Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Memòria

DIRECCIÓ GENERAL D'OBRES PÚBLIQUES I TRANSPORTS

Dotar a la comunitat autònoma de les millors comunicacions, donant-li cohesió i creant les infrastructures més sostenibles. Aquest és un dels grans propòsits de la Direcció General.

El 4 de setembre de 2004 surt a informació pública el I Pla Director Sectorial de Transports de les Illes Balears. Un Pla integral que possibilitarà el compliment de tots aquest objectius a un horitzó temporal de 8 anys. Per dur això a terme el Pla contempla la creació, per primera vegada, dels consorcis insulars del transport que promouran, planificaran i gestionaran el sistema de transport amb la participació de totes les institucions i procuraran als ciutadans un sistema de transport modern, de qualitat, amb les màximes exigències de puntualitat i connectabilitat. També, especialment, dissuadiran de l'ús del transport privat incentivant al màxim el transport públic.

En aquest punt la millora del transport públic regular de viatgers per carretera es converteix en un objectiu prioritari per a la Direcció General. Així es crea una vertadera política de reordenació dels serveis regulars que inclou com a punts indispensables la intermodalitat, la coordinació d'horaris dels diferents modes de transport públic i la integració tarifària.

Pel que fa al transport terrestre, es continuarà amb la línia d'establir autobusos llançadores que connectin poblacions amb el tren. També es subvencionaran les concessions amb dèficit d'explotació que compleixen adequadament la seva tasca. La renovació de la flota i facilitar la seva accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda és una altra de les línies d'ajuts.

També col·lectius com famílies nombroses, pensionistes i persones majors de 65 anys gaudiran de subvencions de transport. La Direcció General també preveu la gratuïtat del peatge del túnel de Sóller per a determinats col·lectius.

El servei d'inspecció i l'atorgament d'autoritzacions per explotació d'escoles nàutiques, motonàutiques, línies regulars de transport marítim interinsular i de lloguer d'embarcacions d'esplai són altres dels instruments amb els que compta la Conselleria.

Pel que fa al subprograma de xarxes viàries: la Conselleria continuarà amb la tasca d'execució de les obres viàries incloses en el Conveni de Col·laboració amb el Ministeri de Foment en matèria de carreteres. Actuacions emmarcades dins l'encomana de gestió que el conveni té incorporada. Amb aquest instrument el Govern durà a terme la redacció, licitació contractació i direcció d'aquestes obres, així com el pagament d'expropiacions, desviament de serveis.

Per continuar amb la dotació d'unes vies segures, dignes, de qualitat i respectuoses amb el medi ambient a la comunitat, també s'han signat protocols de col·laboració amb els tres consells insulars, que inclouen obres essencials per a la xarxa viària balear i que seran finançades per la comunitat.

Pel que fa al transport marítim s'inclouen les compensacions de les reduccions en el preu del bitllet del servei públic regular de transport marítim. També es gestionen els exàmens per diferents permisos de vehicles marítims.

 

DIRECCIÓ GENERAL DE PORTS

La Direcció General s'ha proposat dotar dels millors serveis als seus ports de cara als usuaris i embarcacions, en referència al trànsit de passatgers i mercaderies de pesca i al trànsit esportiu. Això implica que les seves instal·lacions siguin d'una qualitat excel·lent per a tots els sectors usuaris dels ports donant compliment a les necessitats de seguretat, amarrament i serveis nàuticoesportius i també implica el garantir les millors comunicacions marítimes interinsulars i amb la península.

L'aposta decidida del Govern és que també els ports de Balears siguin un referent a tots els nivells. Però per arribar-hi és necessària una llei que reguli l'ordenació dels ports i les instal·lacions nàutiques. Ara per ara, això no es dóna a la nostra comunitat. Aquesta llei tendria els següents objectius: delimitació jurídica i planificació dels ports, creació d'un òrgan de gestió dels ports, estimulació de sistemes de gestió de qualitat ambiental en la prestació de serveis portuaris, seguretat, etc., regulació de la competència per construir, modificar o ampliar les instal·lacions portuàries.

Amb la gestió dels seus ports s'encarrega de la recaptació de les diferents taxes, tarifes i cànons de les concessions, així com dur a terme els seus respectius expedients i autoritzacions temporals.

