19 Conselleria de Treball i Formació

 

Les actuacions prioritàries que durà a terme la Conselleria de Treball i Formació per l'exercici pressupostari 2007 seran les següents:

- Promoure l'ocupació, mitjançant:

· Accions destinades a combatre la desocupació de joves, dones i desocupats de llarga durada.

· Formació continua i ocupacional.

· Fomentar un mercat laboral obert a tothom.

· Potenciar les polítiques actives.

· Fomentar llocs de treball estables.

· Integració de col·lectius preferents d'acord amb l'estratègia de la Unió Europea, el Pla Nacional i el Pla d'Ocupació de les Illes Balears, en rics d'exclusió social,.

- Millorar l'ocupació existent a les Illes Balears.

- Reducció de sinistralitat laboral

- Evitar la conflictivitat laboral.

- Construcció d'un centre nacional de formació ocupacional de la mar

I totes aquelles altres accions necessàries durant el 2007 destinades a aconseguir el ple ocupacional.

D'altra banda, la Conselleria de Treball i Formació també potenciarà, actuacions transversals amb les conselleries competents en matèria d'exclusió social. El Govern de les Illes Balears, que te una sensibilitat especial per aquests col·lectius que necessiten d'una atenció específica, col·laborarà directament amb els organitzacions sense ànim de lucre que actuen en aquest àmbit, executarà accions amb els agents socials per facilitar l'accés al treball d'aquests col·lectius i promourà un programa específic per els persones que tenen dificultats especials per accedir al mercat laboral.

Per dur a terme aquestes accions te el seu pressupost estructurat de la següent manera:

- Secretaria General

- Direcció i Serveis Generals

- Estudis i Programes Laborals

- Direcció General de Treball

- Ocupació i inserció laboral específics

- Gestió de les relacions laborals

- Direcció General de Formació

- Accions formatives

- Innovacions formatives

- Direcció General de Salut Laboral

- Salut i prevenció de rics laborals

 

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), un organisme autònom amb personalitat jurídica pròpia, adscrit a la Conselleria de Treball i Formació, el qual complementa la visió d'aquests pressupost a traves de la secció 76.

D'altra banda, la Conselleria de Treball i Formació compta amb la seva pròpia estructura i equip funcionarial i laboral, el qual a partir del 2007 estarà ubicat en un mateix edifici, la qual cosa suposarà:

- Millorar la racionalització de l'espai existent.

- Millora dels serveis que es presten al ciutadà

- Estalvi despesa corrent

La Conselleria de Treball i Formació també compta amb la cooperació de les entitats públiques (Consells Insulars, Mancomunitats, Ajuntament, Universitats), els agents socials i amb altres entitats i associacions, mitjançant pactes locals i contractes-programa per executar polítiques actives d'ocupació.

L'any 2005 es va aprovar per Acord de Consell de Govern, el Pla d'Ocupació, consensuat amb la majoria d'agents socials de les Illes Balears, el qual articula les eines necessàries per aconseguir una ocupació estable i de qualitat.

En aquest Pla d'Ocupació es troben recollits els eixos fonamentals de la política del Govern en l'àmbit socio-laboral, com són:

- L'ocupació i inserció laboral

- La formació integral

- El foment de l'economia productiva

- Millores en el sistema públic de protecció social

- Participació institucional dels agents socials en el seguiment del pacte

Serà també una prioritat continuar potenciat la interlocució social, de manera que qualsevol mesura que s'adopti ha de venir precedida per un intens diàleg amb els agents socials, així com el Consell General Professional i el Consell Balear de Salut Laboral, que són eines de participació social que tenen un paper actiu dins la política laboral.

Donada la reestructuració de la Conselleria, per la qual varen quedar adscrits al SOIB la formació ocupacional dirigida als treballadors amb atur, la Direcció General de Formació continuarà gestionant i desenvolupant els programes de formació professional contínua, els quals van dirigits a treballadors en actiu.

En aquest camp, seran objectius bàsics:

- Desenvolupament del pla integral de formació

- Impulsar la participació territorial a la gestió formativa

- Prioritzar els Col·lectius desfavorits o en risc d'exclusió social

- Fomentar la igualtat entre homes i dones

- Fomentar la informació de les accions formatives

- Desenvolupar i fomentar la formació contínua a la nostra comunitat

Seran també uns objectius específics, per l'exercici 2007, continuar amb els accions encaminades a la creació d'un centre nacional de formació ocupacional de la mar, donada la situació geogràfica de les Illes Balears.

En matèria de Salut Laboral, dintre la nova reestructuració, cal esmentar la Direcció General de Salut Laboral, amb funcions bàsiques de gestió de la política de seguretat i salut laboral a les Illes Balears, i d'execució i promoció de totes les mesures necessàries per elevar el nivell de seguretat i salut dels treballadors en la seva activitat laboral. Es mantenen les sigles de l'ISLIB, però com a Iniciatives de Salut Laboral.

Dins aquest camp, un dels objectius principals per l'exercici pressupostari del 2007 serà la reducció de la sinistralitat laboral, per la qual cosa s'han potenciat els pressuposts de la nova direcció general, respecte als que s'havien adjudicat a l'extingit Institut de Salut Laboral per anys anteriors.

L'eina fonamental sobre la qual es treballarà serà el Pla d'Actuació per a la Millora de les Condicions de Treball en les Illes Balears, subscrit per unanimitat entre l'administració i agents socials en el Ple de Consell de Salut Laboral de dia 26 de juliol de 2004.

