Torna

Qualitat dels Serveis

PISA és un estudi triennal que intenta delimitar, descriure i explicar el que els joves de 15 anys coneixen i saben fer aplicant els seus coneixements a una varietat d'entorns i contextos. Està centrat en tres competències (cada edició avalua les tres, però centrant-se en una en concret): lectura, matemàtica i científica. En cada edició incorpora una competència diferent addicional, però al llarg del temps només són comparables les tres esmentades anteriorment. En resum, és una prova de competències que intenta avaluar la capacitat d'aplicar els coneixements, com analitzen i raonen i com comuniquen els alumnes.

Actualment en PISA participen totes les comunitats autònomes i, per tant, aquesta prova permet fer comparació entre diferents comunitats al llarg del temps, i com és una prova internacional, també es pot fer la comparació amb altres països, i amb la mitjana de l'OCDE i de la UE.

Cal assenyalar que la darrera prova es va fer l'any 2018 i que per a Espanya només s'han publicat les dades sobre ciències i sobre matemàtiques, ja que en Espanya en la prova de lectura s'han trobat inconsistències: temps de resolució impossibles i respostes totes negatives o totes positives. Per tant, s'estan revisant les dades per veure si es poden depurar i publicar.

En aquesta pàgina web només es publiquen els resultats parcialment i si es vol veure la comparació total, amb la resta de països, s'ha de consultar el web del ministeri on està l'informe sencer, Informe PISA 2018 Informe Español.

Abans de passar a exposar els resultats, afegir que per interpretar bé la informació cal destacar que segons l'OCDE una diferència de 30 punts equival a la diferència entre 1 curs, i que perquè una diferència entre dues mitjanes sigui significativa ha de ser de 9 punts. A més, quan es parla de Total UE és la puntuació mitjana de la UE però tenint en compte el pes de cada país en la mitjana, i quan es parla de mitjana de l'OCDE o de la UE es correspon a la mitjana feta entre països.

1. Puntuacions mitjanes estimades en matemàtiques 2018 junt amb l'interval de confiança al 95% per a la mitjana poblacional (pàg. 50 de l'informe):  la mitjana estimada per Balears (483) és similar a l'estimada per Espanya (481, línia grisa), però és significativament inferior a Navarra, Castella i Lleó, País Basc i Galícia.

PUNTUACIONS MITJANES 2018 PISA ESPANYA.png

2. Distribució dels estudiants per nivell de rendiment en matemàtiques 2018 (pàg. 66 informe): Balears té una distribució molt similar a la mitjana espanyola. En relació amb les comunitats amb més puntuació té quasi el doble d'estudiants en nivell inferiors al nivell 2 i quasi la meitat dels estudiants amb nivell 5 i 6 en conjunt.

NIVELLS 2018 PISA ESPANYA MATES.png

3. Evolució puntuacions mitjanes en matemàtiques 2003 a 2018 (elaboració pròpia): es pot veure que Balears ha tingut una evolució positiva totes les edicions, però encara està significatament per davall de les comunitats amb més puntuació.

evolución pisa mates elaboracion propia.png

4. Puntuacions mitjanes estimades en ciències junt amb l'interval de confiança al 95% per a la mitjana poblacional (pàg. 59 de l'informe): Galícia i Castella i Lleó  estan significativament per damunt de la mitjana de l'OCDE i d'Espanya. Balears està en la mitjana estimada per a Espanya.

PUNTUACIONS MITJANES 2018 PISA ESPANY CIENCIES.png

5. Distribució dels estudiants per nivells de rendiment en ciències 2018 (pàg. 74 de l'informe): en aquest cas Balears, amb un 29%,  té quasi el mateix percentatge de persones amb nivell inferior al 2 (considerat bàsic)  que la mitjana espanyola estimada del 31% (15%+16% amb nivell <2), i un poc menys de percentatge d'estudiants en els nivells 5 i 6, 3% en les Illes en front un  4% de l'Estat. Respecte a les comunitats amb millor puntuació, Galícia i Castella i Lleó, les Illes Balears té el doble d'estudiants en els nivells inferiors al 2, i menys de la meitat en els nivells 5 i 6.

NIVELLS 2018 PISA ESPANYA CIENCIES.png

6. Evolució puntuacions mitjanes en ciències 2003 a 2018 (elaboració pròpia): en Balears respecte al 2009  hi ha una clara millora, però en les tres darreres edicions la puntuació és molt similar, no hi ha una tendència clara. Això sí, la puntuació de Balears de 2018 està quasi a la distància equivalent a un curs de la de Galícia.evolución pisa ciencias elaboracion propia 2003 2018.png

7. Evolució puntuacions mitjanes en lectura 2003 a 2018 (elaboració pròpia): encara que no s'han publicat les puntuacions mitjanes de lectura de l'any 2018, es pot veure l'evolució en aquesta competència de les diferents comunitats durant els anys anteriors. Balears en les tres darreres edicions ha millorat, però es troba lluny de le comunitats amb millor puntuació.

evolución pisa lectura elaboració propia 2003 2018.png