El Servei d’Emergències de les Illes Balears, SEIB 112, ha desviat el 2013 gairebé 157.000 telefonades amb una nova eina ja incorporada l’any 2012 al sistema d’operacions: es tracta d’una aplicació informàtica que permet desviar les telefonades que es consideren no procedents i evitar, així, que l’operador els hagi de dedicar temps i que la telefonada ocupi la línia per davant d’altres usuaris que es poden trobar amb una emergència real i han d’esperar.
El gestor telefònic, quan despenja el telèfon i detecta que la telefonada està relacionada amb una broma o que es tracta d’una marcació errònia o que és una cridada espontània que produeix la xarxa, prem un botó que, automàticament, la desvia a un sistema de resposta automatitzada i l’arxiva. D’aquesta manera, s’estalvia tot el procediment administratiu que s’ha de fer per registrar cada telefonada i que consisteix en l’obertura d’una incidència i la complementació d’informació.
El nou botó, que es va posar en marxa de manera pilot a mitjan maig de 2012, durant el 2013 ha desviat un total de 156.995 telefonades no procedents, de les quals 14.950 han estat bromes, 35.376 telefonades produïdes per la xarxa i 106.669 equivocacions o marcacions errònies.
Les dades demostren la utilitat d’aquesta aplicació, ja que el sistema ha registrat el darrer any una mitjana diària, segons el mes, d’entre 313 (novembre de 2013) i 528 (juliol de 2013) telefonades no procedents.
Segons càlculs estimatius del SEIB112, la nova aplicació ha permès als operadors telefònics de l’112 estalviar en un any 26 dies de feina (623 hores) per atendre telefonades d’aquest tipus. Els mateixos càlculs permeten arribar a la conclusió que els telefonistes haurien perdut 100 hores en tasques administratives per atendre bromes, unes 415 hores en la feina de registre de telefonades que han entrat al SEIB 112 per errors de marcació i 108 hores en gestió administrativa per telefonades produïdes per la xarxa. Amb la nova aplicació, aquest temps s’estalvia i està disponible per atendre emergències i incidències reals.
Des de l’112 es recomana als ciutadans l’ús responsable d’aquest número de telèfon, ja que tot i que és gratuït, es tracta d’un servei per atendre emergències i urgències, que en alguns casos poden ser vitals.