.

El conseller d’Educació i Formació Professional, Martí March, i el rector de la Universitat de Jaén, Juan Gómez, han signat el conveni de col·laboració que regula la posada en marxa del projecte PROCARE a Balears. L’objectiu d’aquest acord és avaluar i proporcionar estratègies psicològiques per enfortir emocionalment l’alumnat adolescent que ho necessiti, tant de centres públics com concertats de les Illes.

Aquest conveni forma part de l’estratègia de Convivèxit dins el conjunt d’actuacions en l’àmbit emocional i de salut mental.

Els centres educatius interessats en participar en la INICIATIVA PROCARE 2023 poden fer la inscripció abans de dia 27 de març de 2023 a la web de Convivèxit: https://www.caib.es/sites/convivexit/ca/educacia_emocional/

Amanda Fernández, directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa,  explica que “l'aplicació d'aquest conveni sorgeix pel resultat satisfactori i el bon acolliment entre les famílies i adolescents participants a PROCARE en el curs 2020-2021”. Així mateix, posa l'accent en “les dades alarmants detectades en el curs escolar passat, amb un augment de les autolesions, ideacions i intents de suïcidi, i un suïcidi consumat, la qual cosa posa de manifest la necessitat d'oferir recursos específics cap al benestar emocional dels joves i de les seves famílies”.

Cal recordar que Balears compta des de 2021 amb el Protocol d’actuació davant les conductes autolítiques que, tal com recull la Memòria de Convivèxit del curs 2021/22 ha suposat l’obertura de 414 protocols autolítics a Balears. “El fet de tenir una eina per detectar, abordar i derivar el cas, juntament amb l’assessorament i acompanyament rebut des de Salut i de Convivèxit, a més de la capacitació del professorat mitjançant formació i jornades de difusió, ha ajudat a intervenir de manera més ràpida i eficaç” ha afegit Fernández.

Per la seva banda, el catedràtic de la UJA, Luis Joaquín García, destaca que “PROCARE+ és pionera en l'àmbit internacional pel fet de ser el primer programa de prevenció selectiva dirigit a joves d’entre 12 i 18 anys en risc de patir problemes emocionals en una etapa condicionada per les dificultats emocionals després de la COVID-19”. A la vegada, PROCARE-I contribueix a ajudar emocionalment als joves que mostren els primers símptomes de problemes emocionals.

“Els resultats mostren una reducció dràstica dels problemes emocionals, una millora significativa de la qualitat de vida subjectiva i una major regulació de les emocions entre els joves participants i les seves famílies, almenys fins dotze mesos després de finalitzar la intervenció”, indica Luis Joaquín García. De fet, gràcies a PROCARE es va aconseguir ajudar a més de 1.500 adolescents a tota Espanya a través d'un protocol de cribratge, avaluació i intervenció basat en l'evidència i adaptat a les necessitats de les persones joves.

Implementació en diverses fases

El cribratge es realitzarà en diverses fases en els centres educatius balears, que han mostrat la seva preocupació sobre la disminució del benestar emocional dels seus escolars. En la primera fase, la persona adolescent i la seva família completaran un qüestionari sobre aspectes emocionals de manera telemàtica. “Aquesta eina ens permetrà identificar el risc o alt risc de patir un problema emocional, com a ansietat o depressió”, assenyala Luis Joaquín García. “Tots els participants rebran informació sobre el resultat de la salut i benestar emocional de manera gratuïta”.

En la segona fase, les persones joves poden beneficiar-se d'un taller d'enfortiment emocional i resiliència davant les adversitats presents i futures. D'aquesta manera, aprendran a afrontar situacions de risc i a potenciar les seves habilitats comunicatives. Així mateix, rebran un mòdul addicional adaptat sobre situacions que els fan sentir vulnerables.

Finalment, tant al cap de sis mesos com transcorregut un any de la finalització del taller, poden realitzar sessions de record per a consolidar els beneficis adquirits i avaluar el progrés de l'alumnat participant en l'àmbit emocional.

Aquesta iniciativa ve avalada per l'experiència de PROCARE (‘Prevenció selectiva mitjançant una intervenció transdiagnòstica per a adolescents en risc de problemes emocionals’), projecte finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, en el qual participa un equip d'investigadors de la Universitat de Jaen, un de la Universitat Rovira i Virgili, dirigit per la investigadora Josefa Canals i un equip de la Universitat Miguel Hernández, liderat per l'investigador José Antonio Piqueras.

A més, PROCARE compta amb un Consell Assessor Extern format per l'Institut de la Joventut d'Espanya (INJUVE), el Consell de la Joventut d'Espanya (CJE), el Grup Jove de la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans, Bisexuals, Intersexuals i més (FELGTBI+), la Confederació d'Organitzacions de Psicopedagogia i Orientació d'Espanya (COPOE) i l'Associació Espanyola d'Ajuda Mútua contra Fòbia Social i Trastorns d'Ansietat (AMTAES).