D'altra banda, des del 3 de març de 2004 és operativa l'empresa Infraestructures i Obres Portuàries, SA amb una clara funció: executar les obres a realitzar per la Direcció General de Ports.

DIRECCIÓ GENERAL D'ARQUITECTURA I HABITATGE

El Govern de les Illes Balears, a través de la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports, té com a un dels seus objectius principals facilitar l'accés a l'habitatge a la població de la comunitat. Així es pot contemplar a les actuacions que desenvolupa. Actuacions molt consensuades amb tots els sectors implicats i que tenen com a premissa el dret de les persones a gaudir del seu propi habitatge.

La Direcció General d'Arquitectura i Habitatge compta amb un instrument essencial: el I Pla d'Habitatge de les Illes Balears. Un Pla integral, amb solucions a curt, mitjà i llarg termini, que tracta els eixos fonamentals que influeixen en el preu de l'habitatge:

1- Política de sòl: Inclou importants mesures d'agilització dels procediments administratius de gestió i cessió de sòl, actuacions per evitar l'especulació, i el pacte sobre sòl i habitatge. A més, executarà polítiques per obtenir sòl a baix preu per fer realitat les màximes promocions d'habitatges protegits. També durà endavant l'ús racional de sòl urbà.

2- Política fiscal: Destaca una mesura molt important i beneficiosa per als ciutadans: la davallada de l'Impost de Transmissions Patrimonials a determinats col·lectius.

3- Política d'habitatge: El lloguer es contempla com un ús a potenciar per facilitar al major nombre possible d'habitants l'accés a l'habitatge. Així es fomentarà l'accés al mercat lliure d'habitatges existents en règim de lloguer amb polítiques valentes que donen suport al propietari i a l'arrendatari. També es facilitarà l'accés a l'habitatge de 2a mà en règim de propietat.

4- Millora i mobilitat patrimonial: És imprescindible facilitar l'habitabilitat dels habitatges i incentivar la mobilitat per pal·liar l'increment dels preus que configura el mercat balear. Així hi ha contemplades importants actuacions en matèria de rehabilitació i mesures de control de l'habitabilitat.

Amb tot això, la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports és l'encarregada de gestionar el Pla Estatal d'Habitatge.

Però a més, i com a mesura molt important, la Conselleria ha començat a aplicar el Decret 73/2004 de 30 de juliol, aprovat en Consell de Govern que estableix ajudes autonòmiques complementàries que incideixen en la política de lloguer: rehabilitació d'habitatges de lloguer, arrendataris d'habitatges i, com a novetat, millora d'accessibilitat d'edificis i habitatges.

Pel que fa al patrimoni, s'afavorirà l'eliminació de les barreres arquitectòniques, començant pels edificis públics, tant de la comunitat com dels consells insulars i ajuntaments a través d'ajudes.

No menys important és la rehabilitació del patrimoni arquitectònic que es contempla amb la gestió de les ajudes del Decret 71/94 i la redacció de projectes de rehabilitació d'edificis amb valor patrimonial.

Per altra banda, la Direcció General investigarà i fomentarà energies alternatives adaptades a la construcció (arquitectura sostenible)

 

DIRECCIÓ GENERAL D'ORDENACIÓ DEL TERRITORI

Actualment la normativa urbanística balear és confusa, dispersa, i com a conseqüència provoca un caos a l'hora de dur endavant qualsevol actuació. En aquest sentit es començarà la redacció d'un projecte de llei amb la indispensable col·laboració dels consells insulars i l'Ajuntament de Palma, amb els quals se signaran convenis per formalitzar la col·laboració.

Mentre tant, també s'actuarà a la normativa vigent, amb el seu desenvolupament reglamentari i modificacions puntuals per millorar-la.

La creació d'un Servei d'Informació Territorial és un altre dels objectius bàsics de la Direcció General. Aquest servei comptaria amb la col·laboració del cadastre, consells insulars, i ajuntaments amb la creació d'un Consorci. Gràcies a aquest servei, el ciutadà podrà obtenir documents certificats mitjançant signatura electrònica. Per aconseguir-ho es digitalitzarà tot l'arxiu històric de la Direcció General. Amb l'objectiu de fer realitat els diferents sistemes d'interoperativitat dels sistemes d'informació geogràfica de les administracions públiques de les illes, es realitzaran estudis per crear una Infrastructura de dades Espaial.

