22 març 2021 <10aL>Conselleria de Medi Ambient i Territori

El Govern i el sector cosmètic col·laboren en una campanya de sensibilització per rebutjar correctament les tovalloletes i el paper higiènic humits NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El Govern i el sector cosmètic col·laboren en una campanya de sensibilització per rebutjar correctament les tovalloletes i el paper higiènic humits

Les empreses fabricadores de tovalloletes es comprometen mitjançant un Codi de Bones Pràctiques a incrementar els requisits i assegurar un etiquetatge adequat

L'Associació Nacional de Perfumeria i Cosmètica (Stanpa), en la qual s'engloben els principals fabricants de tovalloletes i paper higiènic humit, ha llançat, aquest dilluns, en el Dia Mundial de l'Aigua, la campanya de sensibilització “Pel Medi ambient, les tovalloletes a la paperera” amb el suport de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Aquesta campanya, va associada a un conjunt de mesures per oferir una informació més clara al consumidor en el tractament correcte de les tovalloletes humides d'un sol ús.

Segons el conseller de Medi Ambient i Territori, Miquel Mir: “Les mesures per preservar el nostre entorn sempre han estat per a nosaltres una prioritat. Per això, aquest tipus d'iniciatives liderada pel sector cosmètic i que uneixen esforços del sector públic i privat ajudant a implicar i sensibilitzar als ciutadans, són clau per aconseguir seguir impulsant la sostenibilitat a les Illes Balears. A més, és important traslladar als ciutadans que cada petit gest del seu dia a dia, com en aquest cas tirar les tovalloletes humides a la paperera, és crucial per aconseguir els objectius mitjà ambientals de l'arxipèlag.”

Les tovalloletes i el paper higiènic humit s'han convertit en productes de cura diària àmpliament estesos des de fa anys entre els consumidors. El comportament responsable del ciutadà és un aspecte clau per evitar que les tovalloletes i paper higiènic humit no aptes per ser rebutjats via inodor acabin en els sistemes d'aigües residuals i puguin convertir-se en un problema mediambiental.

Precisament per promoure hàbits sostenibles entre la ciutadania balear, el sector incideix en la sensibilització com a clau de l'èxit. Tant amb campanyes ciutadanes d'educació com amb paquets de mesures com aquests, que inclou el "Codi de Bones Pràctiques d'etiquetatge de Tovalloletes i Paper Higiènic Humit", s'obliga als productors a millorar l'avaluació tècnica dels productes i a harmonitzar la informació al consumidor segons la Norma UNEIX sobre productes d'un sol ús pel vàter.

Val Díez, directora general de Stanpa, ha volgut destacar: “El nostre objectiu ha estat reforçar el compromís del sector amb el medi ambient, fent obligatòria una norma que ofereix una informació clara al consumidor sobre com rebutjar correctament els productes. I hem de recordar que, de manera general, les tovalloletes sempre han de tirar-se a la paperera”.

Cal tenir en compte que la incorrecta eliminació dels productes ha derivat en un impacte no previst a les xarxes de sanejament de les ciutats. És per això que perfeccionar els sistemes d'informació i etiquetatge perquè els consumidors els rebutgin adequadament ha estat la prioritat dels fabricants d'aquests productes.

El Codi de Bones Pràctiques d'etiquetatge de tovalloletes i paper higiènic humit converteix en obligatori el compliment de la Norma UNEIX 149002, segons la qual, els productes que puguin ser “d'un sol ús pel vàter” han de passar fins a cinc proves de laboratori. D'aquesta manera, només el paper higiènic humit que superi els requisits d'aquesta norma UNEIX podrà etiquetar-se com a “d'un sol ús pel vàter” i portarà el logo corresponent.

A través d'aquest Codi, les empreses fabricadores de tovalloletes es comprometen també a incrementar els requisits i assegurar un etiquetatge que indiqui al consumidor on ha de rebutjar les tovalloletes humides per cuidar el medi ambient. Autocontrol de la Publicitat, organisme independent d'autoregulació, serà l'entitat responsable de vetllar pel compliment del codi, en una mostra més del desig de Stanpa i els seus membres que els canvis es produeixin de forma real.

Aquesta iniciativa és única a nivell europeu i mundial, i situa a Espanya en l'avantguarda de la solució del problema. La resposta del sector ha estat unànime ja que, en l'actualitat totes les empreses fabricants d'aquests productes adherides a Stanpa ja han implementat el Codi. Stanpa manté abierta de manera permanent la invitació a l'adhesió a qualsevol entitat que vulgui unir el seu compromís als anteriors.