LOGO CAIB
14 de novembre de 2017Conselleria de Salut
Foto de noticia

1.770 persones varen ser ateses l'any passat per problemes amb l'alcohol

Les unitats de conductes addictives (UCA) varen atendre l’any passat 1.770 persones per problemes vinculats amb l’abús d’alcohol, la qual cosa representa el 33,2 % de totes les consultes ateses en aquestes unitats. Així es desprèn de les dades facilitades pel Pla d’Addiccions i Drogodependències de les Illes Balears (PADIB) de la Direcció General de Salut Pública i Participació, que aquest dimecres commemora el Dia mundial sense Alcohol i fa balanç de la campanya #nosiguisase.
 
D’aquestes 1.770 persones ateses a les UCA per problemes d’abús d’alcohol, el 74,6 % han estat homes i el 25,4 %, dones. A més, prop d’una tercera part (564 persones) han iniciat el seu tractament durant 2016. 
 
La Direcció General de Salut Pública i Participació, per tal de conscienciar sobre la importància de tenir esment de la salut, du a terme diverses actuacions tant de prevenció com de sensibilització. Així doncs, en l’àmbit educatiu el PADIB ofereix als centres escolars quatre programes orientats a la promoció de la salut i a la prevenció de les addiccions dirigits a alumnes d’educació primària i secundària.
 
Per a l’educació primària i mitjançant el programa “Bon dia, salut”, a cinquè i sisè curs es treballen els conceptes generals i els efectes del consum de tabac i del consum d’alcohol. Per a l’educació secundària, els programes “Decideix”, “Respiraire” i “THC, supera el repte” aborden la prevenció, aportant informació i treballant habilitats d’enfrontament a situacions de risc.
 
En el camp universitari, i juntament amb l’Oficina d’Universitat Saludable i Sostenible de la UIB, el PADIB, amb el projecte “Tria triar”, programa actuacions preventives destinades a informar, formar i crear consciència entre els estudiants sobre els riscs del consum de substàncies, la prevenció dels abusos de consum, la reducció de riscs associats i de la importància d’optar per estils de vida saludables, perquè els estudiants universitaris formats puguin actuar com a agents de salut en el seu entorn.
           
Durant el curs 2016-2017 es varen col·locar taules informatives a diferents edificis universitaris, es va fer formació a 18 estudiants i es varen dur a terme actuacions en relació amb 5 campanyes de sensibilització a través de mitjans digitals i presencials.
 
Resultats de la campanya #Nosiguisase
 
En l’àmbit comunitari, el PADIB ha potenciat la campanya #Nosiguisase, la qual es basa en un conjunt d’actuacions de sensibilització, dirigides a majors de 18 anys, sobre la prevenció del consum abusiu d’alcohol a les festes populars partint de l’emissió de missatges preventius i de reducció de risc, utilitzant les xarxes socials, distribuint material i col·locant taules informatives a diferents municipis de les Illes Balears.
 
Enguany ha comptat amb la col·laboració de l’IMAS, que ha finançat 10 taules a l’illa de Mallorca, cosa que ha ajudat a incrementar les intervencions i a dur la campanya a més municipis. Així, en 2017 s’han duit a terme 30 intervencions durant les quals s’han posat taulells informatius, s’han fet dinàmiques sobre els efectes del consum d’alcohol i s’ha lliurat material de sensibilització amb la participació de quatre tècnics i una voluntària.
 
Quant al material que s’ha fet servir, cal dir que s’han distribuït  4.033 postals, 4.313 xapes, 3.566 bosses, 5.018 preservatius, 480 pòsters, 4.246 ulleres de sol, 3.661 lanyards.
 
Respecte de les accions, es calcula que, per cada taula, han passat una mitjana de 150 persones i, en total, s’han fet 110 alcoholèmies, la meitat de les quals han estat positives. En aquests casos, els tècnics feien un seguit de recomanacions, sobretot pel que fa a la conducció sota els efectes de l’alcohol. Es recomanava esperar un temps segons el grau d’alcoholèmia obtinguda a la prova. La mitjana d’edat de les persones que es feien la prova d’alcoholèmia era de 28,2 anys, més homes que dones.
 
A la taula també es demanava el nombre de copes que s’havia consumit; varen contestar al registre de copes 1.674 persones. Les begudes més consumides eren els combinats, amb una mitjana de 2,28 combinats, seguits de les begudes sense alcohol (aigua i refrescs) 1,87, i la tercera va ser la cervesa, amb una mitjana d’1,79 per persona.
 
També es va demanar a 2.050 persones si coneixien la campanya i 800 (un 40 %)  contestaren que sí. Concretament, 436 persones la coneixien d’altres municipis o d’altres festes prèvies; 123, per la difusió a través dels ajuntaments (programes de festes i webs municipals) i 80 per les xarxes socials.
 
Segons les dades facilitades pel PADIB, 159 persones varen manifestar modificacions d’hàbits pel que fa al consum d’alcohol gràcies a la campanya. Les més destacables varen ser:
  • Beure aigua.
  • Utilitzar preservatius.
  • Beure poc a poc i intercalar amb begudes no alcohòliques.
  • No conduir si s’ha begut alcohol.
 Es va demanar als municipis una valoració de la campanya i la mitjana va ser de 8,4 sobre 10. La valoració per part dels tècnics de les taules informatives va ser de 4 sobre 5; els tècnics destacaren la implicació dels municipis en l’organització, les activitats prèvies per al bon desenvolupament de les taules de sensibilització i la difusió.
 
En relació amb l’impacte a Facebook, 2.088 persones han indicat que els agrada la pàgina de #Nosiguisase; 2.030 persones la segueixen i té 346 fans (304 de les Balears, 39 de la resta d’Espanya i 3 d’altres països).
 
A Instagram s’ha fet servir l’etiqueta #nosiguisase per difondre missatges preventius. S’han fet més de 50 publicacions des del perfil de la Conselleria de Salut i hi ha hagut molta interacció amb els ajuntaments i els casals de joves.