LÍNIA FERROVIÀRIA MANACOR - ARTÀ

La història del tren a Mallorca es va iniciar l'any 1875 amb la inauguració de la línia Palma - Inca i va culminar en la dècada dels anys trenta, amb 10 línies, 40 estacions i 250 quilòmetres de via (proporcionalment el doble que en el conjunt del territori espanyol). No obstant això, finalment, l'automòbil va guanyar la partida al tren.

Una d'aquestes línies va ser la que unia Manacor amb Artà. Passava per les estacions de Sant Llorenç des Cardassar, Son Carrió i Son Servera i va estar activa durant 56 anys (1921 - 1977).

  • 1913. Rafel Blanes, advocat d'Artà, promou la construcció del ferrocarril fins a la localitat. La concessió serà per Ferrocarrils de Mallorca.
  • 1921. Inauguració de la línia amb tracció de vapor. Les obres duren cinc anys.
  • 1936. Durant la Guerra Civil (1936 - 1939), efectius de l'exèrcit de la República desembarcats a Portocristo arriben a Son Carrió. Els soldats franquistes aixequen la via entre aquesta estació i la de Sant Llorenç per evitar el seu ús per part de l'enemic.
  • 1937. Instal·lació d'un baixador entre Son Carrió i Son Servera per donar servei a una bateria costanera de quatre canons situada a Na Penyal.
  • 1977. Tancament de la línia Inca - Manacor i per tant també de la prolongació a Artà.
  • 2003. Reobertura de la línia Inca - Manacor amb moderns automotors de gasoil.
  • 2014. Obertura d'un corredor verd sobre el traçat de l'antiga via del ferrocarril.

Bandera CA Bandera ES Bandera UK Bandera DE

Línia Ferroviària Manacor - Artà / Línea Ferroviaria Manacor - Artà / Railway Line Manacor - Artà / Eisenbahnline Manacor - Artà

 

VIAS VERDES

SFM

TIB