Crear un Servei d'Estudis Territorials i Poblacionals és una altra de les metes marcades. Es tracta de tenir actualitzat tot el que envolta a aquest tema: ocupació de sòl, ús de sòl, etc. Això ara no existeix a la comunitat i l'instrument que el permetrà donarà informació que serà d'essencial utilitat per a les administracions.

La Direcció General s'encarrega del control en la redacció dels diferents plans territorials, del control i foment de l'urbanisme, prestant ajuda tant als consells insulars com als ajuntaments, de continuació del Pla Mirall i de coordinació i execució d'actuacions de reconversió territorial.

 

 

 

Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Relació de Centres Gestors

Centre

Gestor

Denominació

171

Secretaria General de la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports

172

Direcció General d'Obres Públiques i Transports

174

Direcció General d'Arquitectura i Habitatge

175

Direcció General d'Ordenació del Territori

176

Direcció General de Ports

   

 

 

Relació de Programes

Programa

Denominació

431B

Arquitectura, habitatge i protecció del patrimoni

511B

Direcció i serveis generals d'Obres públiques, Habitatge i Transports

511C

Ordenació del territori i urbanisme

513D

Infraestructures bàsiques i transports

514B

Gestió de les instal·lacions portuàries

   

 

 

Relació de Programes per Centre Gestor

Centre

Gestor

Programa

Denominació

     

171

 

Secretaria General de la Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports

 

511B

Direcció i serveis generals d'Obres públiques, Habitatge i Transports

     

172

 

Direcció General d'Obres Públiques i Transports

 

513D

Infraestructures bàsiques i transports

     

174

 

Direcció General d'Arquitectura i Habitatge

 

431B

Arquitectura, habitatge i protecció del patrimoni

     

175

 

Direcció General d'Ordenació del Territori

 

511C

Ordenació del territori i urbanisme

     

176

 

Direcció General de Ports

 

514B

Gestió de les instal·lacions portuàries

     

 

Programa 431B

Arquitectura, habitatge i protecció del patrimoni


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Responsable del

Programa El Director General d’Arquitectura i Habitatge


Memòria

Els objectius fonamentals del subprograma d'Habitatge són:

1) La gestió del I Pla d'Habitatge de les Illes Balears, que descansa sobre tres pilars fonamentals:

1.1- Política de sòl:

Es preveuen un conjunt d'actuacions:

- Mesures d'agilització dels procediments administratius de gestió i cessió del sòl.

- Mesures tendents a evitar l'especulació del sòl. Pacte sobre el sòl i l'habitatge.

- Mesures encaminades a l'obtenció de sòl a baix cost per edificar-hi habitatges protegits.

- Mesures de foment de l'ús racional del sòl urbà.

1.2- Política fiscal

1.3- Política d'habitatge:

Actuacions previstes:

1.3.1- Facilitar l'accés al mercat lliure d'habitatges existents.

a) En règim de lloguer:

- Política de suport al propietari

- Política de suport a l'arrendatari

b) En règim de propietat:

- Té l'objectiu de facilitar l'accés als habitatges de segona mà.

1.4 - Millora i mobilitat patrimonial:

- Té com a objectiu facilitar l'habitabilitat dels habitatges i incentivar-ne la mobilitat en un mercat caracteritzat per una forta pressió de la demanda tant d'habitatges en règim de propietat com en règim de lloguer, la qual cosa provoca un increment dels preus.

 

Actuacions:

1.4.1- Rehabilitació

1.4.2- Mesures de Control de l'Habitabilidad.

 

 

2) Gestió del Pla Estatal d'Habitatge i aplicació del nou Decret 73/2004, de 30 de juliol, pel qual s'estableixen ajudes autonòmiques complementàries per la rehabilitació d'habitatges amb destí de lloguer, pels arrendataris d'habitatges y per a la millora de l'accessibilitat dels edificis i habitatges.

Pel que fa al subprogama de protecció del patrimoni, els objectius són:

1) Afavorir l'eliminació de barreres arquitectòniques, en aplicació de la Llei 3/93 de supressió de barreres.