Per últim, contínua el centre d'Estudis i Programes laborals, com a òrgan desconcentrat sense personalitat jurídica pròpia, adscrit a la Conselleria de Treball i Formació, i que te com a finalitat gestionar la recopilació i obtenció de les principals dades socio-laborals de les Illes Balears, profunditzant en l'estudi i investigació de les característiques de l'ocupació i l'atur i la resta d'aspectes relacionats amb el mercat laboral, com costos de treball, accidents laborals, conflictes, condicions i qualitat de vida en el treball, formació professional i inserció laboral, seguretat i higiene en el treball, tot i això elaborant programes que afavoreixin i incentivin el treball i la millora de la seva qualitat.

Totes aquestes actuacions exposades, que tenen com a premissa fonamental la plena ocupació, la millora de la qualitat i productivitat de treball, el reforçament de la cohesió i inclusió social i la millora en la formació continua, es duran a terme a traves dels centres gestors que formen part de la Conselleria de Treball i Formació.

Finalment, esmentar que aquests pressuposts no contemplen el nou programa operatiu del Fons Social Europeu, 2007-2013, ja que en el moment de la seva confecció continuava pendent d'aprovació.

Aquest pressuposts s'han elaborat sobre la base dels objectius estratègics de la Conselleria de Treball i Formació, considerant la necessària disciplina en la gestió dels recursos disponibles, la seva eficiència i la priorització dels seus objectius.

 

 

Relació programes secció

SECCIÓ

C.GESTOR

Programa

19

Conselleria de Treball i Formació

191

SG Conselleria de Treball i Formació

315A

Direcció i serveis generals de Treball i Formació

192

DG de Treball

322A

Ocupació i inserció laboral específics

322B

Gestió de les relacions laborals

193

DG de Formació

324A

Pla integral de formació per a l'ocupació

194

DG de Salut Laboral

315B

Salut i prevenció de riscs laborals

315A.Direcció i serveis generals de Treball i Formació

 

D'acord amb l'establert a l'article 14 de la llei 3/2003 de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Secretaria General té com a funcions, entre d'altres, informar sobre els projectes de disposicions generals tramitats per la conselleria; elaborar l'avantprojecte de l'estat de despeses i de l'estimació d'ingressos de manera coordinada amb els directors generals; exercir, d'acord amb les directrius fixades pel conseller, del control de l'eficàcia i l'eficiència dels òrgans i les unitats administratives de la conselleria; gestionar els recursos humans i el registre general ; i l'assessorament jurídic i lingüístic.

Es gestionaran, des de la Secretaria General, tots els expedients de despesa de les distintes direccions generals que integren la Conselleria de Treball i Formació, així com la tramitació i en el seu cas l'elaboració de tota la normativa jurídica necessària que s'hagi de desenvolupar durant l'exercici 2007.

També l'hi correspon la gestió del pressupost de la Conselleria de Treball i Formació per l'exercici 2007 i més concretament el que li ve assignat en el subprograma 315A01, de serveis generals de la conselleria, i el subprograma 315A02, denominat "estudis i programes laborals".

En aquest sentit, la Secretaria General gestionarà les nòmines corresponents al personal funcionari i laboral adscrit a la Conselleria, així com la tramitació de les despeses corrents, com són, el manteniment d'edificis, maquinària, arrendaments, material ordinari inventariable i no inventariable, neteja, atencions protocol·làries, estudis i treballs tècnics i les altres que siguin imputables al capítol II de la S.G. Igualment durà a terme les inversions de capital necessàries, tant de reposició com d'obra nova, per tal de mantenir els seus edificis, mobiliari i material informàtic en bon estat, i aquelles altres que siguin necessàries per prestar un adequat servei, tant al ciutadà com al propi personal de la conselleria.

En quant a inversions de capital en Edificis i contruccions, atès que la Secretaria General gestiona els serveis comuns de la Conselleria i que en la actualitat ens trobam amb dues Direccions generals ubicades en unes dependències, en règim de lloguer, distintes a la del edifici principal de la conselleria, la qual cosa dificulta l'operativitat amb els serveis generals i amb l'administrat, s'ha considerat adient la construcció d'un bloc annexe a l'edifici principal a fi de poder ubicar aquestes dues direccions generals i d'aquesta manera conseguir:

- una millor racionalització de l'espai existent

- millor servei per part de l'administració pública al ciutadà

- estalvi econòmic en despesa corrent

En cuant al la gestió dels Projectes d'Inversió, continuaran els denominats "Divulgació dels serveis nous de la Conselleria" i "Suport al seguiment econòmic i tècnic pedagògic de les accions que desenvolupen la conselleria de Treball i Formació i el SOIB en matèria de formació, orientació i foment de l'ocupació". Pel que fa a aquest darrer projecte d'inversió, s'han incluit noves lines de subvenció com per exemple el FORCEM, donant així la Secretaria General suport al seguiment ecnòmic i pedagògic de totes les lines de subvenció de la Conselleria de Treball i Formació i gran part de les del SOIB.

Igualment, i d'acord amb les seves funcions, la secretaria general vetllarà per la seguretat de la conselleria mitjançant la contractació amb una empresa que, entre d'altres funcions, s'encarregui de la vigilància i control d'accés de personal extern als edificis que pertanyen a la Conselleria de Treball i Formació.

Així mateix, continuarà amb un nou projecte iniciat al any 2006 consistent en el funcionament del servei de atenció telefònica al ciutadà, amb el que es pretén ampliar i millorar el nivell de servei d'informació dirigit al ciutadà. Els objectius d'aquesta intervenció son els següents:

- Millorar la percepció del ciutadà respecte a l'atenció que dona la conselleria.

- Millorar la qualitat del servei telefònic que es presta actualment.

- Formar un equip tècnic que pugui donar informació relativa a totes les actuacions que es realitzen a la Conselleria de Treball i Formació (convocatòris, cursos de formació, ocupació.).

- Atendre totes les cridades telefòniques entrants.

- Resoldre peticions del ciutadà.

- Obtenir una base de dades relativa a les peticions que es realitzen.

- Millorar la imatge corporativa de la Conselleria.

