LOGO CAIB
8 gener 2019Presidenta
Foto de noticia

Armengol: “Amb l’entrada en servei del tram fins a Manacor, tota la xarxa ferroviària de Mallorca està electrificada”

“Des d’avui, amb l’entrada en servei del tram fins a Manacor, tota la xarxa ferroviària de Mallorca està electrificada. Complim un compromís de legislatura”. La presidenta del Govern, Francina Armengol, ha realitzat aquestes declaracions durant l’acte d’inauguració del nou tram a Manacor, ja en funcionament. Ha estat acompanyada de la batlessa del municipi, Catalina Riera; de la vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, Bel Busquets; del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, i de diferents representants municipals i d’altres empreses ferroviàries de l’Estat.
 
La presidenta ha posat en relleu que, a partir d’ara, els ciutadans podran estalviar-se el transbordament que feien a l’estació de l’Enllaç i arribar, així, més ràpid i còmodes al seu destí. També ha destacat que amb “l’electrificació d’aquest tram es reduiran un 60% les emissions contaminants i l’Administració estalviarà anualment 1.060.000 euros”.
 
El conseller ha valorat positivament aquesta mesura i ha manifestat que l’electrificació del tram fins a Manacor ja va tenir “molt bona acollida”, ja que durant el seu primer mes de funcionament es va incrementar un 19,9% el nombre d’usuaris respecte a l’any passat.
 
En aquest sentit, Pons també ha explicat que les noves concessions d’autobús confluiran en l’estació de Manacor i incrementaran les freqüències, fet que reforçarà la condició del municipi com a centre neuràlgic del transport públic de tota la comarca del Llevant: “l’objectiu és potenciar la intermodalitat, donar facilitats als ciutadans i connectar la comarca amb Palma i la resta de municipis de Mallorca”.
 
L’electrificació del tren a Manacor: 32 km i 30 milions d’euros
 
La xarxa ferroviària de Mallorca està des d’avui 8 de gener de 2019  electrificada en tot el seu recorregut, amb la posada en servei del tram fins a Manacor des de primera hora d’avui matí. Amb l’electrificació d’aquest tram, de 32 quilòmetres, s’assoleix el principal compromís adquirit en matèria ferroviària per a aquesta legislatura.
 
L’electrificació ha suposat la inversió en matèria ferroviària més important d’aquests 3 anys:  30 milions d’euros per al tram de Manacor i fins a 40 milions d’euros en total si se suma el tram de sa Pobla, operatiu des de finals d’octubre. El 50% del pressupost està cofinançat amb fons europeus FEDER i, finalment, els projectes s’han adjudicat i executat per un preu més baix del previst en la licitació (50 milions d’euros).
 
En total, s’han electrificat 46 km: Enllaç – Manacor (32 quilòmetres) i Enllaç – Sa Pobla (14 quilòmetres). La UTE que ha realitzat l’obra és la integrada per SIEMENS-MAN i l’empresa mallorquina SAMPOL.
 
El projecte d’electrificació del tren fins a Manacor ha suposat la instal·lació de 32 quilòmetres de catenària al llarg del recorregut i s’han construït 4 subestacions (fonts d’alimentació d’energia a la catenària) a s’Enllaç, Sant Joan, Petra i Manacor.
 
Una millora per als usuaris: 8 minuts menys
 
L’electrificació suposarà, una vegada passat el primer mes d’adaptació del servei, devers 8 minuts menys de durada del viatge aproximadament. Els usuaris amb origen o destinació Manacor i els pobles del recorregut del corredor s’estalvien el transbord obligat a l’estació d’Enllaç, de manera que no hauran de canviar de tren a mitjan camí i, per tant, aniran directes al seu destí, més còmodament.
 
A més, com que els trens són elèctrics, s’incrementa el confort i es redueixen el renou i les vibracions.
 
Sostenibilitat econòmica i ambiental
 
Les emissions de CO2 es redueixen un 60% i cada any s’estalviaran 1.060.000 euros.
 
Reforç de Manacor com a estació intermodal
 
Les noves concessions d’autobús confluiran en aquesta estació i es coordinarà la coincidència horària entre ambdós sistemes de transport per tal d’afavorir la intermodalitat i haver d’esperar el menys possible.