LOGO CAIB
Contingut
27 novembre 2020Presidenta

COVID-19: CONSELL DE GOVERN EXTRAORDINARI: BALEARS DISPOSARÀ D’UN NOU SISTEMA DE NIVELLS D’ALERTA SANITÀRIA QUE DETERMINARÀ LES MESURES DE PROTECCIÓ EN FUNCIÓ DEL RISC CConsell de Govern extraordinari

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

COVID-19: CONSELL DE GOVERN EXTRAORDINARI: BALEARS DISPOSARÀ D’UN NOU SISTEMA DE NIVELLS D’ALERTA SANITÀRIA QUE DETERMINARÀ LES MESURES DE PROTECCIÓ EN FUNCIÓ DEL RISC

\ Es fixen cinc nivells d’alerta a partir de la situació epidemiològica de cada territori

\ S’estableix un sistema de nivells per informar de la situació covid-19 i les mesures per cuidar l’entorn


Les Illes Balears disposaran a partir de demà d’un nou sistema de nivells d’alerta sanitària i també d’un nou Pla de mesures excepcionals de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. Aquest pla ordena i detalla les restriccions que s’hauran d’aplicar d’ara en davant en funció del nivell d’alerta en que es trobi cada territori. L’aplicació dels següents nivells, excepte en cas d’urgència, s’actualitzarà cada 2 setmanes en funció dels indicadors epidemiològics. Així ha estat aprovat avui per acord de Consell de Govern.

Així mateix, la presidenta ha signat un decret per adaptar als nous nivells d’alerta, les limitacions a la llibertat de circulació i a l’entrada i sortida de persones del territori, així com a la permanència en determinats espais que preveu el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, durant l’estat d’alarma prorrogat fins a dia 9 de maig de 2021.

Nivells d’alerta
El nou Pla de mesures excepcionals, que entra en vigor demà, 28 de novembre, i substitueix el que es va aprovar per acord de Consell de Govern el 19 de juny de 2020, amb les modificacions posteriors, no és un document tancat sinó que es pot actualitzar per resolució de la consellera de Salut i Consum, en la mesura en què es consideri necessari, atès que ha de ser objecte d'una avaluació contínua.

El document inclou cinc nivells d’alerta en funció de la situació epidemiològica:

* Nivell d’alerta 0: Nova normalitat. Casos esporàdics i amb bona traçabilitat, normalment importats, i sense que s’identifiqui l’existència de transmissió comunitària.
* Nivell d’alerta 1: Risc molt baix o baix, amb brots complexes o transmissió comunitària limitada.
* Nivell d’alerta 2: Risc mitjà, transmissió comunitària sostinguda generalitzada amb pressió creixent sobre el sistema sanitari.
* Nivell d’alerta 3: Risc alt, transmissió comunitària no controlada i sostinguda que excedeix les capacitats de resposta del sistema sanitari.
* Nivell d’alerta 4: Risc molt alt o extrem, transmissió comunitària no controlada i sostinguda que excedeix les capacitats de resposta del sistema sanitari i que pot requerir mesures excepcionals.

La declaració dels nivells d’alerta sanitària té, com a regla general, una durada de 14 dies naturals prorrogables i comporta una avaluació continua dels risc sanitari i de la situació epidemiològica del territori afectat. No obstant això, els nivells que estableix l’acord d’avui es mantindran fins el 15 de desembre.

Concretament, a dia d’avui, són:

* A Mallorca, nivell d’alerta sanitària 3
* A Menorca, nivell d’alerta sanitària 2
* A Eivissa, nivell d’alerta sanitària 3
* A Formentera, nivell d’alerta sanitària 1

Amb la finalitat de controlar la transmissió del virus i la preservació de la capacitat assistencial del sistema de salut, en cada nivell d'alerta sanitària s'han d’aplicar les mesures establertes en el Pla, per a cada activitat en funció del seu risc concret.

El càlcul dels indicadors i l’assignació del nivell d’alerta es fa des de la Conselleria de Salut i Consum en base a dades epidemiològiques i assistencials.

Entre les moltes activitats que es regulen hi ha les reunions socials i familiars, la restauració, el consum de tabac, l’ús de platges, parcs infantils o espais recreatius de medi ambient, les festes populars, els mercats, les fires, les vetlles, la pràctica esportiva, els clubs de gent gran, les activitats culturals, i també l’activitat als centres educatius i els serveis socials.

Els serveis d’inspecció municipals, insulars i autonòmics, com també la policia local, en l’àmbit de les seves competències, sense perjudici de l’eventual sol·licitud de col·laboració a les forces i els cossos de seguretat de l’Estat, seran els encarregats de vigilar el compliment de les mesures recollides en aquest Pla, mentre que la instrucció dels procediments sancionadors que siguin procedents correspondrà a les autoritats competents d’acord amb la legislació sectorial aplicable.

Aquest acord es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears demà, dia 28 de novembre, i les persones interessades el poden consultar a la web boib.caib.es