16 març 2022 <10aL>Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

Yllanes anuncia que es destinaran fins a 70 milions d’euros a reduir les emissions de la mobilitat a les Illes Balears NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Yllanes anuncia que es destinaran fins a 70 milions d’euros a reduir les emissions de la mobilitat a les Illes Balears

El Govern promourà la creació de zones de baixes emissions gràcies a les actuacions que es duran a terme amb l’arribada dels 233 milions del Pla d’Inversions per a la Transició Energètica per a les Illes Balears

El vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, ha anunciat aquest dimecres que el Govern destinarà fins a 70 milions d’euros a mobilitat sostenible, descarbonització de la mar i cicle de l'aigua que ajudaran a reduir les emissions a les Illes Balears.

Durant les jornades per debatre sobre les zones de baixes emissions organitzades per la Vicepresidència i Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica junt amb Transport & Environment, el vicepresident ha indicat que, gràcies a l’arribada dels 233 milions que donaran forma al Pla d’Inversions per a la Transició Energètica per a les Illes Balears, es podran finançar set projectes de zones de baixes emissions i desenvolupar accions que complementin les actuacions que ja es duen a terme a zones de Palma. La jornada està inaugurada per Juan Pedro Yllanes, vicepresident i conseller de Transició Energètica. A continuació comptarà amb la intervenció de Pep Malagrava, director general d'Energia i Canvi Climàtic, i Carlos Bravo, representant de Transport and Environment.

Atesa la importància d'aquesta mesura per a la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l'aire, la Llei de canvi climàtic i transició energètica ha introduït en l’article 14, «Promoció de la mobilitat sense emissions», l'obligatorietat d'establir zones de baixes emissions en els municipis de més de 50.000 habitants abans de 2023 i els territoris insulars. En aquest sentit, es defineixen uns objectius quantitatius quant a la reducció d'emissions, que estableixen una reducció del 40 % per a l'any 2030 i del 90 % per a l'any 2050.

«Les Balears compten amb una forta motorització i amb un parc mòbil més envellit que la mitjana espanyola. Presenten la taxa de vehicles privats més elevada de l'Estat amb una xifra de 900 vehicles per cada 1.000 habitants, per sobre de la mitjana estatal de 700 i amb previsions de continuar incrementant-se. Per això, és necessari avançar en el desenvolupament de zones de baixes emissions i mesures noves de mobilitat que permetin reduir la dependència de l'ús del vehicle individual. Addicionalment, la naturalesa insular i les dimensions del territori fan de l'arxipèlag un espai idoni per al desenvolupament de la mobilitat elèctrica», ha dit.

Actuacions

Atès que el conjunt de la mobilitat és ja responsable de més del  50 % de les emissions de COa les Illes Balears i s'ha d'adaptar a noves modalitats i a les especificitats dels territoris insulars, el Pla d’Inversions per a la Transició Energètica per a les Illes Balears pretén la promoció de serveis de transport col·lectiu com a llançadores per a llocs on es podrà restringir l'accés amb vehicle privat, com a zones de gran valor ambiental. «L'objectiu és establir almenys quatre línies de llançadores en tot el territori balear. A més, es pretén establir sistemes de bicicleta o moto elèctrica compartida, així com promoure la implantació de sistemes d'ús temporal de vehicles (car sharing) en tots els sectors», ha indicat Yllanes.

L'objectiu d’implantació d’aquests sistemes és establir, almenys, deu sistemes de lloguer de vehicles que permetin implementar aquestes noves modalitats que podrien arribar a desplaçar 5.000 persones diàries. A més, es fomentarà la implantació de punts de càrrega de tota mena i que puguin proveir-se de manera majoritària per energies renovables.

D’altra banda, per a una bona implantació de la mobilitat elèctrica és clau una bona xarxa de punts de càrrega que no suposin un augment de la demanda energètica i per això es planteja arribar a poder finançar 2.000 punts de càrrega amb instal·lacions fotovoltaiques suficients per a proveir-los, de 10 a 15 MWp. Aquests 2.000 punts d'accés públic suposarien triplicar els punts de càrrega existents, multiplicar per dos l'objectiu fixat per a les Balears en el 2025, i establir una ràtio d'un punt per cada 300 vehicles aproximadament. La totalitat del territori balear es convertiria en una zona 100 % habilitada per a mobilitat elèctrica.

El director general d’Energia i Canvi Climàtic, Pep Malagrava, ha recordat que «aquest Govern ja ha aprovat dos plans de millora de la qualitat de l’aire, a Palma i a Maó, que ja estableixen algunes mesures que podran reduir les emissions provocades per la mobilitat. A més, ja s’han produït reunions amb els quatre consells insulars i els tres municipis de més de 50.000 habitants de les illes per posar a disposició d’aquests els recursos i coneixements de la Direcció General per dur a terme els projectes de zones de baixes emissions», ha dit, al temps que ha destacat que «la importància de les zones de baixes emissions com a mesura fonamental per a la reducció de les emissions de COve clarament reflectida en el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima 2021-2030 (PNIEC), que les considera la principal força motriu impulsora de la descarbonització del sector de la mobilitat-transport». «L'objectiu del PNIEC és aconseguir una reducció de 27 milions de tones de CO2 equivalent en el sector del transport per a 2030, la qual cosa suposaria una reducció del 33 % de les emissions actuals en aquest sector», ha sentenciat.