Tallers de les Jornades 

Taller

TUTORITZACIÓ DE RESIDENTS “DIFÍCILS”: GESTIÓ DE CONFLICTES

Docents

  • Araceli Garrido Barral. Especialista en Medicina familiar i comunitària.
  • Aurora Fernández Moreno. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Cap d’estudis de la Unitat Docent Multiprofessional d’Atenció Familiar i Comunitària de Madrid.

Contingut

Sovint els tutors dels especialistes en formació ens enfrontem a situacions que poden fer-nos dubtar sobre les nostres pròpies competències o ens fan sentir insegurs a l’hora de prendre decisions en benefici de l’aprenentatge dels residents al nostre càrrec.

Al llarg de la seva experiència i gràcies al contacte constant amb tutors, les docents han pogut escoltar opinions i enumerar necessitats que, amb aquest curs, pretenen fer servir de base per transmetre’ns coneixements i habilitats que ens ajudin a resoldre els casos més complicats que poden donar-se amb els residents, tot amb l’objectiu d’evitar possibles frustracions i l’abandonament de les funcions de tutoria.
Així doncs, la principal finalitat del curs es formar-nos en gestió de conflictes, analitzar el procés de tutorització, conèixer els tipus de conflictes als que haurem de fer front, aprendrem com abordar-los i adquirirem les eines i habilitats necessàries per comunicar-nos amb els residents més “difícils”


Taller

EINES PER TUTORITZAR EN INVESTIGACIÓ ALS RESIDENTS

Docents

Investigadors de la Xarxa d’Investigació Cooperativa Orientada a Resultats en Salut. Membres del Grup d’Investigació Sanitària de l’Hospital Gregorio Marañón i del Grup d’Investigació d’alt rendiment i Innovació de la Universitat Rey Juan Carlos.

  • Isabel del Cura González. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Responsable de la Unitat d’Investigació de la Gerència d’Atenció Primària de Madrid. Més de 100 publicacions indexades.
  • Jesús Martín Fernández. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Cap d’estudis de la Unitat Docent Multiprofessional d’Atenció Familiar i Comunitària Oest de Madrid. Més de 70 publicacions indexades.

Contingut

Les competències en investigació són imprescindibles per generar nou coneixement i fer avançar les especialitats. De fet, una bona tutorització en investigació afavoreix que els futurs especialistes exerceixin una pràctica clínica basada en l’evidencia; més eficaç i fonamentada. Per això, és important que, com a tutors, se’ns proporcionin eines i habilitats per supervisar als residents en aquest àmbit. Per fer-ho, s’identificaran els elements necessaris per poder exercir com a docents d’investigació, no només aprenent com capacitar-nos sinó també identificant els reptes i els aspectes ètics i normatius bàsics que haurem de tenir en compte quan supervisem el desenvolupament d’un projecte d’investigació.  
Quin paper exercirem nosaltres? Quins coneixements i habilitats hauria d’adquirir prioritàriament el resident? Com orientarem? Quins hàbits haurem de tenir les dues parts? Enumerarem reptes i oportunitats, tractarem el seguiment tutoritzat d’un projecte, aprendrem sobre l’elecció del mitjà de difusió i el pla de difusió de resultats, el procés editorial, etc.

 


Taller

OPERACIÓ TUTOR

Docents

  • Ana Cremades Maestre. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Cap d’estudis de la Unitat Docent de l’Hospital Universitari Son Espases.
  • José Antonio Vidal Ruiz. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Cap d’estudis de la Unitat Docent Multiprofessional d’Atenció Familiar i Comunitària de Menorca.
  • Manuel Sarmiento Cruz. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Anterior cap d’estudis de la Unitat Docent Multiprofessional d’Atenció Familiar i Comunitària de Mallorca.
  • Rosa Duro Robles. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Tutora.
  • Elena Muñoz Seco. Especialista en Medicina familiar i comunitària. Tutora.

Contingut

Taller dinàmic i participatiu basat en la gamificació. Els assistents, per grups, participaran a quatre estacions d’activitats amb proves que hauran de superar com equip, competint contra la resta.

1ª estació: El joc de l’oca adaptat a la formació sanitària especialitzada, en el que es treballaran els coneixements teòrics. Hi haurà feedback directe després de cada resposta a les preguntes.

2ª estació: Role-play d’una primera entrevista entre tutor i resident. Es prepararà el contingut en grup, que després posarà en pràctica davant la resta. Amb resident simulat, avaluació de check-list i feedback immediat.

3ª estació: Escape-room docent. Una manera divertida d’aprendre normativa. Els participants hauran de resoldre desafiants reptes abans que acabi el temps assignat.

4ª estació: Entrevistes simulades per aprofundir en el feedback docent i l’avaluació de residents.

Els objectius són, principalment, millorar les competències considerades “necessàries” per exercir com a tutor, així com fer feina sobre la normativa d’una forma entretinguda, practicar el feedback i promoure el treball en equip.

 


Taller

LA COSA NOSTRA DE LA COMUNICACIÓ EFECTIVA

Docents

  • María Luz Pradana Carrión. Especialista en Psicologia Clínica. Cap d’estudis de la Unitat Docent Multiprofessional de Salut Mental de les Illes Balears.
  • Ana Castaño Fernández. Especialista en Infermeria de Salut Mental.
  • Dolores Gabaldón Balsalobre. Treballadora social i tècnica de simulació i de l’Oficina de Salut Mental.
  • Ana Isabel Mayorquín Segura. Especialista en Infermeria de Salut Mental i tutora.

Contingut

Si voleu avançar en la pràctica d’habilitats de comunicació amb el resident, en aquest taller, Don Vito us farà una oferta que no podreu rebutjar.
Sessió de simulació centrat en la comunicació en la relació tutor-residents, entesa com una competència imprescindible en la tasca tutorial.
Com molts sabeu, pot passar que, independentment de la nostra disposició, determinades situacions, experiències o factors arribessin a condicionar negativament el vincle que tenim amb el nostre resident. La conversació s’endureix i la tensió augmenta. L’ús d’habilitats de comunicació efectiva es torna una necessitat imperant per gestionar i reconduir una situació que, de no tractar-se, pot acabar frustrant a les parts i enrocar-se en una dinàmica contraproduent.
En aquest taller aprendrem assertivitat, emprant tècniques de simulació per entrenar aquesta habilitat i crearem un espai de debat temàtic ambientat en l’entorn mafiós de la Cosa Nostra, on la lleialtat a la família és el més important.
Us animeu? Els Corleone us esperen!.