- Incrementar la plantilla existent d'atenció telefònica d'una a tres persones, un coordinador i un director tècnic.

També gestionarà les contractacions laborals, tant eventuals com per obra o servei, que siguin necessàries per poder atendre i cobrir tots els objectius prevists per a l'exercici 2007 així com la cobertura de les places de funcionari que ens queden vacants i coordinarà, sota la direcció superior del conseller, les distintes direccions generals de la conselleria, així com el Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

Pel que fa al subprograma 315A02, aquest serà gestionat, de forma coordinada, entre el Director del Centre d'Estudis i Programes Laborals i la secretaria general de la conselleria de treball i formació, gestionarà l'esmentat programa pressupostari, amb la finalitat de recopilar informació i obtenció de dades relatives a l'àrea laboral, ocupació, atur, formació i la resta d'aspectes relacionats amb el mercat laboral.

Es confeccionaran estadístiques a fi d'obtenir la informació necessària per fer front a les mancances laborals de la nostra Comunitat.

Es realitzaran informes, estudis i diagnòstics socio-laborals amb la finalitat de conèixer i divulgar els aspectes relacionats amb el mercat laboral de les Illes Balears, com ara costs de treball, accidents laborals, conflictes, condicions i qualitat de vida en el treball, formació professional i inserció laboral, seguretat i higiene en el treball

També s'elaboraran convenis de col·laboració entre la Conselleria de Treball i altres Administracions Públiques, entitats i agents socials i patronals, per al compliment de les funcions pròpies del centre.

Es proporcionarà orientació i suport informatiu a les distintes direccions generals de la Conselleria de Treball i Formació i al Servei d'Ocupació de les Illes Balears per a la presa d'aquelles decisions que siguin de la seva competència.

S'elaboraran programes descriptius i de control general i sectorial de la realitat laboral que permetin dur a terme l'adopció d'actuacions preventives.

Es gestionarà la línia de subvencions denominada "Estudis i campanyes de promoció", que té com a finalitat subvencionar a corporacions locals i entitats dependents d' una administració local per tal de finançar les despeses dels estudis i informes que tinguin per objecte conèixer les possibilitats de desenvolupament i implantació d'empreses en el seu territori.

 

Objectius i activitats

SECCIÓ

19

Conselleria de Treball i Formació

Programa

315A

Direcció i serveis generals de Treball i Formació

Objectiu

01

Augmentar el nivell d'eficàcia i celeritat en la tramitació administrativa

Activitat

1

Subministrar a l'administrat la informació i la assistència adequades en les seves relacions amb la conselleria

Activitat

2

Innovació i desenvolupament de les tasques administratives

Activitat

3

Seguiment i control de les activitats dels diferents departaments de la conselleria

Activitat

4

Col·laborar en la consecució dels objectius dels departaments

Activitat

5

Elaboració de propostes de resolució de recursos d'alçada i de reposició

Activitat

6

Execució del pla integral de gestió informàtica

Activitat

7

Gestió de personal funcionari i laboral

Activitat

8

Contractació administrativa

Activitat

9

Registre i arxiu

Activitat

10

Coordinació i supervisió del personal que assisteix en representació de la conselleria a comissions, grups de treball i reunions

Objectiu

02

Millorar la gestió econòmica

Activitat

1

Gestió dels pressuposts d'ingressos i despeses de la conselleria

Activitat

2

Control dels projectes europeus

Activitat

3

Innovació i desenvolupament de la gestió econòmica

Objectiu

03

Estimular i millorar la comunicació i les relacions de la conselleria tant a nivell intern com extern

Activitat

1

Execució del pla de comunicació de la conselleria

Activitat

2

Disseny de campanyes de sensibilització i divulgació

Activitat

3

Atenció telefònica al ciutadà

Objectiu

04

Col·laborar en la consecució i consolidació dels objectius del SOIB

Objectiu

05

Gestió, manteniment i custòdia del Patrimoni

Activitat

1

Supervisió i control del contracte del servei de seguretat

Activitat

2

Supervisió i control del contracte del servei de neteja

Activitat

3

Supervisió i control de les activitats de manteniment i reparació d'edificis, maquinària i mobiliari

Activitat

4

Ampliació de la seu de la conselleria

Objectiu

06

Elaboració d'estudis i anàlisis socio-laborals

Activitat

1

Recopilació d'informació

Activitat

2

Obtenció de dades relatives a l'àrea laboral

Activitat

3

Obtenció de dades relatives a l'atur

Activitat

4

Obtenció de dades relatives a l'ocupació i a la resta d'aspectes relacionats amb el mercat laboral

Objectiu

07

Informació en matèria socio-laboral

Activitat

1

Elaboració d'un informe anual del mercat laboral de les Illes Balears

Activitat

2

Elaboració de mapes, detallant les necessitats i limitacions que puguin existir en els àmbits territorials i sectorials

Activitat

3

Elaboració trimestral d'un informe sobre les distintes àrees del mercat laboral de les Illes Balears

Objectiu

08

Elaboració d'estadístiques

Activitat

1

Confecció de les estadístiques, rebent, tramitant, registrant, avaluant i gestionant les dades recopilades sobre el mercat laboral

Activitat

2

Realització d'aquelles estadístiques relatives als indicadors laborals que siguin encarregats al centre d'estudis i programes

Activitat

3

Publicació d'un butlletí de conjuntura dels resultats estadístics obtinguts pel centre

315B.Salut i prevenció de riscs laborals

 

Les línies de actuació de la Direcció General de Salut Laboral se acomoden a l' acordat amb les agents socials en juliol de 2.006 i que hi figuren en el denominat Pla para la Actuació i Millora de les Condicions de Treball en les Illes Balears, pla que té un marc temporal d' aplicació fins el 2.007, i que, sense cap dubte, serà modificat parcialment al llarg de la seva vigència una vegada es pacti, amb àmbit superior, la Estratègia Espanyola de Seguretat i Salut.

