torna

Detall de la notícia

Imatge 5038023

Continua la feina de promoció de la salut mental i benestar emocional entre les famílies participants del programa «PROCARE» a les Balears

\ Actualment s’està fent un seguiment del programa entre més de 20 famílies i alumnes de les Illes i al març es tancarà i s’avaluaran els resultats a tot l’Estat

\ La «Iniciativa PROCARE», d’àmbit nacional, detecta els adolescents amb risc de patir problemes emocionals i els proporciona estratègies per afrontar-los

 

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, acompanyada del seu equip, es va reunir la setmana passada amb el catedràtic de la Universitat de Jaén i principal responsable del programa «PROCARE», Luis Joaquín García, per avaluar els resultats del programa.

Actualment, un total de 23 joves d'entre 12 i 18 anys i les seves famílies es continuen beneficiant d’aquest  programa a les Balears. En aquest sentit, durant el passat mes de novembre varen participar en una nova sessió i està previst que el pròxim mes de març es dugui a terme un darrer seguiment que tancarà el programa a tot l’Estat. Els resultats indiquen la reducció de problemes emocionals, la millora de la qualitat de vida subjectiva i una major regulació de les emocions entre els joves participants.

A la reunió, la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, va expressar el desig “de mantenir el suport a l'alfabetització en salut i benestar emocional per als joves de les Illes Balears, amb l'objectiu de dotar la comunitat escolar de recursos per a la detecció i intervenció primerenca d'adolescents amb o en risc de sofrir problemes emocionals des del marc de la prevenció”. Per la seva part, Aina Amengual, directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar (Convivèxit), va manifestar “la satisfacció transmesa per les famílies participants amb l'eficàcia de la intervenció” i va recalcar “l'interès de la Conselleria a continuar col·laborant amb les pròximes iniciatives que es posin en marxa des de «PROCARE» en l'àmbit de la promoció de la salut mental i el benestar emocional dels joves i per a contribuir a l'enfortiment emocional dels joves de les Illes Balears en aquests temps d'incertesa i canvi”.

Per altra banda, el catedràtic de la Universitat de Jaén i principal responsable del programa «PROCARE», Luis Joaquín García, va agrair el compromís de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar i la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa en la defensa de la salut i benestar emocional dels joves de les Illes Balears durant aquesta pandèmia i les seves seqüeles. En paraules seves, “és crucial que qualsevol jove vulnerable que pugui estar en risc de patir dificultats emocionals pugui rebre el suport que necessita per a prevenir així conseqüències negatives en el seu desenvolupament personal i professional”.  A més, subratllà que “no hi ha salut sense salut mental i no hi ha futur sense joves emocionalment saludables. Una societat resilient necessita ciutadans resilients”.

 

Per avaluar i proporcionar estratègies psicològiques per a enfortir emocionalment els adolescents

La «Iniciativa PROCARE» és un projecte de promoció de la salut i el benestar emocional del grup de recerca Nutrició i Salut Mental (NUTRISAM) de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, secundat pel Ministeri de Ciència i Innovació, que es realitza coordinadament amb altres universitats estatals i internacionals, així com diversos col·lectius i agents governamentals que treballen en l’àmbit de la joventut i la diversitat. El seu objectiu és avaluar i proporcionar estratègies psicològiques per a enfortir emocionalment els adolescents (de 12 a 18 anys).

A les Balears un total de 506 alumnes de més de 30 centres educatius de les Illes varen participar el passat curs 2020-2021 en el projecte de promoció de la salut mental «PROCARE», una iniciativa que des d’Educació es va posar a l’abast dels centres per detectar els adolescents amb risc de patir problemes emocionals i proporcionar-los estratègies per afrontar-los.

D’entre l’alumnat detectat amb risc elevat, un total de 65 varen participar en els tallers gratuïts, en què els participants aprenen a superar les barreres que limiten la seva vida i coneixen eines per a afrontar situacions de risc, potenciant així les seves habilitats comunicatives, les d’afrontament de l’estrès per gestionar-lo, etc.