Les actuacions en què es concreta són:

- Redacció de projectes i realització d'obres a edificis de titularitat de la CAIB.

- Atorgament d'ajudes a consells insulars, ajuntaments i d'altres entitats públiques per a la realització d'obres de supressió de barreres.

2) Rehabilitació del Patrimoni arquitectònic:

- Gestió de les ajudes per a rehabilitar el patrimoni acollides al Decret 71/94.

- Redacció de projectes de rehabilitació d'edificis amb valor patrimonial i seguiment de les obres (Aula d'Arquitectura).

3) Arquitectura Sostenible.

L'activitat principal és el foment, investigació i promoció d'energies alternatives adaptades a la construcció.

 

 

Detall de subprogrames

Codi

Denominació

431B01

Habitatge

431B02

Protecció del patrimoni

   

 

Programa 431B

Arquitectura, habitatge i protecció del patrimoni


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Objectius i Activitats

Objectiu

Activitat

Denominació i descripció

1

 

AFAVORIR LA REHABILITACIÓ D'HABITATGES

 

1

Tramitació d'expedients de concessió de subvenció

 

2

Inspeccions tècniques d'habitatges

     

2

 

AFAVORIR L'ACCÉS A L'HABITATGE FAMÍLIES ESCASSOS RECURSOS

 

1

Gestió Pla d'Habitatge Reial Decret 1/2002, 11 gener

 

2

Tramitació expedients de subvenció per a construcció, adquisició i rehabilitació d'habitatges i lloguers

     

3

 

AFAVORIR REMODELACIÓ ZONES URBANES DEGRADADES

 

1

Declaració Àrees de rehabilitació integral

 

2

Tramitació de subvencions per immobles ubicats a les àrees

 

3

Subvencions per obres d'urbanització en les àrees

     

4

 

REHABILITACIÓ INTEGRAL

 

1

Tramitació d'expedients de subvenció

     

5

 

GESTIÓ DEL 1er PLA D'HABITATGE DE LES ILLES BALEARS

 

1

Tramitació d'expedients de concessió de subvenció

     

6

 

ELIMINACIÓ DE BARRERES ARQUITECTÒNIQUES

 

1

Execució d'obres per a supressió barreres arquitectòniques en edificis de la CAIB

 

2

Tramitació de subvencions per a l'eliminació de barreres

     

7

 

CONTROL DE QUALITAT A L'EDIFICACIÓ

 

1

Foment del control de qualitat i desenvolupament de la normativa sobre l'edificació

     

8

 

ARQUITECTURA SOSTENIBLE

 

1

Foment, investigació i promoció energies alternatives adaptades a la construcció

     

9

 

AULA D'ARQUITECTURA

 

1

Redacció projecte supressió de barreres arquitectòniques, ARIS, etc

     
     

 

Programa 511B

Direcció i serveis generals d’Obres públiques, Habitatge i Transports


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Responsable del

Programa La Secretària General


Memòria

La Secretaria General exerceix les funcions que té recollides a la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim juridic de la administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (articles 13 i 14). Bàsicament el contingut del programa es dirigeix a racionalitzar els recursos humans, tècnics i financers de la Conselleria amb la finalitat de dotar-la dels mitjans necessaris per aconseguir els nivells de funcionament adequats.

A més s'encarrega de coordinar les activitats dels diferents departaments i les relacions amb altres conselleries, al mateix temps realitza tasques d’assessorament jurídic i tècnic.

Per a dur a terme aquestes funcions, el programa s'estructura en quatre unitats administratives:

- Gabinet Tècnic

- Servei de Gestió Econòmica

- Servei Jurídic

- Servei de Gestió Administrativa

 

 

Detall de subprogrames

Codi

Denominació

511B01

Direcció i serveis generals d'Obres públiques, Habitatge i Transports

   

 

Programa 511B

Direcció i serveis generals d’Obres públiques, Habitatge i Transports


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Objectius i Activitats

Objectiu

Activitat

Denominació i descripció

1

 

PLANIFICACIÓ DE L'ACTUACIÓ DE LA CONSELLERIA A L'ÀMBIT DE LESCOMPETENCIES

 

1

Supervisió i control de l'activitat de totes les unitats de la Conselleria

     

2

 