El contingut d'aquest Pla es tradueix en actuacions genèriques (vàlides per tots les sectors) i altres específiques pel sector de la construcció i el sector hoteler, per tractar-se d' activitats que concentren mes accidentes, en numero o en gravetat. Amb aquest pla, a diferencia dels predecessors, es més concret y, per tantes, pretén abarcar el major nombre d'accions preventives a desenvolupar tant per la pròpia administració com pels agents socials i entitats relacionades, directa o indirectament, amb la necessària política de prevenció; dites accions no tan sol contemplen accions de caràcter material sinó, cada vegada amb major enfadis, accions de naturalesa gestora i complementàries de aquesta (recurs preventius i coordinació d'activitats preventives)..

Totes aquestes mesures pretenen dos objectius concrets i bàsics:

- la millora de las condicions de treball en tots les postes de feina, de forma que els mateixos no constitueixen un risc afegit als propis de la activitat, fent que aquella s'acomodi, permanentment, al disposat en l'ordenament vigent i a les guies tècniques d'acompanyament..

- la disminució sostinguda de les xifres de sinistralitat en la CAIB, per sectors, per tipologia de la gravetat, per sexes, etc., es a dir, perseguint el necessari benefici social-individual o col·lectiu- que comporta l'existència d'una tasca realitzada en condicions..

En aquest sentit, la actuació de la DGSL ha de comprendre diverses vies de actuació:

- promoure el compliment efectiu del ordenament preventiu, cercant contínuament la introducció o millora de la política preventiva, tal i com significa la llei 31/95,

- promoure i controlar l'aplicació de l'article 16 de la llei 31/95 amb la intenció de que totes les empreses que desenvolupen la seva activitat a la CAIB tinguin un pla de prevenció de riscs adequats a les seves característiques.

- Introduir entre les empreses de la CAIB la necessitat de comptar amb recursos preventius en totes aquelles activitats en les que els riscs, propis o generats com a conseqüència de la interconcurrència d'activitats i empreses en lloc de feina, pugin revestir les característiques de gravetat que la llei assenyala

- Introduir entre les empreses de la CAIB la necessitat de coordinar les activitats preventives, això en aplicació del Real Decret 171/2005 que desenvolupa l'article 24 de la llei 31/95, en la versió donada per la llei 54/2004.

- sancionar els incompliments del referit ordenament mitjançant les activitats de requeriment, sanció i paralització de activitats il·legals.

- Perfeccionar la professionalitat de tècnics propis (inspectors de treball inclosos) i aquells que pertanyen a serveis de prevenció aliens o mancomunats.

- Persistir en l´introducció de una autèntica cultura preventiva en tots els sectors de la societat balear.

 

Objectius i Activitats

El nou Plá d'actuació davant l'accidentabilitat de les Illes Balears, tal i como avançaven anteriorment, mantén les orientacions bàsiques dels seus precedents de tal forma que els grands grups d'actuació són els grans objectius d'aquesta Conselleria.

 

N'obstant, existent impostants modificacions pel que es refereix als sub-apartats dels grands objectius, destacant en tal sentit (como novetats), les següents:

- investigació d'accidents lleus,

- reforçament de les àrees de Psicosociología, Seguritat i Patologia Laboral,

- acomodament de la Direcció General a les noves normes sobre habilitació de tècnics,

- formació per personal dels administracions locals,

- perfeccionament del treball de coordinadors de prevención i dels recurs preventius.

 

Objectius i activitats

SECCIÓ

19

Conselleria de Treball i Formació

Programa

315B

Salut i prevenció de riscs laborals

Objectiu

01

Millorar la qualitat de l'ocupació com a factor reductor de la sinistralitat

Activitat

1

Promoure polítiques d'estímul a la contractació indefinida amb prevalència sobre la contractació eventual

Objectiu

02

Aconseguir una reducció sostinguda dels índexs generals de sinistralitat

Activitat

1

Mantenir la tasca de seguiment d'empreses amb major sinistralitat

Activitat

2

Realitzar campanyes de prevenció d'accidents laborals mitjançantels mitjans de comunicació

Activitat

3

Actualitzar el programa dirigit a la prevenció dels accidents mortals, molt greus, greus, lleus i initinere basat en la seva investigació, seguiment i control

Activitat

4

Implicar activament als serveis de previó en els programes de reducció de la sinistralitat

Objectiu

03

Millorar el coneixement sobre la prevalència de l'exposició al risc i els danys derivats

Activitat

1

Promoure millora actuacions dels serveis de prevenció en relacióals plans de prevenció de les empreses contractades

Activitat

2

Continuar col.·laborant amb la conselleria de Sanitat i Consum afi de contribuir a una millor i més adecuada labor de l'equip de Medicina del treball de la Direcció General de Salut Laboral

Objectiu

04

Establir mecanismes que garanteixin una igualtat de tractament per als col·lectius de treballadors que mereixen atenció especial

Activitat

1

Promoure la formació e informació preventives dirigides als immigrants

Activitat

2

Consideració de les peculiaritats relacionades amb la feina de les dones i la conciliació entre treball i vida familiar

Activitat

3

Promoure la formació e informació preventives dirigides als joves

Activitat

4

Promoure la formació e informació preventives dirigides als discapacitats

Objectiu

05

Augmentar la capacitat de intervenció institucional per reorientar l'acció preventiva

Activitat

1

Indicidir en la formació del personal técnic afecte a l'àrea preventiva de la Conselleria de Treball i Formació, especialment en quant a les noves normes d'habilitació de tècnics

Activitat

2

Coordinar l'activitat preventiva amb altres conselleries

Activitat

3

Reforçament de les àrees de psicosociologia, seguretat i patologia laboral

Objectiu

06

Millorar el compliment per part de les administracions públiques de les seves obligacions preventives en relació als seus pròpis treballadors

