Racó educatiu de l'Ibestat


Estadística aplicada

Per nivells educatius

Estadística descriptiva
Probabilitat
Mostreig
Inferències

Real com la vida mateixa (3r d'ESO)

A continuació es descriuen tres situacions que has de comentar des d'una perspectiva matemàtica de probabilitat.

A. En acabar un torneig esportiu i amb la finalitat de recaptar fons, es va fer una rifa d'objectes (pilotes, camisetes,  xarxes, gorres, etc.) entre el públic. Com és habitual en aquests casos, es van vendre bitllets de rifa a 1 € que contenien deu números consecutius: del 0 al 9, del 10 al 19, del 20 al 29, etc. A l'hora de fer el sorteig, el responsable digué que s'havien venut bitllets fins al 939.

Dins una bossa de roba hi havia paperets doblegats amb les deu xifres corresponents: del 0 al 9. Una “mà innocent” d'un nin petit anava traient els papers en l'ordre de centenes, desenes i unitats. En un dels sortejos, la xifra de les centenes fou el 9. A continuació, la de les desenes fou el 7. Llavors el responsable digué que les desenes s'havien de tornar a treure fins que en sortís alguna que s'hagués venuda. I així es va fer.

 

B. Per escollir a l'atzar les persones que integraran el tribunal d'oposicions a places de funcionari dins la Conselleria d'Educació es procedeix de la manera següent: s'escull a l'atzar una lletra de l'alfabet, que és la primera del primer llinatge i, després, una segona lletra de l'alfabet, també a l'atzar, que serà la segona del primer llinatge. A partir de la llista completa dels professors funcionaris, s'escullen tantes persones com es necessitin per formar els tribunals. Per exemple, si les lletres que havien sortit eren la c i la m i un tros de la llista de professors era aquesta:

153. Camps llinatge2, nom
154. Cantallops llinatge2, nom
155. Cirer llinatge2, nom
156. Cladera llinatge2, nom
157. Corretja llinatge2, nom
158. Costa llinatge2, nom
159. ...

El primer professor escollit seria Corretja, que és el primer llinatge després de la combinació cm...

 

C. S'explica un acudit sobre la por a volar. D'aquesta manera, dos amics es troben i un li diu a l'altre que ja l'ha vençuda, aquesta por. L'explicació que li dóna és la següent:

“Sí, ja sé que és molt improbable que hi hagi una bomba a l'avió. M'han dit que una entre un milió. Però el que em va tranquil·litzar de manera definitiva fou quan em digueren que la probabilitat que n'hi hagués dues era d'una entre un bilió. Des de llavors, sempre viatj amb la meva pròpia bomba.”

T5S5.pdf Imprimir l'exercici

Logo_conselleria
Logo Ibestat