DONAR SUPORT A LA RESTA DE DEPARTAMENTS PER A LA CONSECUCIÓ DELSSEUS OBJECTIUS

 

1

Suport tècnic, jurídic i econòmic

     

3

 

PLANIFICACIÓ ECONÒMICA I GESTIÓ DEL PRESSUPOST DE LA CONSELLERIA

 

1

Preparació i coordinació de l'avantprojecte del pressupost

 

2

Seguiment de l'execució del pressupost de despeses i ingressos

 

3

Tramitació dels expedients de contractació

     

4

 

GESTIÓ DELS RECURSOS HUMANS DE LA CONSELLERIA

 

1

Gestió dels recursos humans

     

5

 

ASSESSORAMENT JURÍDIC

 

1

Control de legalitat de les actuacions de la Conselleria

 

2

Suport jurídic i normatiu als departaments de la Conselleria

     

6

 

ASSESSORAMENT TÈCNIC

 

1

Supervisió tècnica de projectes

 

2

Recepció d'obres

     
     

 

Programa 511C

Ordenació del territori i urbanisme


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Responsable del

Programa El Director General d’Ordenació del Territori


Memòria

La Direcció General d'Ordenació del Territori, centre de cost 17501 té el programa 511C, d'ordenació territorial i urbanisme, que conté objectius que es relacionen:

1. REDACCIÓ DE NORMATIVA.

La inexistència d'una Llei urbanística balear suposa que els agents jurídics hagin d'aplicar una normativa dispersa, no adaptada a la realitat illenca i que en molts de casos ha quedat desfassada. Per aquesta raó es vol iniciar la redacció i tramitació d'un projecte de llei amb la col·laboració dels consells insulars i de l'Ajuntament de Palma. A aquest efecte, es pretén subscriure sengles convenis amb aquestes administracions per tal de formalitzar aquesta col·laboració.

Simultàniament a aquesta tasca, s'iniciarà també la redacció del desenvolupament reglamentari de la normativa existent.

Així mateix, es volen dur a terme modificacions puntuals de diverses lleis i reglaments vigents, moltes d'elles de caràcter tècnic o per millorar la seva operativitat.

2. CREACIÓ D'UN SERVEI D'INFORMACIÓ TERRITORIAL.

Es pretén la creació d'aquest servei implicant en dita funció a la Gerència del Cadastre, els consells insulars i els ajuntaments. La col·laboració entre les distintes administracions interessades es podria realitzar a través de la constitució d'un consorci.

Aquest servei es posarà a disposició del ciutadà per a què pugui acudir al mateix, per a mera informació o per obtenir documents certificats mitjançant signatura electrònica. Per aquesta finalitat es digitalitzarà tot l'arxiu històric de la Direcció general en temes d'Ordenació Territorial i Urbanisme fins a l'actualitat.

Així mateix es realitzaran els estudis per tal de crear una Infraestructura de Dades Espaial, en el marc de les iniciatives de la Unió Europea al respecte, la qual permetrà la interoperativitat dels diferents Sistemes d'Informació Geogràfica de les Administracions públiques a les Illes Balears.

3. CREACIÓ D'UN SERVEI D'ESTUDIS TERRITORIALS I POBLACIONALS.

Davant l'evident manca d'informació territorial de la nostra comunitat que reflexi de manera actualitzada la realitat de les illes, es pretén crear aquest servei per tal d'elaborar diferents estudis que s'actualitzaran de forma permanent la incidència de determinants factors sobre l'ocupació i l'ús del sòl. Concretament, es preveu realitzar estudis referits a l'ocupació del sòl pels diferents sectors de la població segons el nivell de renda, la composició familiar, etc.; estudis sobre el sòl vacant; etc.

4. ALTRES OBJECTIUS

A) Control en la redacció dels Plans d'Ordenació Territorial. En compliment de la Llei de transferència de competència en Ordenació del Territori, es duen tasques de seguiment dels Plans redactats tant pel Govern com pels consells insulars, emissió d'informes preceptius i realització dels estudis pertinents per al seguiment i futura revisió de les Directrius.

B) Control i foment de l'urbanisme. En compliment de la Llei 9/1990, que va transferir la competència d'urbanisme als consells insulars, es duen a terme tasques de control i coordinació de la planificació urbanística. Aquestes tasques es realitzen mitjançant, sobretot, l'emissió d'informes.