Activitat

1

Promoure difusió polítiques en matèria de salut laboral entre els treballadors de l'administració autònomica

Activitat

2

Coordinació d'activitats preventives amb contractistes i subcontractistes que realizen activitats per a l'administració autonòmica

Activitat

3

Formació del personal de les administracions locals

Objectiu

07

Impulsar la negociació col·lectiva en matèria de salut laboral

Activitat

1

Assessorar el compromís dels agents socials per a l'introducció de clàusules de Salut Laboral en la negociació colectiva en l'àmbit de les Illes Balears

Activitat

2

Promoure el compromís dels agents socials per a l'introducció declàusules de Salut Laboral en la negociació colectiva en l'àmbit de les Illes Balears

Objectiu

08

Millorar la implicació dels agents socials en l'impúls de polítiques actives en matèria de prevenció

Activitat

1

Impulsar l'elecció de delegats de prevenció en les empreses

Activitat

2

Mantenir el compromís de implicació dels agents socials en els plans de reducció de la sinistralitat

Objectiu

09

Orientar l'activitat dels serveis de prevenció aliens cap a la promoció de la gestió integrada de la prevenció en les empreses

Activitat

1

Assessorament a les empreses per part dels serveis de prevenció per a l'aplicació, entre altres, de criteris de prevenció integrada

Objectiu

10

Millorar l'adequació de la formació preventiva a les necessitatsd'empresaris i treballadors

Activitat

1

Acordar entre les associacions representatives d'empreses i treballadors un estudi de les seves necessitats en matèria de formaciói la metodologia amb la que es durà a terme

Activitat

2

Evaluar la qualitat de la formació impartida pels serveis de prevenció

Objectiu

11

Millorar l'oferta formativa en general en matèria de formació

Activitat

1

Fomentar el rol de la Universitat en la definició dels continguts i la qualitat de la formació de postgrau en matèria de salut i seguretat al treball

Activitat

2

Promoure la implantació de continguts preventius en l'ensenyança obligatòria i en la formació professional

Objectiu

12

Pla d'actuació en el sector d'hoteleria, restauració i sales de festa de les Illes Balears

Activitat

1

Conèixer la realitat del sector en relació a les situacions de rics de lesions osteomusculars, i exercicir actuacions per a la seva eliminació

Activitat

2

Augmentar la sensibilització del sector quant a prevenció dels accidents i malalties mes comuns en el sector

Activitat

3

Desenvolupar una formació específica pel sector

Objectiu

13

Pla estratègic de salut laboral en el sector de la construcció de les Illes Balears

Activitat

1

Reduïr de forma substancial la incidència dels accidents més prevalents en el sector

Activitat

2

Millorar l'organització de la prevenció i la seva integració en la gestió de les activitats de construcció

Activitat

3

Promoure plans integrals de formació en seguretat i salut adaptats a aquest sector

Activitat

4

Augmentar la impliació dels agents socials en la prevenció de riscs laborals en el sector

Activitat

5

Perfeccionament del treball de coordinardors de prevenció i de recursos preventius

322A.Ocupació i inserció laboral específics

 

Memòria

Objectiu 01: Ocupació i inserció laboral específics

En l'any 2005 es va signar el Pla d'Ocupació de les Illes Balears pel Govern i els agents socials en el qual es contemplen directrius dirigides a l'establiment de mesures actives a favor dels desocupats i de les persones inactives, així com al potenciament de l'esperit d'empresa i promoció de la creació d'empreses i la promoció de la integració de persones desfavorides al mercat laboral. Al mateix temps, s'hi estableixen línies mestres estratègiques en què s'han d'inscriure les polítiques actives d'ocupació que passen per la creació de feina estable per garantir la inserció laboral i uns nivells mínims d'equilibri al mercat laboral i de confiança per a empresaris i treballadors a través de programes que fomentin la contractació de persones discapacitades, programes que fomentin la creació d'empreses o programes dirigits a aconseguir la conciliació de la vida professional i familiar.

En definitiva, es tracta d'utilitzar programes d'ajuts a la contractació, partint de l'objectiu de fomentar la feina per compte propi, l'economia social i, també, de la necessitat d'adoptar un conjunt de polítiques coherents que facilitin la possibilitat de crear nous llocs de feina vinculats als anomenats nous jaciments d'ocupació, d'integrar els col·lectius amb dificultat per accedir i mantenir-se en el mercat laboral, prioritzant l'ocupació de qualitat, protegint i reduint la desocupació i millorant l'ocupació de les persones desocupades.

Activitat 01.01: Ajuts a la contractació. Les prioritats d'actuació se centraran en millorar la capacitat d'inserció professional, en la línia de generar noves ocupacions més qualificades, diversificades i estables:

* Combatre la desocupació de col·lectius específics (fonamentalment dones, joves i desocupats de llarga durada), integrant-los de manera estable en el mercat laboral.

* Fer efectiu el creixement de les polítiques actives i les mesures plurals de formació i adaptació estable en els llocs de feina, mantenint i millorant les polítiques positives necessàries.

* Promoure un mercat laboral obert a tothom, amb especial atenció a les necessitats de persones amb discapacitat i a altres grups i individus desfavorits o en situació d'exclusió.

* Desplegar les ordres precises per establir els procediments de concessió de subvencions dirigides a crear ocupació i fomentar l'economia productiva.

* Regular els incentius dirigits a:

- fomentar l'autoocupació,

- fomentar l'economia social (cooperatives, societats laborals),

- fomentar la integració laboral de persones amb discapacitat a través dels programes següents:

- Integració laboral de persones discapacitades en centres especials d'ocupació

- Manteniment de llocs de treball de persones amb discapacitat en centres especials d'ocupació

- Finançament dels costs salarials del personal de les unitats de suport a l'activitat professional en centres espeicals d'ocupació.

