4 març 2021 <10aL>Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

COVID-19: Emergències reforça amb un dispositiu extraordinari d’inspeccions l’inici de la desescalada aquest cap de setmana NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

COVID-19: Emergències reforça amb un dispositiu extraordinari d’inspeccions l’inici de la desescalada aquest cap de setmana

La consellera Mercedes Garrido fa una crida a la responsabilitat de la ciutadania per complir la normativa i poder continuar controlant els contagis, per consolidar el camí cap a la recuperació sanitària, social i econòmica

La Direcció General d’Emergències i Interior coordinarà un dispositiu extraordinari conjunt d’inspeccions i vigilància durant els propers dies, coincidint amb el primer cap de setmana amb les noves mesures per al control de la COVID-19 en vigor. Així s’ha acordat avui durant la reunió del Centre de Coordinació Operatiu Integrat (CECOPI), en la qual han participat la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, Mercedes Garrido; la delegada del Govern, Aina Calvo; el president de la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), Antoni Salas, i el batle de Palma, José Hila, a més de representants dels cossos i forces de seguretat.

«Després de gairebé dos mesos de restriccions molt dures, i una vegada que s’han començat a obrir els establiments de restauració i a permetre reunions socials i familiars a diverses illes, entenem que aquest cap de setmana pot ser una mica especial», ha explicat la consellera Mercedes Garrido.

Garrido ha fet una crida a tota la ciutadania, i també als establiments de restauració, a complir les normes. «Tots estam cansats, ha passat un any des de l’inici de la pandèmia, i tenim ganes de tornar a sortir al carrer i de retrobar-nos, però és a les nostres mans controlar els contagis, respectant les mesures», ha dit.

Distància de seguretat, ús de mascareta, respecte al nombre màxim de persones i nuclis de convivència que es poden reunir, cabudes i horaris són algunes de les mesures que ha recordat la consellera, segons la normativa de cada illa. També s’ha insistit que la normativa impedeix als establiments de restauració vendre alcohol sense menjar, per evitar que els carrers es converteixin en la continuïtat de les terrasses, amb una relaxació social que no convé.  

Garrido ha anunciat que també es posarà en marxa un dispositiu especialment destinat a vigilar les platges, ja que a mesura que avanci el bon temps es preveu que més gent es traslladarà a aquests espais.

«Necessitam mantenir controlada la situació epidemiològica i que la desescalada funcioni, per poder consolidar el camí i continuar avançant cap a la recuperació. Tots hi hem de contribuir», ha afegit Garrido.

En el mateix sentit s’ha pronunciat la delegada del Govern de l’Estat, Aina Calvo, que ha demanat la col·laboració de la ciutadania per a aquesta desescalada prudent, i també la seva solidaritat amb totes les persones que esperen que la situació millori per poder fer feina aquest estiu i que hi hagi temporada turística.

D’altra banda, el batle de Palma, José Hila, ha assenyalat que tots els efectius de la Policia de Palma tenen instruccions de prioritzar el compliment de les normes per lluitar contra la COVID-19, tant als carrers com als parcs o en reunions socials, però ha recordat que no es pot posar un policia darrere cada ciutadà i el més important és que tothom hi col·labori.

El president de la FELIB, Antoni Salas, ha remarcat que la col·laboració entre institucions és necessària, així com agilitzar la instrucció de totes les denúncies presentades per la policia local dels diferents pobles.

Infraccions i sancions

Des de l’aprovació el passat mes de juliol del Decret que estableix el règim sancionador específic per fer front a les infraccions contra la normativa de la COVID-19, l’Administració de la Comunitat Autònoma ha registrat un total d’11.661 denúncies, 8.197 de les quals s’han produït a Mallorca, 952 a Menorca, 2.303 a Eivissa i 209 a Formentera. Això inclou les actes que han estès els inspectors propis de la Comunitat Autònoma i les que han tramès altres administracions.

Per tipus de denúncia, un total de 949 s’han presentat contra establiments (empreses), mentre que la gran majoria (10.576) han estat contra particulars.

Fins ara, la Comunitat Autònoma ha tramitat propostes de sanció econòmica per un valor de 2.180.459 €, la major part de les quals afecten establiments (438.459 són per a particulars i 1.741.999 per a establiments, la majoria a Mallorca i Eivissa).

Actualment, la Comunitat Autònoma té disset instructors, que revisen les actes presentades pels cossos i forces de seguretat o inspectors, i en vista dels fets, instrueixen, tipifiquen les faltes i proposen la sanció.

En tot cas, la consellera Garrido ha insistit que la Comunitat Autònoma no té cap interès recaptatori, sinó que el que vol és que es compleixin les normes. I ha recordat que la Comunitat Autònoma exigirà el pagament de les sancions per mitjà de l’Agència Tributària si cal en període executiu, si les persones no han pagat abans de manera voluntària. «L’objectiu és que tothom compleixi les normes, perquè, si no, no aconseguirem que la nostra economia pugui avançar una mica, ni tindrem temporada d’estiu», ha apuntat, i ha recordat que molts treballadors i empreses necessiten que aquest estiu hi hagi temporada turística a les Balears.

El CECOPI està format per representants de diferents àrees del Govern de les Illes Balears, coordinades per la Direcció General d’Emergències i Interior, la Delegació del Govern de l’Estat (Policia Nacional, Guàrdia Civil, COMGEBAL, UME i Sanitat Exterior), la FELIB i l’Ajuntament de Palma, i col·legis oficials de l’àmbit sanitari.