Per altra banda, s'estableixen mesures encaminades a la modernització i actualització del planejament urbanístic municipal, per tal que s'adapti sobretot a la diversa legislació territorial i urbanística que s'ha anat aprovant els darrers anys, així com als instruments d'ordenació territorial vigents. En aquest sentit, es preveu l'aprovació d'una nova convocatòria de subvencions per a la redacció del planejament.

C) Continuació del Pla Mirall i l'execució i coordinació d'actuacions de reconversió territorial amb altres conselleries i administracions.

Així mateix, s'iniciaran els tràmits per tal d'aprovar un Pla de Reconversió Territorial d'àmbit autonòmic amb els ajuntaments i en el seu cas els consells insulars amb l'establiment d'actuacions a curt, mitjà i llarg termini.

 

 

Detall de subprogrames

Codi

Denominació

511C01

Ordenació del territori i urbanisme

   

 

Programa 511C

Ordenació del territori i urbanisme


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Objectius i Activitats

Objectiu

Activitat

Denominació i descripció

1

 

REDACCIÓ NORMATIVA

 

1

Redacció de la Llei urbanística pròpia de les illes

 

2

Desenvolupament reglamentari de la legislació

     

2

 

SERVEI D'INFORMACIÓ TERRITORIAL

 

1

Creació servei d'informació territorial

 

2

Creació insfraestructura de dades espaials

     

3

 

ESTUDIS TERRITORIALS I POBLACIONALS

 

1

elaboració i actualització d'estudis territorials i poblacionals

     

4

 

CONTROL ORDENACIÓ DEL TERRITORI I L'URBANISME

 

1

Elaboració d'informes sobre plans

 

2

Assistència i col·laboració amb administracions locals

     

5

 

RECONVERSIÓ TERRITORIAL

 

1

Continuació Pla Mirall

 

2

Foment reconversió territorial

     
     

 

Programa 513D

Infraestructures bàsiques i transports


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Responsable del

Programa El director general d’Obres Públiques i Transports


Memòria

El programa Infraestructures bàsiques i transports té dos subprogrames: Xarxes viàries i Ordenació del transport.

1.- XARXES VIÀRIES.

1) La Conselleria d'Obres Publiques, Habitatge i Transports té com a objectiu principal, per a l'exercici 2005, continuar amb l'execució de les obres viàries, incloses en el conveni de col·laboració signat amb el Ministeri de Foment en matèria de carreteres, la licitació i contractació de les quals va ser objecte d’encomanda a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, en desenvolupament de l'esmentat conveni, correspon al Govern de les Illes Balears el pagament d'expropiacions i canvis dels serveis afectats, així com la redacció dels projectes i el control i la direcció de les obres.

2) La col·laboració amb els consells insulars és també un objectiu important per aquesta Conselleria. Per això, durant l'exercici 2004 es varen signar protocols de col·laboració en matèria de carreteres amb els Consells Insulars de Mallorca, Eivissa-Formentera i Menorca. En desenvolupament d'aquest protocols es signaren els corresponents convenis, en virtut dels quals el Govern de les Illes Balears assumeix el finançament de la construcció de les infrastructures viàries contengudes en els annexos dels respectius protocols, donant compliment al que establia la llei 16/2001, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de carreteres i camins, la qual cosa hauria d'haver-se realitzat ja a l'anterior legislatura.

2.- ORDENACIÓ DEL TRANSPORT TERRESTRE I MARÍTIM.

Posada en funcionament del Primer Pla director sectorial de transports que té com a objectiu aconseguir que la nostra comunitat gaudeixi de les millors comunicacions, de la millor xarxa de transports i de les infraestructures necessàries perquè aquest fet sigui una realitat.

L'instrument que ha de possibilitar la consecució dels objectius, les estratègies i els requeriments del Pla és la creació del consorcis insulars del transport. El model de consorci és apte per promoure, per la via convencional mecanismes de concertació per planificar i gestionar el sistema de transport, permetent, alhora, el manteniment de les respectives esferes competencials.