- Foment de la integració laboral de persones amb discapacitat per mitjà del treball autònom.

- Trànsit persones amb discapacitatocupades en centres especials d'ocupació a empreses del mercat ordinari de treball a través dels enclavaments laborals.

- Contractació de persones amb discapacitat per empreses de mercat ordinari de treball.

- fomentar i desenvolupar nous jaciments d'ocupació,

- fomentar les iniciatives empresarials I+E

- fomentar l'autoocupació de persones perceptores dela prestació per desocupació en la modalitat de pagament únic mitjançant el finançament de les quotes a la Seguretat Social.

- Ajuts previs a la jubilació ordin`pria en el sistema de la Seguretat Social a treballadors afectats per processos de reestructuració d'empreses.

Activitat 01.02: Suport a la conciliació de la vida laboral i familiar. Atesa la incorporació massiva de la dona al mercat de treball, resulta necessària la col·laboració pública a l'objecte de complir el mandat constitucional de no discriminació per raó de sexe i donar resposta a la necessitat de repartir proporcionalment les tasques domèstiques i les responsabilitats familiars per aconseguir eliminar obstacles d'accés a la feina, la permanència en la mateixa i el desenvolupament professional, així com, essencialment, la plena igualtat entre homes i dones,

En aquest sentit, la Direcció General de Treball fomentarà que els treballadors i treballadores puguin participar de la vida familiar, fent camí per a la igualtat d'oportunitats entre homes i dones i facilitant que uns i altres puguin participar en la cura dels fills des del moment del naixement o de la incorporació a la família, a través d'ajuts als treballadors i treballadores que facin ús del dret a reducció de jornada per a la cura de familiars en els termes prevists legalment.

 

Objectius i activitats

SECCIÓ

19

Conselleria de Treball i Formació

Programa

322A

Ocupació i inserció laboral específics

Objectiu

01

Pla per a l'ocupació i la inserció laboral

Activitat

1

Ajuts a la contractació

Activitat

2

Suport a la conciliació de la vida laboral i familiar

322B.Gestió de les relacions laborals

 

Memòria

 

Objectiu 01: administrar i gestionar les relacions laborals

La Direcció General de Treball té com a objectiu, l' administració i gestió de les relacions laborals. La seva estructura és la següent:

- Departament de Relacions Laborals,

- Servei de Sancions,

- Secció d' Ordenació Laboral,

- Secció de Subvencions

- Secció de Registre de cooperatives i societats laborals

- Registre d'associacions empresarials i sindicals

- Registre d'eleccions sindicals

Aquesta estructura té per objecte dur a terme les tasques específiques d'ordenació i desenvolupament de les relacions laborals, les activitats administratives d'inscripció i certificació dels actes que han de tenir accés als diversos Registres, a més de les tasques pròpies del foment de la participació dels agents socials i econòmics en els assumptes de la seva competència a través del foment de la seva activitat, així com realitzar el control de legalitat que com a autoritat laboral li correspon.

Des de l'any 2005, arran del II Acord Interprofessional sobre la renovació i potenciació del Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), les tasques pròpies d'arbitratge i mediació es duen a terme a través del sistema d'autocomposició de les parts en conflicte a través de la Fundació TAMIB, el protectorat de la qual exerceix la Conselleria de Treball i Formació.

Activitat 01. 01: Administrar les relacions laborals

Desenvolupar les accions que facilitin al Parlament de les Illes Balears, al Consell Econòmic i Social, i al conjunt dels agents que operin en el mercat laboral, la informació que possibiliti un millor tractament i coneixement de les actuacions de l'administració laboral en allò referent a:

- subvencions per al foment de l'ocupació i la iniciativa empresarial, la conciliació de la vida laboral i familiar, i la participació dels agents socials

- sancions en matèria laboral,

- expedients de regulació d'ocupació,

- obertura de centres de treball,

- registre de convenis col·lectius,

- registre d'empreses de treball temporal,

- registre de cooperatives i societats laborals,

- registre d'associacions,

- registre d'eleccions sindicals,

- estadístiques de competència de la Direcció General de Treball.

Activitat 01. 02: Arbitratge i mediació:

El Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB,) des que va començar la seva activitat i any rere any, va anar ampliant el nombre d'adhesions voluntàries (principalment, a través de les clàusules establertes en els convenis col·lectius) i competències, tant en l'àmbit funcional com territorial.Aquestes dues circumstàncies van provocar un augment molt considerable en el nombre d'assumptes en què ha mediat.

Aquest augment natural en el nombre d'expedients tramitats, que s'ha produït bàsicament a causa de la consolidació del mateix Tribunal, va provocar que les competències funcionals s'incrementassin a través del temps i que les delegacions d'Eivissa i Formentera i Menorca ampliassin els períodes d'atenció.

D'aquesta manera s'ha anat potenciant l'ús del servei prestat pel TAMIB, el qual, des de l'any 2005 actua com a òrgan de conciliació prèvia a la via judicial prevista en l'article 63 de la Llei de procediment laboral tant en conflictes individuals com col·lectius substituint la instància administrativa, de manera que mitjançant un acord interprofessional entre els agents socials més representatius tot conflicte laboral que es plantegi a l'àmbit de les Illes Balears s'ha de resoldre a través del TAMIB.

A més, seguint la línia de millorar l'atenció a agents socials i econòmics es volen donar nous serveis d'assessorament tècnic en la negociació col·lectiva, en la línia d'afavorir la interlocució social i consolidar el TAMIB com a òrgan de trobada entre agents socials i econòmics i d'aquests amb experts en matèria de relacions laborals.

Activitat 01. 03: Ajut institucional als agents socials.

