LOGO CAIB
11 gener 2019Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat
Foto de noticia

Avui el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha donat compte al Consell de Govern de l’inici del procés per dur a terme l’ampliació de la línia de metro Palma-UIB fins a l’Hospital Son Espases, una de les noves línies ferroviàries previstes en el Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears.

El procés s’inicia amb la licitació de la redacció del projecte, que ja ha estat aprovada pel Consell d’Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i que la setmana que ve es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L’import de la licitació del projecte és de 393.250 € (amb IVA). La previsió és que l’adjudicació de la redacció del projecte es formalitzi a final de març. Llavors, el termini per redactar-lo serà de nou mesos. 

El pressupost previst per executar aquesta línia de metro fins a Son Espases, que és —com la futura del ParcBit— una ampliació de l’actual línia de metro fins a la UIB, és de 31,6 milions d’euros.

El recorregut de la línia serà de 2,11 quilòmetres des de l’estació de Camí dels Reis (polígon de Son Castelló) fins a l’Hospital Son Espases i la captació de demanda d’usuaris prevista per a aquesta línia seria d’1,1 milions d’usuaris en la previsió menys optimista, de manera que podria ser superior. El temps de trajecte serà de 13 minuts des de la plaça d’Espanya fins a l’hospital de referència. 

L’Hospital Son Espases és un gran centre generador de desplaçaments. Es calcula que es produeixen aproximadament 30.000 desplaçaments diaris. Són prop de 15.000 les persones que passen cada dia per l’Hospital, entre treballadors i pacients. Per això, el Pla Director de Mobilitat de les Illes Balears inclou la infraestructura sanitària com un dels centres generadors de mobilitat que necessiten sistemes de transport públic que facilitin l’accés i repercuteixin en una reducció dels desplaçaments en vehicle privat.

La línia de Son Espases i la del ParcBit seran les primeres ampliacions de la xarxa ferroviària previstes en el Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears que es desenvoluparan, una vegada que ja s’ha completat l’electrificació de la xarxa actual, amb la posada en marxa del servei elèctric fins a Manacor aquesta mateixa setmana.

La licitació de la redacció del projecte s’inicia la setmana que ve, amb la publicació del concurs en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i les empreses interessades podran presentar les seves propostes durant tres mesos, aproximadament.

El mes de març es produirà l’adjudicació de la redacció del projecte a l’empresa que presenti la millor proposta i després s’establirà un període de nou mesos per a la redacció del projecte de construcció. La licitació d’obres seria a principi de 2020.

Paral·lelament a l’inici del procés d’ampliació del metro fins a Son Espases, el tram fins al ParcBit —que preveu una inversió de set milions d’euros— està ja en fase de redacció del projecte. En el cas del ParcBit, el recorregut serà d’1,5 quilòmetres i es calcula una captació d’usuaris d’un mínim de 225.000 € anuals. 

La línia connectarà el centre de la ciutat amb el ParcBit en quinze minuts.

El principal objectiu del Govern a l’hora d’ampliar la línia del metro a la UIB fins a Son Espases i el ParcBit és integrar el metro en una xarxa completa de transport públic, que el converteixi en una peça clau de la mobilitat urbana i metropolitana de Palma.