La Direcció General d'Obres Públiques i Transports pretén dur a terme una millora de la gestió econòmica i social dels recursos públics. En aquest sentit té com a prioritat la millora del transport públic regular de viatgers per tal de fomentar el seu ús i disminuir la utilització del vehicle particular. Una de les línies d'actuació és la reordenació dels serveis regulars mitjançant la potenciació d'un intercanvi modal amb la coordinació d'horaris i la integració tarifària per tal d'oferir a l'usuari un transport públic integral, fiable i de fàcil connexió entre les distintes modalitats.

Per dur a terme el control d'aquesta activitat de transport terrestre així com la seva adequació a la normativa vigent i el compliment de les obligacions dels títols concessionals, aquesta Direcció General consta d'un servei d'Inspecció.

Una altra línia d'actuació és l'atorgament d'autoritzacions per a l'explotació d'escoles nàutiques, motonàutiques, línies regulars de transport marítim interinsular i de lloguer d'embarcacions d'esplai.

 

 

2.1 Transport terrestre

Les actuacions previstes són les següents:

· Dins de la integració i coordinació intermodal estan els contractes-programas ja signats i els que es signaran per l'establiment de llançadores d'aportació de viatgers al tren, per l'establiment de serveis a la demanda i l'establiment d'increment d'expedicions en les concessions de servei regular.

· En la línia de subvencions a dur a terme podem destacar les següents:

- Subvencions per dèbil trànsit: es pretén subvencionar a les concessions que amb una explotació correcta del servei, seguint les prescripcions del títol concessional, tinguin dèficits d'explotació. Tot això en conformitat amb el que estableix l'Ordre de 21 de febrer de 2001.

- Subvencions per actius fixos: es pretén impulsar la renovació de la flota de servei regular així com l'establiment de rampes d'accés per a minusvàlids.

- Subvencions de transport per a famílies nombroses: aplicació de descomptes a membres de famílies nombroses en els serveis regulars de transport.

- Subvencions de transport a pensionistes i majors de 65 anys: aplicació d'un descompte del 25% als pensionistes i als majors de 65 anys en els serveis regulars de transport.

- Subvencions Túnel de Sóller: gratuïtat del peatge per a determinats sectors de població (per motius de residència, estudiants, etc.).

 

· Gestió dels exàmens de capacitació professional i dels consellers de seguretat per al transport de mercaderies perilloses per carretera o per ferrocarril.

. Inspecció del Transport Terrestre

Es tracta de realitzar una activitat d'inspecció i, en cas que sigui necessari, de sanció de les pràctiques infractores de la legislació vigent en matèria de transport terrestre, tant de viatgers com de mercaderies, així com donar assessorament als transportistes quan ho sol·licitin.

2.2. Transport Marítim

Preveu les compensacions de les reduccions en el preu dels bitllets del servei públic regular de transport marítim (Decret 57/1999 de 28 de maig modificat pel Decret 8/2000 de 28 de gener).

Es gestionen les autoritzacions de línies regulars interinsulars i de lloguer d'embarcacions.

Gestió dels exàmens per a obtenir els permisos per a governar embarcacions d'esplai, iots, motos nàutiques, així com també els permisos de les escoles de navegació, busseig, piragüisme , etc.

 

 

Detall de subprogrames

Codi

Denominació

513D01

Xarxes viàries

513D02

Ordenació del transport

   

 

Programa 513D

Infraestructures bàsiques i transports


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Objectius i Activitats

Objectiu

Activitat

Denominació i descripció

1

 

Afavorir la utilització del transport públic col·lectiu de viatgers

 

1

Transferències corrents a concessionaris de línies regulars

     

2

 

Potenciació i millora de la qualitat del servei regular

 

1

Inversions reals en infraestructura destinades a l'ús general

 

2

Transferències de capital per a inversions en actius fixos

 

3

Supressió de barreres arquitectòniques per a persones amb minusvalíes

     

3

 

Potenciació dels transports ferroviaris

 

1

Transferències a S.F.M.