El desenvolupament de les Illes Balears s'ha de produir en un marc econòmic i social favorable. Per crear aquestes condicions, és essencial implicar els agents socials, perquè puguin exercir la representació institucional que l'ordenament jurídic vigent els atribueix en cada cas.

Aquesta aspiració de participació institucional constitueix un factor de primer ordre en la consecució d'un major grau de cohesió i vertebració social. En aquest sentit, l'impuls i el desenvolupament de la participació social a través de la promoció i el finançament adequats de les organitzacions socials de la nostra comunitat, s'efectuarà seguint criteris d'objectivitat, representativitat i publicitat amb una partida pressupostària específica.

Activitat 01.04: Reforçar l'actuació de control i de seguiment en acompliment de la legislació laboral a través de la coordinació de l'activitat inspectora dels distints àmbits de l'Administració.

L'Acord entre l'Administració General de l'Estat i la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB de 05.08.2000) possibilita, a través de la Comissió Territorial de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, el control i el seguiment adequat del compliment de la legislació social en matèria de relacions laborals individuals i col·lectives, en matèria de drets d'informació i consulta dels treballadors en les empreses, en matèria d'ocupació i en matèria d'empreses de treball temporal i empreses usuàries.

 

 

Objectius i activitats

SECCIÓ

19

Conselleria de Treball i Formació

Programa

322B

Gestió de les relacions laborals

Objectiu

01

Administrar i gestionar les relacions laborals

Activitat

1

Administrar les relacions laborals

Activitat

2

Arbitratge i mediació

Activitat

3

Ajut institucional als agents socials

Activitat

4

Reforçar l'actuació de control i seguiment en acompliment de la legislació en matèria de relacions laborals, a través de la coordinació de l'activitat inspectora dels distints àmbits de l'Administració

324A.Pla integral de formació per a l'ocupació

 

Donada la reestructuració de la Conselleria de Treball i Formació, la direcció general de Formació desenvolupa com a tasca fonamental els programes de formació professional contínua dirigits a treballadors en actiu. No obstant segueix desenvolupant un paper important en l'execució i sobretot en la coordinació de l'execució, de l'Objectiu 3 del Fons Social Europeu i s'encarrega de l'execució d'aquells programes innovadors que es duen a terme principalment en el marc de les iniciatives comunitàries europees.

El programa 324A, de la Direcció General de Formació compren 2 subprogrames:

1.- Accions formatives: Objectiu 3 del FSE, fons propis i formació contínua transferida (324A01)

2.- Innovacions formatives: iniciatives europees i programes amb fons propis(324A02)

OBJECTIUS GENERALS DE LA DIRECCIÓ GENERAL DE FORMACIÓ

Desenvolupament del Pla integral de formació per a l'exercici 2007, amb la finalitat d'incidir en la formació contínua del conjunt de la població activa d'aquesta Comunitat, per a la prevenció del risc d'exclusió del mercat laboral, per a l'adaptació als diferents canvis dintre dels entorns de treball que permetin obtenir una ma d'obra qualificada i amb possibilitats de promoció professional, així com millorar les condicions d'estabilitat en el lloc de feina i la capacitació professional i empresarial.

Impulsar la participació territorial a la gestió formativa, generant mecanismes permanents de consulta participació i elaboració de criteris de les entitats locals per aconseguir eficàcia i proximitat en les actuacions.

La consecució de la integració dels diferents subsistemes de formació professional mitjançant el debat de les necessitats de formació professional de la nostra comunitat, que es durà a terme en el Consell de Formació Professional, de manera conjunta amb la Conselleria d'Educació i Cultura i amb tots aquells actors interessats en aquest debat.

El desenvolupament dels projectes aprovats dins de la Iniciativa Europea Equal, com a estratègia per incidir en la lluita contra totes les formes de discriminació i desigualtat que es produeixen dintre del mercat laboral.

En aquest sentit doncs la Direcció General de Formació estableix les vies d'actuació següents:

1.- Desenvolupament de les accions destinades a la millora del mercat laboral i dels recursos humans dins l'Objectiu 3 del Fons Social Europeu; desenvolupament del Pla de l'Objectiu 3 d'acord amb els reglaments de la Unió Europea núm. 1260/1999 de 21 de juny de disposició generals dels Fons Estructurals i 1784/1999, de 12 de juliol relatiu al Fons Social Europeu, amb recursos propis i del FSE, es a dir, cofinançats.

 

2.- Desenvolupament de la formació contínua en la nostra Comunitat amb fons transferits de l'Estat.

3.- Desenvolupament d'altres programes de formació contínua per a la millora de l'ocupació, amb fons propis.

4.- Desenvolupament gestió i seguiment dels projectes aprovats o que s'aprovin en el marc relacionat amb la formació: Iniciativa Comunitària EQUAL i altres programes europeus.

5.- Col·laboració transversal amb altres conselleries del Govern de la CAIB, per al finançament d'accions formatives en matèries de la seva competència..

Objectius i resultats prevists

- Desenvolupament de l'Objectiu 3 de l'FSE programa operatiu 2000-2006

- Desenvolupament de la formació contínua en la nostra Comunitat amb fons transferits de l'Estat

- Posada en marxa d'altres programes formatius amb fons propis

- Desenvolupament de la normativa que doni suport als programes de formació professional contínua i ocupacional

- Iniciativa comunitària Equal i altres programes europeus

- Altres programes amb fons propis

 

 

SUBPROGRAMA 324A01

Accions formatives

DESCRIPCIÓ DEL SUBPROGRAMA

1. Objectiu3 de l'FSE

Ateses les conclusions del Consell Europeu fet a Amsterdam el juny de 1997, i la seva resolució de dia 16 de juny sobre creació d'ocupació, donaren inici a l'aplicació de l'estratègia europea d'ocupació i de les directrius anuals d'ocupació, així com el procés d'establiment de plans nacionals d'acció per a l'ocupació.

