LOGO CAIB
Contingut
13 gener 2020Conselleria de Salut i Consum
Foto de noticia

La Direcció General de Consum del Govern de les Illes Balears ha editat 500 cartells amb tot un seguit de consells per als usuaris dels serveis de gas i electricitat, aprofitant l’arribada de l’hivern. Els pòsters es distribuiran a tots els ajuntaments de les illes gràcies a la col·laboració de la Federació d’Entitats Locals (FELIB), i també arribaran als centres de salut, àrbitres de consum i organitzacions empresarials. Es tracta d’una iniciativa que s’emmarca en la campanya «Alerta! Que la llum i el gas no et deixin glaçat!».

El primer consell que emet Consum és que si un ciutadà ha decidit canviar de companyia de llum o gas pot accedir al comparador d’ofertes que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) posa a l’abast dels consumidors: comparadorofertasenergias.cnmc.es. Abans d’acceptar una oferta sempre s’ha de revisar si té penalització. És fonamental, així mateix, guardar el contracte i comprovar que les condicions de l’oferta hi estan incloses.

A més, Consum no recomana la contractació telefònica i recorda que, en cas de conflicte, sempre s’ha de reclamar a l’empresa. Quan una companyia, però, no atén la reclamació, la Direcció General de Consum pot assessorar l’usuari.

 

Sistema arbitral de consum

El Govern, a més, recorda que té tot un seguit d’empreses adherides al sistema arbitral de consum. L’arbitratge de consum és una eina per solucionar les controvèrsies que poden sorgir entre les persones consumidores i les empreses o professionals sense necessitat d'anar als tribunals ordinaris de justícia.

Permet a les dues parts resoldre les controvèrsies sense despeses i sense necessitat de recórrer als tribunals de justícia. Ara mateix, a les Illes Balears hi ha un miler d’empreses adherides al sistema i es poden consultar a la pàgina web de la Direcció General de Consum. Així mateix, en aquest portal els empresaris també poden trobar el formulari per adherir-s’hi.

 

Recomanacions als usuaris de gas butà i gas natural

Com a usuaris del subministrament de gas butà i de gas natural és important saber quines són les nostres obligacions de manteniment de la instal·lació i els nostres drets com a consumidors per evitar els fraus d’empreses instal·ladores de gas.

Desconfiau de les visites inesperades d’empreses instal·ladores de gas que venen al vostre domicili per fer la revisió del gas butà o gas natural si no n’heu sol·licitat expressament i prèviament el servei o no us ho han notificat les empreses corresponents.

Demanau que qui us faci la revisió s’acrediti com a empresa instal·ladora de gas habilitada per l’administració d’indústria. A la pàgina web de la Direcció General de Política Industrial (http://industria.caib.es) trobareu una llista de les empreses habilitades. No us heu de sentir pressionats; reflexionau, no us precipiteu i, si teniu dubtes si us ofereixen la revisió del gas natural, consultau la vostra empresa subministradora, ja que només és aquesta la que ha de fer el control de seguretat de les instal·lacions i dels aparells.

Recordau, així mateix, que la revisió periòdica de les instal·lacions fixes de gas butà s’ha de fer cada cinc anys. El titular és qui ha de sol·licitar la revisió reglamentària a una empresa instal·ladora de gas habilitada per l’administració d’indústria. Abans de contractar la revisió, sol·licitau un pressupost detallat i complet, comparau preus amb altres empreses i no deixeu entrar a ca vostra cap persona que us ofereixi la revisió de la instal·lació de gas butà si no l’heu sol·licitada abans.