     

4

 

Millora de la seguretat i comoditat dels mitjans de transports

     

5

 

Ampliació del servei mitjançant nous contractes programes

 

1

Transferències corrents a concessionàries de línies regulars

     

6

 

Activitat general normativa de gestió, inspecció i sanció

 

1

Inspecció i sanció en matèria de transport terrestre

 

2

Realització d'exàmens i reconeixement de la capacitació professional

     

7

 

Construcció de vies noves i condicionament de les existents

 

1

Tramitació d'expropiacions i canvi de serveis afectats

 

2

Execució de projectes d'obres

     

8

   
 

1

Tramitació d'expropiacions i canvi de serveis afectats

 

2

Execució de projectes d'obres

     
     

 

Programa 514B

Gestió de les instal·lacions portuàries


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Responsable del

Programa El Director General de Ports


Memòria

El programa Gestió de les Instal·lacions Portuàries es correspon amb les funcions encomanades a la Direcció General de Ports assumides pel Decret de Transferències en matèria de Ports, RD 450/1985, de 29 de febrer que compren principalment:

- La prestació de serveis a embarcacions i usuaris en general, atenent al trànsit de passatgers i mercaderies, a la pesca i al trànsit esportiu.

- La liquidació i recaptació de tarifes, taxes i canons de concessions.

- L'administració dels expedients de concessions i autoritzacions temporals.

- L'aplicació del primer Pla Sectorial de Transports.

- La planificació i l'execució de les obres de conservació, reparació i noves infrastructures.

Aquestes funcions tenen les finalitats següents:

- Garantir l'adequada comunicació marítima interinsular i de l'arxipèlag amb el continent.

- Que els pescadors professionals disposin d'unes infrastructures adequades a la gran importància i qualitat de la seva activitat.

- Que els ports i les instal·lacions. nàutiques de les Illes tinguin una organització que pugui atendre de manera estable les necessitats de seguretat, d'amarraments i de serveis nàuticoesportius dels navegants residents, així com també la formació de navegants, la celebració de regates i esdeveniments esportius marítims.

Que les Illes Balears resultin un destí de referència obligada, quant a seguretat i qualitat d'instal·lacions i serveis portuaris, per al turisme nàutic.

Les Illes Balears han de comptar amb una llei que reguli l'ordenació dels ports i les instal·lacions nàutiques. En aquest sentit s'està elaborant un esborrany que té les següents línies principals:

- Delimitació jurídica i de planificació dels ports i l'articulació d'aquestes amb el planejament existent.

- Creació de l'òrgan per a la gestió dels ports, i desenvolupament dels règims econòmic financer, 'tributari i de

funcionament.

- Regulació de la gestió del domini públic portuari mitjançant concessions i autoritzacions.

- Mesures d'estímul per al desenvolupament de sistemes de gestió de qualitat ambiental en la prestació de serveis portuaris, regles de dissuasió de conductes que puguin perjudicar el domini públic, règims d'infraccions, sancions i mesures de seguretat i policia portuàries.

Amb aquesta llei es regularà així mateix la competència per construir, modificar o ampliar les instal·lacions portuàries, la relació d'aquesta competència amb les d'ordenació territorial i d'urbanisme i els mecanismes de coordinació. Acabat l'avantprojecte es preveu la seva tramitació parlamentària de forma que puguí aprovar-se el primer període de sessions del 2005.

Des del 3 de març del 2004 és operativa l'empresa Infraestructures i Obres Portuàries, SA. És una empresa de capital públic que té dins dels seus fins executar les obres a realitzar per la Direcció General de Ports. El pressupost que altres anys es contemplava en el capítol VI per a obres ara pràcticament desapareix quedant només liquidacions de projectes en execució

 

 

Detall de subprogrames

Codi

Denominació

514B01

Gestió de les instal·lacions portuàries

   

 

Programa 514B

Gestió de les instal·lacions portuàries


Secció 17

Conselleria d’Obres Públiques, Habitatge i Transports


Objectius i Activitats

Objectiu

Activitat

Denominació i descripció

1

 

Explotació de les instal·lacions

 

1

Direcció i gestió de l’activitat portuària

 

2

Planificació i informàtica

     

2

 

Conservació i funcionament

 

1

Redacció de projectes: direcció d’obres,.....

 

2

Inspecció i control instal·lacions portuàries de gestió indirecta

     

3

 

Llei de ports de les Illes Balears

 

1

Tramitació projecte Llei de ports de les Illes Balears

     

4

 

Realització obres de millora i ampliació

 

1

Inversió nova

 

2

Conveni amb el Ministeri Defensa

 

3

Dotació de Serveis