Aquesta estratègia política ha conduït a la reforma dels fons estructurals; el Reglament (CE) núm. 1260/1999, del Consell de la Unió Europa de 21 de juny, estableix les disposicions generals dels fons estructurals, i el Reglament (CE) núm. 1784/1999 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de juny relatiu al Fons Social Europeu que incideixin en el paper necessari dels agents socials i concreten la necessitat d'establir plans d'acció per a l'ocupació a nivells territorials, amb participació i presència de les entitats locals juntament amb els agents socials del seus àmbits. Incideixen, a més, amb la participació dels interlocutors en la preparació, el seguiment i l'avaluació de les intervencions, així com en la definició del procés de programació des del moment de la seva concepció fins al beneficiari final, reforçant els itineraris integrats d'inserció.

Amb aquest criteris dels reglamentses va elaborart el pla territorial 2000-2006, en matèria de recursos humans. La Comunitat, dins la seva millora de la cohesió econòmica i social, vol promoure un desenvolupament harmoniós, equilibrat i de futur de les activitats econòmiques, un elevat nivell d'ocupació estable, la igualtat entre homes i dones i un elevat grau de protecció i millora del medi ambient.

El Decret 11/2000 i les normes de desenvolupament posteriors, recullen els criteris establerts en el pla operatiu 2000-2006 i del conjunt de recursos propis destinats a la formació professional ocupacional.

En molts casos les accions que es podran dur a terme amb càrrec a l'Objectiu 3 seran d'estructures i sistemes més que accions purament formatives donat l'exhauriment d'una part important dels fons destinats a aquests tipus d'accions. No obstant seguirà exercint un paper important en l'execució i sobretot en la coordinació de l'execució, de l'Objectiu 3 del Fons Social Europeu

2.- Desenvolupament de la formació contínua en la nostra Comunitat amb fons transferits de l'Estat.

Durant 2007 continuarem amb la convocatòria de part de l'oferta en formació contínua que fins 2004 gestionava l'Estat. Aquest programes rebran el 100% de finançament per la corresponent assignació de fons per a la nostra comunitat que anualment s'estabeix mitjançant la corresponent conferència sectorial. Són part dels programes que es regulen al RD 1046/2003 d'1 d'agost ( BOE de 12 de setembre) que regula el subsistema de formació professional contínua.

3.- Desenvolupament d'altres programes de formació contínua per a la millora de l'ocupació, amb fons propis.

Com a complement a l'Objectiu 3 i als fons que per a la formació contínua es destinen de l'Estat, es fa necessari destinar un important esforç amb fons propis de la Comunitat per a completar els programes que es poden executar amb els anteriors fons i lograr una oferta en formació contínua que no deixi de banda ni als sectors ni col·lectius que necessiten un impuls decidit.

 

SUBPROGRAMA 324A02

Innovacions formatives

Aquest subprograma té per principal objectiu el desenvolupament gestió i seguiment dels projectes aprovats o que s'aprovin en el marc relacionat amb la formació: Iniciativa Comunitària EQUAL i altres programes europeus.

Aquest programa, inclou el desenvolupament de la Iniciativa Equal, la qual està cofinançada pel FSE, pel conjunt de socis de les Agrupacions de Desenvolupament per a l'execució dels projectes aprovats i pel Governde les Illes Balears.

La Iniciativa Equal, que forma part d'una estratègia integrada per a l'ocupació, té per objectiu la lluita contra totes les formes de discriminació i desigualtat que es produeixen en el mercat laboral i, en particular, contra aquelles que es basen en el sexe, la raça, l'origen ètnic, les creences o l'edat.

Els projectes aprovats es desenvolupen mitjançant mecanismes de cooperació entre entitats de diferent natura i des d'una perspectiva de treball transnacional, essent els elements que els defineixen la complementarietat (amb la resta d'actuacions en la matèria), la igualtat d'oportunitats, la innovació i la capacitat de transferència, de manera que les millors solucions aplicades, tinguin una ressonància dintre de les polítiques generals relacionades amb el mercat de treball.

Durant 2005 vàrem començar l'execució dels projectes que aprovats en el marc de la segona convocatòria(Resolució de 18 de març de 2004 de la Unitat Administradora del fons Social Europeu, BOE 76 de 29 de març), execució que continuà durant 2006 i finalitzarà a 2007.

Es preveu dins d'aquest subprograma l'execució d'altres programes formatius amb fons propis,sobretot aquells que suponen una acció directa per part de la Direcció General per a cobrir els buits formatius detectats.

 

Objectius i activitats

SECCIÓ

19

Conselleria de Treball i Formació

Programa

324A

Pla integral de formació per a l'ocupació

Objectiu

01

Desenvolupament de l'Objectiu 3 del FSE, programa operatiu 2000-2006

Activitat

1

Posada en marxa d'accions formatives i complementàries

Activitat

2

Gestió, seguiment i control de les accions esmentades

Objectiu

02

Posada en marxa de la formació contínua amb fons transferits

Activitat

1

Posada en marxa d'accions formatives

Activitat

2

Gestió, seguiment i control de les accions esmentades

Objectiu

03

Impúls d'altres programes amb fons propis

Activitat

1

El·laboració d'un programa propi de formació permanent

Objectiu

04

Iniciativa comunitària Equal

Activitat

1

Desenvolupament programa operatiu iniciativa comunitària Equal

Activitat

2

Execució de projectes aprovats

Objectiu

05

Programes europeus

Activitat

1

Desenvolupament, gestió i seguiment dels projectes aprovats

Objectiu

06

Altres programes amb fons propis

Activitat

1

Execució d'altres accions formatives de forma directa, mitjançant altres conselleries i altres entitats

Objectiu

07

Desenvolupament de la normativa que doni suport als programes de formació professional contínua

Activitat

1

Elaboració i actualització normativa per a l'execució de programes de formació professional contínua